Kan vi snakke om Kölsch?

Det er vel egentlig 8% og halveringstid på DMS i koken som er det mest interessante. 90 min er vel bare for at man skal være safe uten å tenke på 8% eller halveringstid. De fleste vil jeg tro har et avkok som er over 8% i timen.
 
Hmmm 8% prosentregelen trodde jeg var vedvarende. Med det mener jeg at det ikke er en % andel av utgangsvolum, men at så lenge du koker må du ha minst 8% fordampning kontinuerlig for å få bort DMS som skapes under kok.
Men det kan godt tenkes jeg har misforstått.
 
Hmmm 8% prosentregelen trodde jeg var vedvarende. Med det mener jeg at det ikke er en % andel av utgangsvolum, men at så lenge du koker må du ha minst 8% fordampning kontinuerlig for å få bort DMS som skapes under kok.
Men det kan godt tenkes jeg har misforstått.
Hvis du svarte meg så formulerte jeg meg vel dårlig. Det du sier stemmer.

Halveringstiden for dms er ca 40 min. Så hvis du koker i førti minutter så er jo halvparten fjernet. 40 minutter er litt under halvparten av 90 minutter så hvis du koker i 90 minutter så bør du ha kokt bort noe over 75%. Og dette forutsetter at du har en kok som tilsvarer et avkok på 8% pr time eller mer, sånn jeg har forstått det. Har egentlig aldri hatt noe trøbbel med DMS selv så har ikke orket å gått helt i sømmene på det.
 
Jeg har lest gjennom tråden her, og ikke funnet noen antydninger om problemer med karbonering etter lagring. Nå har min stått vel en måned i kaldt kjøleskap, og jeg skal ha den over på flaske. Det er første gang jeg har drevet med denne typen kald lagring før flasking, og er livredd for at det ikke skal være nok gjær igjen i suspensjon til å drive karboneringen. Er det bare tull?

Tenker å ha i 5 gram sukker pr. liter. OK?
Heisan Finn
Hvordan gikk det med ølet du kald lagret i kjøleskapet før du flasket? Var det nok gjær til å få karbonert ølet? Hadde det noe for seg? Noe du vil anbefale å gjøre igjen?
(ble mange spørsmål ut av det... )

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk
 
Heisan Finn
Hvordan gikk det med ølet du kald lagret i kjøleskapet før du flasket? Var det nok gjær til å få karbonert ølet? Hadde det noe for seg? Noe du vil anbefale å gjøre igjen?
(ble mange spørsmål ut av det... )

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk

Det der var en stund siden, men jeg mener å huske at det gikk greit. Nå flasker jeg kølschen før jeg setter den til kaldlagring - det er mer praktisk:).
 
Kölshen jeg brygget sist ble så god at nå er det snart tomt:) kjører en runde til, men lurer på om magnum er en grei bitterhumle som substitutt for mittelfru'en jeg brukte sist i denne typen øl?
 
Kölshen jeg brygget sist ble så god at nå er det snart tomt:) kjører en runde til, men lurer på om magnum er en grei bitterhumle som substitutt for mittelfru'en jeg brukte sist i denne typen øl?

Jeg bruker i alle fall den. Det er så ekstremt lite alfasyre i de tyske edelhumlene jeg har, at det nærmest blir håpløst (og dyrt) å bruke dem som bitterhumle. Jeg skal ikke si at det ikke ville vært merkbart om jeg hadde brygget en split batch for å teste forskjellen, men jeg kan ikke merke noe galt med dem jeg har brygget, i alle fall. Teoretisk får du litt preg av edelhumla selv om den tilsettes på 60, fordi det er snakk om så store mengder, men om du tilsetter litt ved 20 -10 minutter igjen, så skulle det kompensere greit. Noe smak av Magnum tror jeg ikke du får - og smaken er vel uansett ikke så gal.
 
Tenker i de samme baner.. Nå har jeg jo igjen noe av den forrige batchen med mittelfru over hele fjøla. Tenker det er enda en god grunn til å teste med magnum som bitterhumle nå:) Alltid artig å se om man smaker forskjell!
 
