Kan vi snakke om Kölsch?

Ok.
Da har jeg kikket litt på saken. Finner ut at sånn ca 0.5 dl pr halvliters flaske er passe. Vil selvfølgelig variere etter OG og FG.
Ble litt overrasket over det store volumet. Synes det høres mye ut. Men det er kanskje normalt ?
 
Skal flaske en Kölsch en av de nærmeste dagene, men usikker på hvor mye sukker jeg skal karbonere med. Hva med den orginale Kölsch: er den mye karbonert? (Har lite erfaring med øltypen). Oppskriften til Bryggselv sier 6 g/l, men er det litt lite mon tro?
 
Ok.
Da har jeg kikket litt på saken. Finner ut at sånn ca 0.5 dl pr halvliters flaske er passe. Vil selvfølgelig variere etter OG og FG.
Ble litt overrasket over det store volumet. Synes det høres mye ut. Men det er kanskje normalt ?

Kvikt etter humkommelsen høres det ikke helt galt ut, selv om jeg har lagt meg litt lavere: 1,6-1,8 liter til 22-24 liter. Det kommer jo an på hvor mye kullsyre du vil ha, og jeg synes det er greit med en del mindre enn mange liker. Kalkulatoren har jo en tabell over hva ulike øltyper skal ha, så bare bruk den, og stol på den, om du ikke har egne preferanser
 
Skal flaske en Kölsch en av de nærmeste dagene, men usikker på hvor mye sukker jeg skal karbonere med. Hva med den orginale Kölsch: er den mye karbonert? (Har lite erfaring med øltypen). Oppskriften til Bryggselv sier 6 g/l, men er det litt lite mon tro?
Det er i alle fall nok etter min smak. Og du vil ikke oppleve det som lite. Legg deg heller lavt enn høyt; overkarbonert er pyton!
 
Det er i alle fall nok etter min smak. Og du vil ikke oppleve det som lite. Legg deg heller lavt enn høyt; overkarbonert er pyton!

Neinei? Hvis du vet det er overkarbonert kan du bare la det stå kaldt, helle i glass og så la stå? Jeg tenker som så at det er lettere å sitte igjen med færre bobler enn det som er på flaske, enn det er å få flere bobler enn det du har.
 
Neinei? Hvis du vet det er overkarbonert kan du bare la det stå kaldt, helle i glass og så la stå? Jeg tenker som så at det er lettere å sitte igjen med færre bobler enn det som er på flaske, enn det er å få flere bobler enn det du har.
Eg synes overkarbonert øl har ein usmak som sitter i. Ta fx ein engelsk bitter som er overkarbonert det er Ikkje hjelp i å la den stå for å få rette smaken

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk
 
Eg synes overkarbonert øl har ein usmak som sitter i. Ta fx ein engelsk bitter som er overkarbonert det er Ikkje hjelp i å la den stå for å få rette smaken

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk

Det har jeg aldri tenkt over. Hva slags smak mener du da? Sitter det f.eks igjen en slags syrlig smak igjen i den?
 
Det har jeg aldri tenkt over. Hva slags smak mener du da? Sitter det f.eks igjen en slags syrlig smak igjen i den?
Ja eg synes det er ein syrlig smak. Det er frå flasker som er servert overkarbonert. Frå fat som er tatt ned finn eg Ikkje den samme smaken. Fat vil naturligvis få fjerna co2 frå ølet før servering

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk
 
Ja eg synes det er ein syrlig smak. Det er frå flasker som er servert overkarbonert. Frå fat som er tatt ned finn eg Ikkje den samme smaken. Fat vil naturligvis få fjerna co2 frå ølet før servering

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk

Hva mente du med de siste du skrev der? Fat vil fjerne co2?
 
Hva mente du med de siste du skrev der? Fat vil fjerne co2?
Ser det var dumt formulert. Det eg meiner er at når ein tar ned co2 nivået på eit fat vil det gå over litt tid. Slik at den øla som ein serverer frå fat har vorte lavt karbonert over ein vis periode.

