Innkjøp av råvarer, kvantitet til alt vs. bare til ett brygg

Jeg er foreløbig i planleggingsfasen for ølbrygging og er nå inne i delfasen som omhandler innkjøp av råvarer og trenger en del svar akkurat der.

Hvor mye pleier dere å kjøpe inn når dere handler råvarer? Kjøper dere en skokk av ganger slik at dere kan brygge på måfå når det frister og når dere vil eller er det sånn at dere nøysomt kjøper inn til grammet hver gang dere planlegger et nytt brygg?

Jeg kjøper malt fra Bryggselv basert på nøyaktig den oppskriften jeg skal brygge. Bittelitt dyrere, men jeg slipper å ha rester liggende. Prøver ellers å planlegge litt fremover med humle og gjær. Samme type gjær som kan renses litt og brukes om igjen, og best mulig utnyttelse av humlepakker. Nå må jeg skynde meg å legge til at jeg er så heldig å ha bryggselv-utsalg omtrent i nabolaget.

Jeg kjøper sekker med basemalt, og har et lite lager med spesialmalt som jeg hele tiden supplere opp, slik at jeg kan brygge akkurat når jeg vil og ikke trenger å planlegge det.

Har også et lager med humle og gjær.

Henter også gjærslurry fra NØ ganske ofte som jeg har liggende i kjøleskapet i tilfelle det blir brygging.

Malt kjøpes det mest mulig av siden den holder lenge, gjær og humle litt mere beregnet til vert brygg med litt unntak, kjøpte 1 kilo humle i dag fordi det sikkert går med i vår.

Er heldig å ha utsalg på vei hjem fra jobb. Vestbrygg kverner malten for oss og da kjøper vi akkurat det vi trenger til neste brygg - gjelder både humle, malt og gjær (bortsett fra hvis vi skulle komme over et godt tilbud, f.eks. på tørrgjær).

Er litt nysgjerrig på dette med tanke på holdbarhet på kvernet vs. ukvernet malt og slik. Jeg hører en del om folk som har humledilla og samler så mye som mulig av alle mulige varianter. Hvordan er holdbarheten på dette hvis du bruker halvparten av en pose da?

Planlegger og handler til 5-6 brygg i gangen. Handler alt av malt hos Petit, da de kjører ut, da blir det MYYYYE billigere i forhold til å bestille på nett hos andre, som må sende med posten.
Denne gangen skulle jeg bruke ca. 16-17kg Pale malt og 13-14kg Pils malt over alle oppskriftene, og da kjøpte jeg liksågreit sekk av både Pale og Pils.
Spesialmalt handler jeg i 1KG poser, da det holder for min del. Har en sekk med Carafa Special som har lugget kanskje snart ett år! :p

Kjøper alltid en 25 kg sekk pale og pilsner når det begynner å minke. Øvrig malt kjøper jeg som regel det jeg trenger til det spesifikke ølet og en kg el to ekstra. Humle kjøpes inn i 100 el 250 g pk og fryses. Gjær kjøpes pr brygg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjær per brygg + nok tørrgjær til impuls. Spesialmalt i 3 kg og noen 25kg sekker. Munich, hvete, pils og pale i 25 kg sekker. (Men deg er siste gang). Humle i 100g eller halvkilospakker.

Vi handler basismalt i sekker og spesialmalt ca. 2-5 kg hver. Har også en liten fryser med humle. Gjær kjøpes rett før bryggedagen.

Synes det er godt å ha litt på lager for å være uavhengig av leverandørene. Rundt nyttårsaften ble det jo utløst katastrofealarm i Sør-Rogaland siden både Bryggselv og Safiren var tom for basismalt...

Har begynt å kjøpe ett og ett brygg. Men har kommet fram til at det kan være lurt å ha en sekk av pale og pils i bakhånd.

Deilig å slippe rester som blir liggende, altså. Har fremdeles sikkert 4 kg pale chocolate som jeg kjøpte i halveis alterert tilstand under hjemmebryggerdagene på Nøgne Ø i 2012 EDIT: 2011 (pinadø, det er gammal malt). Noe tung kollokviestund med andre hjemmebryggere kvelden før. Tok litt lenger tid å bruke opp dette enn jeg tenkte der og da...

Bare pass på å lagre malten ordentlig. Jeg oppdaget at det kravlet godt i en sekk pale jeg hadde i boden. Skal sies at det var søndag, jeg ville brygge og tenkte den klassiske "jaja, mer proteiner". Det ble en jævlig god IPA, men det er sikkert ikke helt bra for stabiliteten i smak. Kastet resten av sekken..

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Tilbake
Topp