Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Vi kan jo begynne med oppskriften på ABC Halvor India Brow Ale (den ligger forøvrig allerede ute i en annen tråd på forumet).

ABC Halvor India Brown Ale

OG: 16.3 °Plato
FG: 3,3 °Plato
IBU: 60

84, 3 % pale
3,4 % cara 20
3,4 % special B
1,7 % brown malt
2,6 % chocolate malt
4,3 % muscovado sugar
Chinook at 60 min. to reach target IBU
2,67 g /l Cascade at 15 min
2,67 g /l Cascade at 2 min
1 g/l Chinook dryhopping
2 g/l Cascade dryhopping
WLP001/WY1056/US-05 yeast

Husker ikke meskeskjema i farten, men skal finne det. 90 min. kok. gjæring på 16.-18 °C i 14 dager.
 
Legger ut noen flere, just in case:

7 Fjell Tippetue Petit Saison, enn saison i butikkstyrke.
7 Fjell Kjuagutt Amber Ale, en amerikansk amber i butikkstyrke.

To be continued...


Heisann Gahr! Lurte på om du kunne hjelpe meg litt. Har kjøpt inn malt, humle og gjær til Kjuagutt oppskriften, men skjønte ikke helt det med humle mengde. Jeg har et bratberg kompaktbryggeri og håper å ende på mellom 22 - 25 liter, men når jeg bruker
Legger ut noen flere, just in case:

7 Fjell Tippetue Petit Saison, enn saison i butikkstyrke.
7 Fjell Kjuagutt Amber Ale, en amerikansk amber i butikkstyrke.

To be continued...
Heisann Gahr! lurte på om du kunne hjelpe meg med noe jeg lurte på angående kjuagutt oppskriften. Jeg brygger i et bratberg kompaktbryggeri, og der ender jeg opp på ca 20 - 24 l til vanlig, og når jeg legger inn verdiene for cascade på beersmith, er jeg allerede langt over IBU verdien ( 3*25 L = 75 g) hvordan har du gjort det?

Mvh Thomas
 
Bruker ikke beersmith men kan du velge Noonan i dette programmet?
Legger du inn 75g Cascade på 10 minutter?
 
Hvordan ligger det an med oppskriftene @Odland ? Vi venter i spenning :)

Siden Bjarte maser så fryktelig. Denne ligger ute andre steder på forumet her også, men dog. Oppskriften er slik den var ved brygging av ølet på 7 Fjell i november 2014.

ABC Brewing Henrik Imperial Amber

OG: 18,4 °P (1.076)
IBU: 63 (Noonan)

Best pale malt, 6 EBC, 79,7 %
Best münchnermalt, 25 EBC, 6 %
Thomas Fawcett caramalt, 30 EBC, 6 %
Best caramel maltdark, 120 EBC, 8 %
Thomas Fawcett chocolate malt, 1175 EBC, 0,4 %
Chinook, 60 min. for å treffe rett bitterhet
4,5 g/l Chinook, 10 min.
3,3 g/l Amarillo, tørrhumle dag 8

Mesk:
63 °C, 20 min.
70 °C, 20 min.
77 °C, 2 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
14 dager på 16-20 °C.

Meskevann justert med CaCl2, ca. 2 g per 10 l meskevann.
 
Oppskrift på Natt Imperial Porter:
Takk for mailen! Natt er ein nokså utfordrande øl å brygge, men eg kan prøver å hjelpe deg å få det til.


Vi bruke Sinamar (frå Weyermann) å nåe den svarte fargen. Denne er ein ekstrakt laga av 100% svart malt, og gir farge utan rista toner eller bitterheit. I oppskriften her har eg erstatte med Black malt… du får bestemme sjølv om du meiner balansen mellom svart/sjokomalt bør vere annleis. Som utgangspunkt her er eit forslag:

66% Pale Ale malt
14% Munich type 1
7% Munich type 2
7% Wheat Malt
4% Pale Chocolate malt
2% Black malt

Mesketemp 62-63C
Meske heile 8kg og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)

Meske på nytt - heile 8kg IGJEN og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Då har du samla nok vørter på full styrke (20-23 Plato)
Gjæring med White Labs WLP001 (Chico/California.) Kan og bruke 1056 eller US-05.
Gæringstemp 22C.

EKG humle ca. 36 IBU.
Tørrhumling med Amarillo, hugs ikkje mengden, prøv 2g/liter. (Denne er ikkje den viktigaste delen av ølet.)

Lykke til!

Venleg helsing/Best Regards

Evan W. Lewis"

kor lenge ska den tørrhumlast, og evt noken som veit kor lenge EKG skal i koken?
 
Maltmengdene vil avhenge av hvilket utbytte du får i bryggeoppsettet ditt, derfor oppgis de i prosent. Utbyttefaktoren i bryggeriet ditt bør du gjøre noen beregninger på. Det er svært nyttig å vite.

Skal du bruke 2 g/l Horizon skal du bruke 2 g per liter vørter. Mengden vil altså avhenge av hvor mye vørter du brygger.
 
Maltmengdene vil avhenge av hvilket utbytte du får i bryggeoppsettet ditt, derfor oppgis de i prosent. Utbyttefaktoren i bryggeriet ditt bør du gjøre noen beregninger på. Det er svært nyttig å vite.

Skal du bruke 2 g/l Horizon skal du bruke 2 g per liter vørter. Mengden vil altså avhenge av hvor mye vørter du brygger.
Hva med nyheter i nærmeste fremtid? Vil du gi noen hint?
 
Tilbake
Topp