Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Austmann vinternatt winter warmer
fra Anders cooper

Har skalert de ned så humlemengdene og andre adjunkter passer til ca 20 L ferdig vørter.
Maltmengdene er oppgitt i prosent ettersom jeg ikke kjenner til effektiviteten på brygghuset ditt.

Vinternatt
Winter Warmer
Author: Anders Cooper

Attenuation: 78,0%
Original Gravity: 1,066
Terminal Gravity: 1,015
Color: 40,68
Alcohol: 6,8%
Bitterness: 30,5IBU

Ingredients:
(69,2%) Pale Ale Malt - added during mash
(18,7%) Munich TYPE I - added during mash
(9,3%) Dark Crystal Malt I - added during mash
(2,8%) Chocolate Malt - added during mash
13g Magnum (11,5%AA) - added during boil, boiled 60 m
1 Whirlfloc Tablets (Irish moss) - added during boil, boiled 15 m
20 g (31,3%) East Kent Goldings (5,0%) - added during boil flameout
20 g (46,9%) Tettnanger (2,1%) - added during Boi flameout l
WYeast 1272 American Ale II™

Notes
Meske på 68
Kjøle 18
Gjære på 18

Lykke til!
 
Fikk bekreftet av Kinn at Bresjnev er basert på denne: http://barclayperkins.blogspot.no/2010/01/lets-brew-wednesday-1890-truman-export.html?m=1

Men med følgende kommentar: "Det er Truman si oppskrift fra 1890 som er utgangspunktet for Bresjnev, ja. Veldig mykje likt – maltsamansetninga er tilnærma identisk, men vi humlar «berre» til 70 IBU og gjærer den med WYeast 1318 London Ale III."

Den er no tilgjengelig på Vinmonopolet, så det skulle være mulig å få tak i den i disse dager. Foreslår å brygge den samme oppskrifta sjølv og i etterkant smake den ved siden av Bresjnev og The Kernel sin «Export Stout London 1890»."


Sent from my iPhone using Tapatalk
Smakte Bresjnev for første gang i går, under brygging av Kinn sin Vestkyst. Den smakte fantastisk, en skikkelig høydare til lun brie med honning og hvalnøtter... Om du har brygget denne hadde det vært fint å høre hvilke erfaringer du hadde med dette brygget. Ser jo av oppskriften du viser til i linken din at det er mye koking her? Har en speidel 50L. Planlegger å høste gjær fra "vestkysten" som er under gjæring (London ale 1318 III), og bruke denne i Bresjenv, om jeg tør å gå i gang med dette brygget.
 
Har malt kvernet opp, til en 10 liters batch, venter bare på å få tid. Synes denne var spennende, uten karamell og andre ting, men vil gjøre en justering: med så mye black malt ble det litt mye brent preg, på grensen til askebeger. Mulig det blir med smud når den får stå litt, men har uansett tenkt å kaldbrygge den svarte malten dagen før, og bruke dette til skyllevann. Har hatt gode resultat med dette tidligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Smakte Bresjnev for første gang i går, under brygging av Kinn sin Vestkyst. Den smakte fantastisk, en skikkelig høydare til lun brie med honning og hvalnøtter... Om du har brygget denne hadde det vært fint å høre hvilke erfaringer du hadde med dette brygget. Ser jo av oppskriften du viser til i linken din at det er mye koking her? Har en speidel 50L. Planlegger å høste gjær fra "vestkysten" som er under gjæring (London ale 1318 III), og bruke denne i Bresjenv, om jeg tør å gå i gang med dette brygget.
På Speidel er det også en plassbegrensning, så med kaldbrygging av svart malt får man mer plass til annet, og kan dermed lettere nå OG.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har pleid å legge malten i vann i romtemperatur i en finmasket duk, Sarita metervare fra Ikea. Samme metode som kaldbrygging av kaffe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal brygge en imp stout til helgen, med roasted barley, pale chocolate 495 EBC, chocolate 900 EBC og dark crystall 400 EBC. Anbefaler du kaldtrekking av denne mørke malten, eller kun roasted barley?
 
Skal brygge en imp stout til helgen, med roasted barley, pale chocolate 495 EBC, chocolate 900 EBC og dark crystall 400 EBC. Anbefaler du kaldtrekking av denne mørke malten, eller kun roasted barley?
Det blir en smakssak hvor mye brent preg man vil ha, men hvis den er sterk, og skal modnes lenge, vil det brente preget reduseres. I tillegg til fordelen med frigjøring av plass, kan det bli lettere å treffe rett pH uten mineraltilsetninger, da mørk malt trekker denne ned, og det generelt er lite buffer i mykt norsk vann. Det er ikke alltid jeg gidder å bry meg med det, men har noen ganger brukt kalkulatoren i brewer's friend, som gir et estimat basert på oppskriften.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
På Speidel er det også en plassbegrensning, så med kaldbrygging av svart malt får man mer plass til annet, og kan dermed lettere nå OG.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har en frysebagg som jeg har brukt i tillegg til Speidelen når jeg brygger øl med høy gravety på Speidelen. På gårsdagens brygg (Kinn vestkyst, 50 liter) splittet jeg malten og mesket
Speidel; 11,8 kilo malt og 45 liter vann. Skyll med 15 liter vann = 48 liter vørter
frysebagg; 5 kilo malt og 12,5 liter vann. skyll med 7 liter vann = 14,5 liter vørter
Målet var å få 62,5 liter vørter, noe jeg klarte fint, og en preboil-G på 1067, noe jeg bommet big time på (1057).. Årsaken til denne skivebommen tror jeg lå i dårlig infusjon/sirkulasjon av vørter i mesken. Mesk på 11.8 kilo malt på 45 liter vann ga for høyt trykk i mesken og for lite vørter å få til god sirkulasjon? etter meskingen fant jeg flere store felter i mesken som var som deigklumper- søte og harde..

Er keen på å brygge Bresjnev, og få revansj gjennom å treffe riktig gravety.
 
Jeg har en frysebagg som jeg har brukt i tillegg til Speidelen når jeg brygger øl med høy gravety på Speidelen. På gårsdagens brygg (Kinn vestkyst, 50 liter) splittet jeg malten og mesket
Speidel; 11,8 kilo malt og 45 liter vann. Skyll med 15 liter vann = 48 liter vørter
frysebagg; 5 kilo malt og 12,5 liter vann. skyll med 7 liter vann = 14,5 liter vørter
Målet var å få 62,5 liter vørter, noe jeg klarte fint, og en preboil-G på 1067, noe jeg bommet big time på (1057).. Årsaken til denne skivebommen tror jeg lå i dårlig infusjon/sirkulasjon av vørter i mesken. Mesk på 11.8 kilo malt på 45 liter vann ga for høyt trykk i mesken og for lite vørter å få til god sirkulasjon? etter meskingen fant jeg flere store felter i mesken som var som deigklumper- søte og harde..

Er keen på å brygge Bresjnev, og få revansj gjennom å treffe riktig gravety.
Man kan også meske i 30 minutter, ta ut 1/3 av malten, og fylle opp med mer. Det var noen her på forumet som skrev om det tidligere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp