Kjøling gikk "åt skogen", hva skjer nå?

Hepp. Nybegynner som jeg er, blir det en liten tabbe nå og da. Den siste var riktignok av det større slaget. Jeg bruker Grainfather, der kjølingen foregår på vei fra kjelen til gjæringskaret. Etter å ha kjølet og overført ca 5 liter, pitcher jeg gjær på fin temp. Men etter dette må jeg ha kommet borti noe. Etter å ha surret litt frem og tilbake med vasking, er hele 20liters batchen på gjæringskaret, og den er VARM. Har tydeligvis klart å skrudd av kjølingen. Jaja, shit happens. Nå har det gått en uke, den står fortsatt på gjæringskar og gjærer. Hva skjer med denne nå? Er det sjans for at den blir grei? Eller skal den gå rett i dass? (Det er forøvrig en weissbier, tørrgjær wb-06). Takker for svar.
 
Cirka hvor varmt? wb-06 produserer mye banansmak i høyere temperaturer.

Hvis du har flaks, har temperaturen i karet synket såpass i lagphasen til gjæren at du slipper unna hubbabubbabanan-smak og fusel.
 
Cirka hvor varmt? wb-06 produserer mye banansmak i høyere temperaturer.

Hvis du har flaks, har temperaturen i karet synket såpass i lagphasen til gjæren at du slipper unna hubbabubbabanan-smak og fusel.

Jeg er utrolig dårlig til å anslå temp, men det var ganske varmt. Kanskje 50-60 grader.. (Må taes med en klype salt.) Hadde også for mye panikk til å stoppe opp og sjekke temperaturen :/
 
Jeg er utrolig dårlig til å anslå temp, men det var ganske varmt. Kanskje 50-60 grader.. (Må taes med en klype salt.) Hadde også for mye panikk til å stoppe opp og sjekke temperaturen :/
Hvis det gjærer kan det vel ikke ha vært 50-60 grader? Gjæra kan jo ikke ha overlevd det?
 
Jeg er utrolig dårlig til å anslå temp, men det var ganske varmt. Kanskje 50-60 grader.. (Må taes med en klype salt.) Hadde også for mye panikk til å stoppe opp og sjekke temperaturen :/
Da er nok gjæren dau. Hvis det var mellom 30-40 har du ihvertfall laget en perfekt øl for å gi instant hodepine(fusel).
 
Nå er det ganske stille i gjærlåsen, men det har gått ca en uke med "plopping". Det kan hende at jeg har gjort dette verre oppe i hodet mitt enn hva det var. Men det kan umulig ha vært mindre enn 30 grader. Jeg sjekker FG ved tapping. Så får jeg eventuelt se hvor fort jeg får hodepine av herligheten. Uansett takk for svar!
 
Jeg ville ha smakt på ølet før tapping. Om det skal på flaske, og det smaker høgg, ville jeg tømt ut og prøvd på nytt. Veldig demotiverende å ha masse flasker med drittøl (vet hva jeg snakker om...). Ta det som en såkalt "erfaring", og start med godt mot neste gang.
 
Jeg ville ha smakt på ølet før tapping. Om det skal på flaske, og det smaker høgg, ville jeg tømt ut og prøvd på nytt. Veldig demotiverende å ha masse flasker med drittøl (vet hva jeg snakker om...). Ta det som en såkalt "erfaring", og start med godt mot neste gang.

+1

Du skal vel ha hatt flaks for å unngå kraftig mye fusel i den der, og det er ingen sjanse for at den smaken skal bli borte. Så kan du kjenne det, er det bare å helle det ut. Jeg har flasket opp nok øl under tvil - aldri mer. Det ender alltid i vasken. Og skulle du klare å tvinge det i deg, vil du i alle fall angre dagen etterpå:(.
 
Tilbake
Topp