1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kan vi snakke om Kölsch?

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av Unik74, 9 Apr 2013.

1. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, er gått fra 14 til 17 på ei uke, står nå og øker til 18. Tviler på der skjer noe mer. er da på 73% utgjæring.

2. SteJak

SteJak
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sikkert ikke mer å hente der da. Kan jo bli kjempegod likevel:)

3. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fort gjort å poste i feil tråd etter ei lita vinflaske :D

YngveKL og Jørgen O liker dette.
  4. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nede på 1.010 nå, står på 20C. Jobba virkelig treigt de siste poenga denne batchen her. Fire poeng på 9 dager.

Finn Berger liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

te

Jeg brygga jo to, den første med "direct pitch" av en pose i en halv batch. Den kom litt treigt i gang, men så brukte den bare totalt 11 dager på å bli ferdig (1.010). Og den blei veldig god. Den andre, som jeg satte på slurryen fra den første, oppførte seg tvert motsatt; kom kjapt i gang, men så klarte den liksom ikke å slepe seg helt over dørstokken fra 1.012 - som den nådde etter 9 dager - til 1.010. Den sto der og ploppa, og jeg lot den holde på. Og jeg flaska ikke før etter tre uker. Den har en liten usmak - som stort sett bare bekymrer meg, riktignok, men den er der, og det irriterer meg vanvittig:).

Steinar Huneide liker dette.
  6. SteJak

SteJak
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Min har gått fra 1.054 til 1.012 på 8 dager. Ikke akkurat kjapt, men håper på å nå 1.009 om jeg lar den stå en uke til. Jeg har øket temperaturen til 20 grader nå. OG ble for høy på denne. Jeg tenkte å kompensere med sukkervann på et par liter før flasking så den ikke skal bli så alkoholsterk. Noen tanker om det er smart? Dette er min første Kølsch så jeg er veldig spent på resultatet.

7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enda mer sukker som gjæren kan "spise" og omdanne til alkohol? o_O

Hva med å bare la den være og ta det som læring til neste gang? :)

Sarge liker dette.
  8. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Tipper han uansett skal karbonere med sukkerlake, og tilsette en betydelig mengde ekstra vann for å vanne ut vørteren. Det bør fungere greit.

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det skulle i teorien ikke være noe galt med det.

Hvis du satte 25 liter tilgjæring, skulle du ha vannet ut med drøyt 3 liter for å endre OG til 1.048. Og om vi stadig forutsetter at FG blir 1.009, ville det gitt deg 5,1% ABV, med en utgjæringsgrad på 81%, som ikke er urimelig, men relativt høyt. 2 liter ville gitt deg 1.050. Her må du regne med at sukkeret bidrar litt til alkoholen, også. Jeg ville brukt 2,5 til 3 liter.

Har du fått alkoholstikk (fusel) hjelper jo ikke utvanning på det, men ellers skulle dette funke fint.

10. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ahh, ja var kanskje det han mente :cool:

Finn Berger liker dette.
  11. SteJak

SteJak
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei, ja det var det jeg mente. En liten sukkermengde til en stor mengde vann for å stikke om for å gjære på flaske. Jeg har bare 11 liter i gjæringsbøtta. Et lite brygg dette. Fint å høre at det kan funke. Tusen takk for svarene deres.

Sarge og Finn Berger liker dette.

Del denne siden