I en autentisk kølsch skal du ikke kjenne den fruktigheten direkte. De jeg har smakt, er mye reinere i smaken enn norsk pils. Men du skal gjære ganske lavt. I Køln ligger de på 14 grader, og de siste mine har også vært gjæret så lavt. Og det har hjulpet betraktelig. Jeg er godt fornøyd med dem. (Bruk relativt mye frisk gjær, og sørg for nok oksygen.)
Jeg har Dahls-gjær. Så langt har jeg bare en kellerbier ferdig fra tidligere i sommer, og den er faktisk rein og fin. Kjenner ikke noe banan der - men så er den tilsatt en porsjon eikeflis-te, som kanskje nøytraliserer en eventuell banansmak. (Den smaker litt som en godt fatlagret, gammeldags Rioja
.) En "altbier" - som altså ikke er en altbier fordi gjæren jo er feil - er snart ferdiggjæret, og der kan jeg heller ikke kjenne noe til den fryktede/berømte banansmaken, til tross for at den står på 14 grader. Og så skal jeg brygge en vienna, også, så snart starteren får bunnfelt seg. (Dahls-gjæren er ikke akkurat høyflokkulerende
.) Så når begge disse bryggene har fått modnet seg, har jeg fått litt kunnskap om denne gjæren. Om jeg faktisk kan få den så rein som jeg håper, kan den godt bli en favoritt. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med kellerbieren.
Kanskje skulle jeg prøve en "kølsch", også. Jeg kan godt tenke meg at det ikke ville bli så veldig galt. Men da snakker vi altså "kølsch", og ikke kølsch. I virkeligheten blir vel det der noe ganske likt en norsk pils
.