Kan vi snakke om Kölsch?

Unik74

Norbrygg-medlem
(Kanskje har folk snakket seg ferdig om kölsch. Personlig har jeg nettopp begynt).

Kölsch: Brygget i Köln etter et forbud mot pilzner og alt det der. Men er det noe en nybegynner som meg MÅ vite? Jeg er lager-entusiast, noe jeg skjønner man kanskje ikke skal være, men alle har hver sin smak.

Jeg har brygget og danset O.G dansen på 1.058. Jeg er stolt av meg selv og mine 17 liter (vet det er litt lite). Nå gjærer det på 12,7-13,3 grader. Er det noen som har erfaringer jeg MÅ ha med meg i denne fasen?
 
Hei!

Hvilken gjær bruker du? Trodde kanskje kolsch skulle gjære litt høyere. Ca 15. Grader kanskje...

Kenneth
 
Kan godt starte med 12-13 grader de første dagene under stormgjæringen, men øk så tempen til 16 grader etter min erfaring.
Har fått god og crisp Kølsch med slike temperaturer iallefall
 
Ingen skam å være lagerentusiast!

Du kan fint starte gjæringen såpass lavt som du gjør, men for å få skikkelig utgjæring ville jeg latt tempen stige til 16 °C i den mest aktive fasen.

Jeg regner med du er klar over at OGen din er ca. 1010 høyere en typisk Kölsch? Det kan nok gjøre at ølet mister en del av det lette preget en typisk utgave av arten har, men du får sikkert et prima øl for det.
 
Wow og takk for gode svar. Jeg er prisgitt været, jeg da, siden jeg gjærer akkurat denne på loftet siden kjøleskapet er stappfullt av lager. Jeg har lagt merke til at tempen der oppe nå ligger på 13,7 og stiger stadig. Dermed håper jeg rett og slett naturen vil hjelpe meg med å nå 16 grader i løpet av helga.

Når det gjelder O.G var jeg selvfølgelig ikke klar over at jeg bomma. Men jeg er så glad for at jeg kan måle. Jeg får anstrenge meg for å få til noe mer typetypisk neste gang. For dette er ikke siste gang jeg brygger Kölsch. Dersom jeg har bomma såpass med O.G nå, tror jeg nesten det ikke helt er Kölsch det jeg brygger på nå.

Ellers: Funnet en bok på tysk (jeg lærer tysk for å lese om øl) om Munchens historie og øl på Goethe Institut. Briliant.

Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"

Norbrygg altså. Når man MÅ snakke om gjær.
 
Unik74 skrev:
Wow og takk for gode svar. Jeg er prisgitt været, jeg da, siden jeg gjærer akkurat denne på loftet siden kjøleskapet er stappfullt av lager. Jeg har lagt merke til at tempen der oppe nå ligger på 13,7 og stiger stadig. Dermed håper jeg rett og slett naturen vil hjelpe meg med å nå 16 grader i løpet av helga.

Når det gjelder O.G var jeg selvfølgelig ikke klar over at jeg bomma. Men jeg er så glad for at jeg kan måle. Jeg får anstrenge meg for å få til noe mer typetypisk neste gang. For dette er ikke siste gang jeg brygger Kölsch. Dersom jeg har bomma såpass med O.G nå, tror jeg nesten det ikke helt er Kölsch det jeg brygger på nå.

Ellers: Funnet en bok på tysk (jeg lærer tysk for å lese om øl) om Munchens historie og øl på Goethe Institut. Briliant.

Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"

Norbrygg altså. Når man MÅ snakke om gjær.

Bruker du Kølschgjær? Ifølge guruen Jamil Zainasheff kan man ikke brygge Kølsch uten kølschgjær.

Andre tips;
- OG under 1.050. (som Gahr nevnte)
- Lav mesketemperatur over litt lengre tid slik at du får god utgjæring.
- 90 min koking for å unngå DMS.
- Unngå crystalmalt, carapils, "søte" malt-typer etc.
- Stor mengde gjær
- nobel humle, måtehold med smak og aromahumle
- Renhold og desinfeksjon er alfa-omega uansett, men spesielt viktig på lyse/delikate øl
 
Bruker du Kølschgjær? Ifølge guruen Jamil Zainasheff kan man ikke brygge Kølsch uten kølschgjær.

[/quote]

Hvilken gjær er det?
 
