Kjøpe magnetrører!

Hm, det virker som det er to typer rørepinner ute å går?, de kjøpt fra lab, og ebay, og de som fulgte med røreplata.

Hvis jeg tar to kraftige magneter, setter de på en metalplate, så kan jeg legge de som fulgte med, rett på disse magnetene, uansett hvilken vei jeg snur pinnen.
Hvis jeg forsøkre med den som er kjøpt hos lableverandør og ebay, så setter den seg på bare den ene veien.... umulig å legge på andre veien..

Hvaialledager???

det er to typer magneter.... positivt og negativt ladet.
hvis rørepinnen løfter seg på ene siden, er det vel mest sannsynlig at ene magneten i røreren er snudd feil vei....
nøytralt metall vil uansett tiltrekkes, men en positiv magnet fraskyver en positiv, og motsatt. er pinnen positiv og ene magneten i røreren er positiv vill de frastøte hverandre som eksempel.
mens positiv og negativ vill forsterke samentrekkingen.
med en magnetisk rørepinne er vi egentlig ikke avhengige av magneter i røreren. (men det øker selvfølgelig effekten, hvis polariteten er riktig)

EDIT:
kopi wikkipedia....http://en.wikipedia.org/wiki/Magnet
Magnetic poles

Field of a cylindrical bar magnet calculated with Ampère's model

Although for many purposes it is convenient to think of a magnet as having distinct north and south magnetic poles, the concept of poles should not be taken literally: it is merely a way of referring to the two different ends of a magnet. The magnet does not have distinct north or south particles on opposing sides. If a bar magnet is broken into two pieces, in an attempt to separate the north and south poles, the result will be two bar magnets, each of which has both a north and south pole.

However, a version of the magnetic-pole approach is used by professional magneticians to design permanent magnets. In this approach, the divergence of the magnetization ∇•M inside a magnet and the surface normal component M•n are treated as a distribution of magnetic monopoles. This is a mathematical convenience and does not imply that there are actually monopoles in the magnet. If the magnetic-pole distribution is known, then the pole model gives the magnetic field H (see also Demagnetizing field). Outside the magnet, the field B is proportional to H, while inside the magnetization must be added to H (see Units and calculations). An extension of this method that allows for internal magnetic charges is used in theories of ferromagnetism (see micromagnetics).

Ja, eller at rørepinnen er for lang i forhold til plasseringen på magnetene i røreren..

når jeg løfta alt så ser det ut som alt fungerer bra med små magneter, men ikke store, får se litt hvordan dette blir om det drar en 5liter godt nok, hvis jeg MÅ bruke så stor starter på en 20liter batch da. :)
Men nå skal den vel ikke fosse inni der heller da, men være i bevegelse, men får vel ikke simulert dette godt nok med bare vann, slurry er vel passe tykk..

Skal det være full vortex (vortexen skal være i kontakt med bunnen) når
man rører en starter?

Erik på Bryggselv har bestilt noen rimelige magnetrørere gjennom meg. Jeg
anbefaller at dere venter og ser hvordan de fungerer. Kapasitet på dem er
oppgitt til 1000ml, men da betyr det  at man oppnår full vortex ved denne
mengeden, ikke at det røreren ikke vil klare å røre i 2-3L starteren. Hvis
det viser seg at de duger bra nok til 2-3 L starter, så får dere kjøpe dem
via Bryggselv. Dere kan også bestille kraftigere og dyrere rørere gjennom
Selvbrygg

golo skrev:
man rører en starter?

Nei, et godt "smilehull" bør være tilstrekkelig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Torga skrev:
Gahr skrev:
golo skrev:
man rører en starter?

Nei, et godt "smilehull" bør være tilstrekkelig.

Gahr.. Har du noen undersøkelser å henvise til ang dette??

Ikke for hånden, nei. Støtter meg til uttalelser fra Jamil Zainasheff i en eller annen (eller flere) programmer på the Brewing Network, og på svar fra Chris White (på personlig spørsmål).

Alt avhenger vel av hvor stor gassutveksling man oppnår. Har hatt planer om å gjennomføre non tester med dette selv i startere, men har bare fått gjennomført én enkelt prøve. Ser imidlertid for meg å teste dette på nytt i en serie prøvestartere utover høsten. Vil lage noen startere med bakegjær og se hvordan O₂-innholdet er underveis. Vi får se når jeg får gjort det.

Hei!
Etter å ha styrt litt rundt endte jeg til slutt opp med røreren fra Hanna Instruments likevel. Tok ikke mer enn ca 3 uker. Som det fremgår av bildet drar den rundt en 4 liters starter så det suser. Dette på halv kraft! Rørerens kapasitet er oppgitt til 5 liter. Hadde kanskje holdt med en med kapasitet på 2,5 liter. Prisen er 2 260,- + mva og frakt. Har ikke fått regningen enda, så jeg vet ikke sluttpris.

Vedlegg

• magnetrører.jpg
    magnetrører.jpg
    1,9 MB · Sett: 653
Er det noen grun til å tro at denne her ikke gjør nytten? Hvor stor starter kan denne røre?

http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351_366&products_id=2556

black maxx drar rundt opptil 20 liter? Det bør dekke mitt behov og vel det. Prisforskjellen var ikke avskrekkende fra 3000 varianten. takk, Drechsler.

Tilbake
Topp