Det blir kanskje vanskelig å sammenligne, for det vil uansett være stor forskjell på det lagrede og det ferske ølet. Og kølsch er ikke et øl som tåler så veldig lang lagring - sjøl om det skal "lageres" kaldt en periode (som pils) for å få den riktige smaken.
 
Vet ikke om denne har blitt delt før. Bruk av hvete er interessant. Vurderer 67/15/10/5/2 av pils/pale ale/vienna/hvetemalt/carahell, gjæret med Safale K97.

Jo, den har vært delt før, men det er da ingen grunn til ikke å gjøre det igjen:). Fint å få lest den opp igjen nå, og få bekreftet at 14 grader er riktig temperatur for wlp029, siden den jeg satte for to dager siden, står på 14 grader:p.

Jeg bruker 300 gr Vienna og 4,5 kg pils, og er veldig fornøyd med det. Pilsmalten er vel den som nevnes i artikkelen mot slutten, den veldig lyse fra Bestmalz.

Hvis prosjektet ditt er å brygge en kølsch, skjønner jeg ikke helt at du ikke bruker kølschgjær? Den gir en unik smak, og sjøl om den smaken skal lageres nesten helt bort, så blir det ikke kølsch uten.

Dette blir vel fort en diskusjon om stilbegrepet, men jeg ser ikke at det du tenker deg, har noe særlig med kølsch å gjøre. Jeg mener; hvorfor vil du kalle det en kølsch? (Hvis du vil det, da;).) Det ser ut som noe som kan bli veldig godt, men det er jo en annen sak:).
 
K97 er jo en kølsjgjær, etter det jeg har forstått. Siste brulosophy sammenlignet med US-05.

Fermentis selger den som tysk alegjær, også egnet for belgiske hveteøl. Og den ble visst opprinnelig merket hvete-/alegjær.

Nå er jo kølschgjær en tysk alegjær, så noe som selges som tysk alegjær, kan være en kølschgjær. Men jeg synes det er rart at den ikke kalles en kølschgjær hvis det er det den er. At den ikke nevnes i intervjuet du lenket til, synes jeg også er en indikasjon på at den ikke er en kølschgjær.

Det sies at K-97 er den samme som Wyeast 1007, som igjen er den samme som WLP036, som er en alt-gjær. Jeg har en følelse av at det stemmer.

@Oddvar Demmo Den kølschgjæren de fleste bruker, er vel WLP029. Det er definitivt en kølschgjær, men ikke den samme som Wyeast 2565. De to er de eneste jeg vet om som er tilgjengelige. I intervjuet som Bjarte lenket til, nevnes en tredje, men den får vi vel ikke tak i her.
 
Det blir kanskje vanskelig å sammenligne, for det vil uansett være stor forskjell på det lagrede og det ferske ølet. Og kølsch er ikke et øl som tåler så veldig lang lagring - sjøl om det skal "lageres" kaldt en periode (som pils) for å få den riktige smaken.

Ble ingen usmak med Magnum som bitterhumle.. Den kölshen ble like god som den forrige. Har en vinner der ja:) Neste blir å justere oppskriften slik at jeg kan tyne mest mulig ut av speidelen..
 
Fortsetter denne herlige tråden:
All den tid eg ikkje er begynt å bruke ferskgjær, så er eg prisgitt tørrgjær.
Har og begrense med å lagre kaldt nå om sommaren.
Safale K-97, noe erfaringar med å bruke denne?
Ser S-23 nevnes, men eg har ikkje 10-14 graders lagringsplass.
 
Sist redigert:
Fortsetter denne herlige tråden:
All den tid eg ikkje er begynt å bruke ferskfisk, så er eg prisgitt tørrgjær.
Har og begrense med å lagre kaldt nå om sommaren.
Safale K-97, noe erfaringar med å bruke denne?
Ser S-23 nevnes, men eg har ikkje 10-14 graders lagringsplass.
Mener Brülosophy fant ut at ferskfisk i kölsch var oppskrytt uansett...
 
Tilbake
Topp