Kan vi snakke om Kölsch?

OK, noen har lurt meg :)

Du er ikke alene:):

J. Zainasheff: "In the past, a number of sources suggested that Kölsch-style beers were made with a sizable portion of wheat malt, up to 20%. The current Beer Judge Certification Program style guidelines correctly indicate that this is rare in authentic Kölsch. A small portion of wheat malt is OK; the same as adding Vienna malt. Wheat can add a gentle bready note to the beer and can improve head retention. Overall, try to keep it simple. Limit yourself to no more than one grain in addition to the base malt and keep that to no more than 5% of the grist. A single infusion mash around 149 °F (65 °C) strikes the proper balance between fermentable and non-fermentable sugars." (https://byo.com/kolsch-altbier/item/1881-koelsch-style-profile)
 
Stått drøye to uker i kjøleskap nå, klarte ikke å holde meg unna lengre for en prøvesmaking. Ville nesten tatt den for en pils, kaldkjelleren gjør i alle fall nytta si mtp å kunne brygge pils og kölsch. Jeg er ingen ekspert på "ølsmake-uttrykk" men skulle jeg sagt noe ville jeg i alle fall følt at "crisp" var godt innenfor! :)
 
Stått drøye to uker i kjøleskap nå, klarte ikke å holde meg unna lengre for en prøvesmaking. Ville nesten tatt den for en pils, kaldkjelleren gjør i alle fall nytta si mtp å kunne brygge pils og kölsch. Jeg er ingen ekspert på "ølsmake-uttrykk" men skulle jeg sagt noe ville jeg i alle fall følt at "crisp" var godt innenfor! :)

"Ville nesten tatt den for en pils" -da er du i mål:)!
 
finurlig denne kölsch gjæra, satte en på gjæring på onsdag (18) med OG 1044 og en temperatur på 14 grader og ca. 10-12 grader i gjæringsrommet, naturen ville det slik og jeg kunne ikke gjøre noe med det. Nå (26-27) etter 8 dager er tempen bare 7 grader i rommet og OG er 1022, god utgjæring på lav (men ukjendt temp) men setter romtemp opp til 18 grader i noen dager.
Er forøvrig ganske ukjendt med WLP029 kölsch gjæra.
 
finurlig denne kölsch gjæra, satte en på gjæring på onsdag (18) med OG 1044 og en temperatur på 14 grader og ca. 10-12 grader i gjæringsrommet, naturen ville det slik og jeg kunne ikke gjøre noe med det. Nå (26-27) etter 8 dager er tempen bare 7 grader i rommet og OG er 1022, god utgjæring på lav (men ukjendt temp) men setter romtemp opp til 18 grader i noen dager.
Er forøvrig ganske ukjendt med WLP029 kölsch gjæra.

Har akkurat i går plassert en dunk med wlp029 i kjeller'n. Nå står den på 12 grader og presser noen treige og motvillige gassbobler ut gjennom gjærlåsen. Den skal funke så lavt, men jeg har ikke hatt den lavere enn 14 tidligere, så dette er spennende.

Men din ville jeg nok flyttet opp i varmere strøk nå, ja:).

Gir du den nok tid og kjærlighet, gjærer den veldig godt ut. Men det kan godt ta en stund før den er ferdig, særlig når den har stått så lavt. Du kan bli litt gal av å gå og se på den ploppinga som aldri tar helt slutt:confused:.
 
bor 5 mil unna gjærkaret så ser ikke noe, har heller ikke gjærlås med vann i, får bruke Nexa systemet denne gang for å slåp av varmen uti uka :)
 
bor 5 mil unna gjærkaret så ser ikke noe, har heller ikke gjærlås med vann i, får bruke Nexa systemet denne gang for å slåp av varmen uti uka :)

Særboerskap er jo en moderne samlivsform - men jeg visste ikke at den hadde trengt inn i forholdet mellom brygger og brygg, også. Må være litt av en følelsesmessig påkjenning, det der. Det hadde vært hardt å ikke kunne gå ned i kjeller'n og se til det stakkars kuldskjære ølet mitt:(.
 
