Dette med sukkerlake har for meg fungert like godt både på flaske og som et utgangspunkt for karbonering på fat.
Etter at jeg har satt i gang gjæringen, pleier jeg å la dunken stå på 20 grader i 1,5-2 uker. På denne måten vet man at den er utgjæret og man har et kjent utgangspunkt for hvor mye sukker som skal tilsettes for karboneringen. Tok en gang et brygg noen dager for det var fullstendig utgjæret og da blir det rene håndgranatene
Når en batch (25 liter) er ferdig utgjæret peier jeg å stikke dem om til en ny dunk det sukkerlaken blandes inn. Litt smak og behag hvor mye CO2 man vil ha i. Jeg begynte med 120 gram for 25 liter (4,8 g/l). Da får man ikke fult så mye kullsyre som det er på kjøpeflasker. Kan være greit for mørkt øl. Laget for litt siden en IPA og da gikk jeg opp til 140 gram (5,6g/l). Bruker som sagt brunt sukker da dette er med på å gi smak til brygget istede for vanlig hvitt sukker. Dette er sikkert også smak og behag.
Etter at øllet er stukket om, går det rett på flasker og korkes. Jeg pleier ikke tilsette noe gjær. Ettersom øllet ikke er filtrert, er det nok i det til å starte den siste ettergjæringen på flasker. Når de er tappet, setter jeg dem inn på et varmerom som holder 30 grader. Her står flaskene i 4-5 dager. Mulig de ikke trenger stå fult så lenge, men jeg lar de heller står en eller to dager ekstra for å være sikker på et godt resultat. Deretter går de på kjøla og blir lagret et par ukers tid for de er klare for konsument.
Investert tidligere i flere Corneliusfat fordi dette var lettere mht. rengjøring. Men etter at jeg begynte med denne prosessen med ettergjæring på flasker som har fungert veldig bra for meg, har jeg nesten ikke brukt fatene. Veldig greit å ha på flasker da det er lettvint å gi "samples" til venner og ha med seg når man drar bort. Det ser også veldig proft ut dersom man lager en ettikett og fine korker