Har 25 l Kölsch stående i boden selv :) Lagde 11l som har fått stå litt over en uke til lagring i kjøleskapet nå, smaker allerede veldig godt. Men har ikke blitt veldig klar enda.
Nå har temperaturen steget litt i boden, men første batch på 11l gjæret helt fint ut på 12-12,5c. Begge to har blitt gjæret ut med "Wyeast 2565 Kolsch" med starter.
 
Jeg bruker Kølschgjær. En WLP029. Så det skulle være i orden. Den så litt lite smooth (nesten klumpete) ut da jeg puttet den oppi. Jeg rakk ikke lage starter denne gangen. Men holdbarhetsdatoen var helt fin.

Jeg som tok O.G dansen! Så ligger jeg bråhøyt! Ja, ja. Nybegynner er jeg bare lenge ennå.

Jeg hadde 63-64 som mesketemp.
Tettnagerhumle (aroma) og Perle (bitter). Ikke helt moderate mengder, men midt på treet.
Jeg synes vørteren ble VELDIG søt da jeg smakte etter kok. Ingen caramalter, det hadde jeg lest meg til, men kjenner at jeg angrer på den belgiske bisquiten.

Renhold: Jeg er en racer med Starsan. Det er min aller beste venn.

DMS kan noen gjerne forklare for meg...?

Forresten: Har noen sjekket vannet i Oslo
 
Bjarte H skrev:
For eksempel WLP029 eller WY2565

Ok, tenkte prøve dette nå selv. Malten står klar, bare mangler gjæren..
Ser det står om Wyest sin:
This powdery strain results in yeast that remain in suspension post fermentation. It requires filtration or additional settling time to produce bright beers.

Betyr det at det er vanskelig å få klart øl? Er isåfall den fra Whitelabs bedre?
 
Tim skrev:
Bjarte H skrev:
For eksempel WLP029 eller WY2565

Ok, tenkte prøve dette nå selv. Malten står klar, bare mangler gjæren..
Ser det står om Wyest sin:
This powdery strain results in yeast that remain in suspension post fermentation. It requires filtration or additional settling time to produce bright beers.

Betyr det at det er vanskelig å få klart øl? Er isåfall den fra Whitelabs bedre?

Jeg har ikke hatt problemer med naturlig klarning av Kölsch, men det avhenger av din prosess. Ang. WLP vs WY så tror jeg ikke at det er nevneverdig forskjell på flokkuleringsegenskapene. RDWHAHB, ingen fare om det ikke blir helt klart ;-)
 
Min gjærte helt fint. Det jeg trenger nå, er fint og varmt vær for å komme opp noen grader... Og det trenger jeg virkelig.

Lageren min i kjøleskapet gjærer helt superfint. Den skal også opp på loftet om noen uker for å stå på 16 grader. Så værmeldingen er plutselig dritinteressant.

Hadde forresten ølnavn-avstemning på Facebook på Kølschen. Men navnet er altså enda ikke landet, dessverre. Dette er det jeg la ut på Facebook:

Min faste (?) tekstforfatter (!) har kommet opp med fjasete ordspill til navn på det nye ølet (en Kølsch). Kölsch er et øl som ble brygget i byen Køln (i motsetning til Pilz). Køln har byelven Rhinen. Det er en toppgjæret ale laget på malter som man kjenner fra pilsen. Alt med Nobelhumler. Stem på din favoritt eller ikke. Kom gjerne med forslag: Forslagene er:

Rheinhund.
Kritik der rheinen Vernunft.
Rhein Kampf.
Kein Kampf.
Singing in the Rhein.
Eller enkelt: bokstaven K.

Ingen av disse har egentlig nådd opp. Men anser dette som åndsverk fra min tekstforfatter.

Ellers har jeg en lukket gruppe på Facebook for øl (Bitchcraft). Her kan man legge poll, noe man ikke kan fra sin egen status.
 
Unik74 skrev:
Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"

Ja, absolutt! Det tar ikke lang tid hos oss før samtalene (blant oss og med andre) begynner å dreie seg om øl & brygging.
 
Jeg har laget Kölsch opptil flere ganger og gjæret ut med omgivelsestemperatur 12-13 grader. Det er vanligvis et par grader varmere i gjæringskaret. Jeg synes å ha merket at WhiteLabs Kölschgjær er litt mer kilen på temperaturen enn Wyeast sin. Wyeast herjer fint ved lavere temperaturer.
 
Unik74 skrev:
Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"

Det blir mye snakk om øl og ølbrygging ja. Litt mindre enn før, da den lille stjeler litt fokus.
 
Tilbake
Topp