Hvis du svarte meg så formulerte jeg meg vel dårlig. Det du sier stemmer.Hmmm 8% prosentregelen trodde jeg var vedvarende. Med det mener jeg at det ikke er en % andel av utgangsvolum, men at så lenge du koker må du ha minst 8% fordampning kontinuerlig for å få bort DMS som skapes under kok.
Men det kan godt tenkes jeg har misforstått.
Heisan FinnJeg har lest gjennom tråden her, og ikke funnet noen antydninger om problemer med karbonering etter lagring. Nå har min stått vel en måned i kaldt kjøleskap, og jeg skal ha den over på flaske. Det er første gang jeg har drevet med denne typen kald lagring før flasking, og er livredd for at det ikke skal være nok gjær igjen i suspensjon til å drive karboneringen. Er det bare tull?
Tenker å ha i 5 gram sukker pr. liter. OK?
Heisan Finn
Hvordan gikk det med ølet du kald lagret i kjøleskapet før du flasket? Var det nok gjær til å få karbonert ølet? Hadde det noe for seg? Noe du vil anbefale å gjøre igjen?
(ble mange spørsmål ut av det... )
Sent fra min SM-P600 via Tapatalk
Ja det hørtes mye mer praktisk ut.Det der var en stund siden, men jeg mener å huske at det gikk greit. Nå flasker jeg kølschen før jeg setter den til kaldlagring - det er mer praktisk.
Kölshen jeg brygget sist ble så god at nå er det snart tomt kjører en runde til, men lurer på om magnum er en grei bitterhumle som substitutt for mittelfru'en jeg brukte sist i denne typen øl?
Vet ikke om denne har blitt delt før. Bruk av hvete er interessant. Vurderer 67/15/10/5/2 av pils/pale ale/vienna/hvetemalt/carahell, gjæret med Safale K97.
K97 er jo en kølsjgjær, etter det jeg har forstått. Siste brulosophy sammenlignet med US-05.
K97 er jo en kølsjgjær, etter det jeg har forstått. Siste brulosophy sammenlignet med US-05.
Det blir kanskje vanskelig å sammenligne, for det vil uansett være stor forskjell på det lagrede og det ferske ølet. Og kølsch er ikke et øl som tåler så veldig lang lagring - sjøl om det skal "lageres" kaldt en periode (som pils) for å få den riktige smaken.
Mener Brülosophy fant ut at ferskfisk i kölsch var oppskrytt uansett...Fortsetter denne herlige tråden:
All den tid eg ikkje er begynt å bruke ferskfisk, så er eg prisgitt tørrgjær.
Har og begrense med å lagre kaldt nå om sommaren.
Safale K-97, noe erfaringar med å bruke denne?
Ser S-23 nevnes, men eg har ikkje 10-14 graders lagringsplass.
Mener Brülosophy fant ut at ferskfisk i kölsch var oppskrytt uansett...