Hvordan holde riktig temperatur i gjærstarter.

Jeg har satt en starter som skal holde 18-21 grader på en magnetrører i fermenteringskap. Teipet fast føleren (STC1000) på kolben med styrofoam over. Selvom STC1000 er kalibrert viser den 18.5 grader, men inni kolben er det 22 grader varmt målt med et IR termometer som også er kalibrert opp mot isvann. Har oppdaget flere ganger at gjærstartere ofte holder over 22 grader uansett pga stormgjæringen. Vurderer derfor neste gang å putte selve føleren i kolben. Noen som har løst dette på andre måter?

Et lite oppfølingspørsmål. Jeg skal akkurat til å montere en 12cm termowell i 36l BIAB kjelen min. Hvor bør jeg plassere termowellen. I midten? Har andre opplevd at det blir vanskelig å heve meskeposen når termowellen stikker så langt inn?

Hva slags gjær er det? Hvis det er alegjær, er det mye bedre at den står på 22 grader enn på 18. Gjæren skal formere seg effektivt, og bli sunn og frisk, den skal ikke lage øl du skal drikke når den holder på i starteren. Og da er det gunstigere med en litt høyere temperatur. (Sunn og frisk blir den selvfølgelig på 18, men den formerer seg ikke så effektivt:)

Er det en lagergjær, så skjønner jeg bekymringen.

Det er WLP001. Den har forøvrig stått på røreren i 36T og fortsatt skumming så skulle tro det formeres :). Tenker ikke spesielt på dette tilfellet, men sån ellers liker jeg og ha kontroll på tempratur og er litt petimeter :) Ser flere er skeptiske til å putte føleren rett i væsken. men ser ikke denne problemstillingen selv

Skjønner ikke hvorfor du ikke skulle kunne putte føleren i vesken. Enklere og greiere. Du skal jo uansett ha lufting. De fleste bruker vel en hette av alufolie, og om du legger en ledning ned i kolben under den, kan da ikke det medføre noen økt risiko. Føleren blir jo hengende ned i en malstrøm, men det skulle vel heller ikke være noe problem?

Joda, det formeres; men du får mindre utbytte enn du ville fått på en høtyere temperatur. Og du vinner ikke noe på det i form av kvalitet, heller - i alle fall ikke så lenge du holder den på noenlunde moderate temperaturer (22-24). Noen vil også hevde at det spiller liten rolle om den går enda høyere, opp mot 30, som vil gi enda bedre effektivitet.

Får vel like mye utbytte, men det tar litt lengre tid. Det er oksygentilgangen som er mest avgjørende for cellevekst.

Skal du se hvis den er ferdig må du skru av røreren, snurrer den så skummer det og bobler uansett.

Sist redigert:
Tilbake
Topp