Så Dizzmo på ytube brygget en Kølsch i dag, han brukte kun Hallertauer, 53 g 60 min , samme på 12 g i 10 min, 15 g i 5 min og 20 g ved flame out, og 2 pk wlp 029.. går for denne i morgen ...4.2 kg pilsner malt og 0.5 kg Hvete malt
 
Så Dizzmo på ytube brygget en Kølsch i dag, han brukte kun Hallertauer, 53 g 60 min , samme på 12 g i 10 min, 15 g i 5 min og 20 g ved flame out, og 2 pk wlp 029.. går for denne i morgen ...4.2 kg pilsner malt og 0.5 kg Hvete malt

Veldig mye smakshumle i den der - om du bekymrer deg for typeriktighet. Hvis ikke, er det ingen grunn til bekymring:).
 
Jeg har nå nilest denne fine tråden og begynner å tegne meg et godt bilde for både oppskrift og prossess for min første kölsch.

Men noe jeg ikke kan se noen har nevnt er vannjusteringer. Kun en dæsj syre for pH-justering om det trengs?
 
Særboerskap er jo en moderne samlivsform - men jeg visste ikke at den hadde trengt inn i forholdet mellom brygger og brygg, også. Må være litt av en følelsesmessig påkjenning, det der. Det hadde vært hardt å ikke kunne gå ned i kjeller'n og se til det stakkars kuldskjære ølet mitt:(.

Endte på 5,7/1010 så ble godt fornøyd og fruen sa den var lettdrikkeli men hun liker ikke så mye humle og malt da.
 
Jeg har nå nilest denne fine tråden og begynner å tegne meg et godt bilde for både oppskrift og prossess for min første kölsch.

Men noe jeg ikke kan se noen har nevnt er vannjusteringer. Kun en dæsj syre for pH-justering om det trengs?

Du får gode råd av folk som har greie på vann og brygging (A.J. deLange og Martin Brungard) i denne tråden.

Summen av det de sier, er vel det du sier sjøl: Bare nok syre til å få pH ned dit du vil ha den. Jeg går for 5,2 - 5,3. Har du mjukt vann med for lite kalsium (under 50 ppm) - ikke usannsynlig om du har vanlig norsk overflatevann - kan du bruke litt kalsiumklorid.
 
Satte en kølsch for et par dager siden.

14kg Pilsnermalt
1 kg Vienna
1 kg hvete

Magnum 50g 60 min
Mitttelfruh 80g 15 min

65*C i 90 min


IBU ca 28
OG 1.048
75l til gjæring.

En dunk med WLP029, to dunker med US-05. Dessverre kun en pakke WLP029 uten starter. Godt oksygenert, håper på brukbart øl.
Gjærer på 16*C.

#Finn Berger, har du funnet ut hvor lavt på temperatur man kan presse WLP029 og fortsatt få stabilt god utgjæring?
 
Satte en kølsch for et par dager siden.

14kg Pilsnermalt
1 kg Vienna
1 kg hvete

Magnum 50g 60 min
Mitttelfruh 80g 15 min

65*C i 90 min


IBU ca 28
OG 1.048
75l til gjæring.

En dunk med WLP029, to dunker med US-05. Dessverre kun en pakke WLP029 uten starter. Godt oksygenert, håper på brukbart øl.
Gjærer på 16*C.

#Finn Berger, har du funnet ut hvor lavt på temperatur man kan presse WLP029 og fortsatt få stabilt god utgjæring?

Jeg ville satset på 14 grader. Det er visst hva de bruker i Køln. Jeg har satt et par batcher nå på 12 grader, og fått en sær /gummiaktig smak. Det kan være noe annet, selvfølgelig, men jeg lurer. Andre har brukt den med godt resultat på 12 grader.

14 virker trygt, i alle fall, og gir et reint og fint resultat.
 
Svaret ligger kanskje i beskrivelsen, det er ikke et poeng å få det lysest mulig, men kanskje at man kan bruke 100% og likevel få mer karakter enn pilsmalt. Hvis det ikke er å få tak i, er det bare snakk om at en bryggebutikk kjøper det inn. Det er flere andre sorter som det ikke er vanlig å selge her, som Barke Pils fra Weyermann. Hadde vært fristende å prøve.
 
Tilbake
Topp