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk
 
Ser det var dumt formulert. Det eg meiner er at når ein tar ned co2 nivået på eit fat vil det gå over litt tid. Slik at den øla som ein serverer frå fat har vorte lavt karbonert over ein vis periode.

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk

Aha. Skjønner. Men artig det om flaskene, selv om det ikke fizzer så mye så mener du at du kjenner karbonsyren? Aldri tenkt over.
 
Neinei? Hvis du vet det er overkarbonert kan du bare la det stå kaldt, helle i glass og så la stå? Jeg tenker som så at det er lettere å sitte igjen med færre bobler enn det som er på flaske, enn det er å få flere bobler enn det du har.

- men hvis du er tørst, da:)?
 
Finn Berger: den oppskriften du har lagt ut: hvordan er skummet på denne? Jeg har satt endel kølsh og sliter med å få skum i glasset, karboneringsnivået er ok. Vurderer å legge til 200 gram havregryn til oppskriftene jeg benytter...kanskje det hjelper.
 
Finn Berger: den oppskriften du har lagt ut: hvordan er skummet på denne? Jeg har satt endel kølsh og sliter med å få skum i glasset, karboneringsnivået er ok. Vurderer å legge til 200 gram havregryn til oppskriftene jeg benytter...kanskje det hjelper.

Skummet blir helt greit. Hvaregryn vil gi gal munnfølelse i dette ølet; du kan heller bruke litt hvetemalt.
 
Det kan jeg forsøke. Jeg skal ha en relativt stor sammenkomst om ikke så lenge (om ni uker, så litt tid har jeg), og tenkte å servere en flott kølsh, så jeg tør liksom ikke eksperimentere så veldig mye fra oppskriftene jeg til vanlig bruker, men feks 300 gram hvetemalt bør gå greit
 
Mye bra info der!

Skal brygge min første kölsh i morgen.. Har masert en oppskrift jeg fikk i min lokale bryggesjappe som er nedskalert fra 50 til 25 liter. Det jeg er mest usikker på er humlemengde. Skal bruke mittelfruh som både bitter og aromahumle.. Med enkel dele på to fremgangsmåte blir det 41,5 g a 60 min og 22 g a 20 min. Blir ikke det veldig mye bitterhumle?

Malt:
3,1 kg pilsnermalt
1,1 kg vienna malt
0,2 kg cara pils

Mesker på 62 grader i 45 min, 70 i 15 min og 15 min mash-out på 78 grader.

Bruker to pakker ferskgjær, WLP 029. Gjærer på 16.. Håper på en tørr kölsh.

Innspill?
 
Mye bra info der!

Skal brygge min første kölsh i morgen.. Har masert en oppskrift jeg fikk i min lokale bryggesjappe som er nedskalert fra 50 til 25 liter. Det jeg er mest usikker på er humlemengde. Skal bruke mittelfruh som både bitter og aromahumle.. Med enkel dele på to fremgangsmåte blir det 41,5 g a 60 min og 22 g a 20 min. Blir ikke det veldig mye bitterhumle?

Malt:
3,1 kg pilsnermalt
1,1 kg vienna malt
0,2 kg cara pils

Mesker på 62 grader i 45 min, 70 i 15 min og 15 min mash-out på 78 grader.

Bruker to pakker ferskgjær, WLP 029. Gjærer på 16.. Håper på en tørr kölsh.

Innspill?

Bruk denne kalkulatoren til å regne ut IBU: http://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Jeg la inn 4.0% alfasyre, og endte opp med en IBU like oppunder 25. BJCP sier at 20-30 IBU er området du "skal" ligge innenfor for at brygget skal bli typeriktig, så du treffer jo midt på med det der. Blir omtrent som en norsk pils i bitterhet. Så kan du jo gå opp eller ned etter som hva du liker.

Det er ganske mye vienna der, så du får noe som er litt mørkere enn en "klassisk" kølsch - men det blir helt sikkert godt
 
Tilbake
Topp