Kjøleskap til gjæring

Har du stabil omgivelsetemperatur er det ikke noe poeng i å bruke både varme og kjøling.

Om du har et kjøleskap stående i et rom med 23c og ønsker å gjære på 19c så klarer rommet og varmeutviklingen fra gjæren å varme opp kjøleskapet helt på egenhånd. Strøm sparer du også.

Edit: i noen tilfeller hvor omgivelsetemperatur er lavere enn den man ønsker å oppnå i gjæringstanken kan det være greit å ha koblet til kjøling for å unngå for høy temp ved f.eks. stormgjæring.
Poenget er at det kan være greit å vurdere hvor vidt man har behov for noe mer enn en UT-200. Selv bygget jeg en boks med STC-1000, men har aldri hatt behov for å bruke begge kontaktene samtidig
 
Det er ikke helt stabil temperatur her, så skulle gjerne hatt en kombo med et varmeelement og kontroll på kjøling, spesielt nå vinterstid. Så da blir det enten varmekabel rundt bøtta, eller en varmeplate stående opp etter veggen i kjøleskapet. Eventuelt en frostvakt. Hva vil være best?
 
Jeg raska med meg en frostvakt fra Biltema da jeg allikevel var innom. Det fungerer helt greit. Ser mange snakker varmt om en varmekabel de har handlet fra Korea. Varmeelementet til Jørn Hammerud er i allefall mye mer plasseffektivt enn en frostvakt, og så slipper man å surre ting rundt gjæringstanken
 
Tilbake
Topp