Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Og fått svar allerede. Særs hyggelig og imøtekommende bryggeri, Kinn:). Som jeg tenkte, er det en tillitvekkende enkel og grei oppskrift. Og så er resten opp til bryggeren.


OG 1.054 FG 1.014
97% Maris Otter Pale Malt
3% CaraMalt 30 EBC (Thomas Fawcett)
Mesketemperatur 65 grader
Bitterhumle: Target. IBU: 35 (juster etter eget brygghus)
30L batchstørrelse
5min før kokestopp: 40g Amarillo + 40g Centennial
Tørrhumling: 25g Amarillo + 25g Centennial
Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 20 grader

Om jeg ønsker å komme så nær originalen som mulig, bør jeg kanskje flytte den tilsetninga ved 5 minutter litt tilbake? Eller kanskje heller kjøle litt langsomt i starten/starte kjølinga med en hopstand på 5 minutter - for å gi omtrent samme kontakttid med varm vørter som i en bryggeristørrelsebatch, mener jeg?
Takk! Smakte denne første gang på Ølhallen i Tromsø for et par år siden, og har prøvd å gjenskape den siden. Et nydelig sommerøl. :)
 
Og fått svar allerede. Særs hyggelig og imøtekommende bryggeri, Kinn:). Som jeg tenkte, er det en tillitvekkende enkel og grei oppskrift. Og så er resten opp til bryggeren.


OG 1.054 FG 1.014
97% Maris Otter Pale Malt
3% CaraMalt 30 EBC (Thomas Fawcett)
Mesketemperatur 65 grader
Bitterhumle: Target. IBU: 35 (juster etter eget brygghus)
30L batchstørrelse
5min før kokestopp: 40g Amarillo + 40g Centennial
Tørrhumling: 25g Amarillo + 25g Centennial
Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 20 grader

Om jeg ønsker å komme så nær originalen som mulig, bør jeg kanskje flytte den tilsetninga ved 5 minutter litt tilbake? Eller kanskje heller kjøle litt langsomt i starten/starte kjølinga med en hopstand på 5 minutter - for å gi omtrent samme kontakttid med varm vørter som i en bryggeristørrelsebatch, mener jeg?
Kinn er uten tvil det bryggeriet som svarer kjappest og hver gang.
 
Takk! Smakte denne første gang på Ølhallen i Tromsø for et par år siden, og har prøvd å gjenskape den siden. Et nydelig sommerøl. :)

Helt enig. Jeg synes Kinn er suverene på å forene det beste av to verdener; amerikansk og engelsk. Denne treffer mine smakspreferanser perfekt. Og oppskrifta i seg sjøl er også nesten en estetisk opplevelse i sin enkelhet. Minimalistisk:p.

Jeg har brygget en del Vestkyst, som en kan si det samme om. Der har jeg gjerne brukt WLP013, som er min engelske favoritt, og det har blitt bra. Men i denne skal jeg nok holde meg til 1318.
 
Kinn er uten tvil det bryggeriet som svarer kjappest og hver gang.

De kunne jo spart seg litt arbeid ved å legge ut oppskriftene på samme måten som 7 Fjell. Men de har vel sine grunner.

Jeg kjøper veldig lite øl nå. Det er nesten mest for å ha referanser. Og det å få en originaloppskrift, gjør at jeg gjerne kjøper noen flasker, for jeg må jo ha noe å sammenligne med. De flaskene ville jeg ellers ikke ha kjøpt.
 
De kunne jo spart seg litt arbeid ved å legge ut oppskriftene på samme måten som 7 Fjell. Men de har vel sine grunner.

Jeg kjøper veldig lite øl nå. Det er nesten mest for å ha referanser. Og det å få en originaloppskrift, gjør at jeg gjerne kjøper noen flasker, for jeg må jo ha noe å sammenligne med. De flaskene ville jeg ellers ikke ha kjøpt.
Når man brygger to ganger om dagen blir det nok ikke så mye tid å gå på butikken etter øl nei. :p
Jeg er bare misunnelig altså.
 
Har du blitt amerikavenn(lig) Finn?

Ja og nei - og dessuten tror jeg "blitt" er litt feil. Jeg har alltid likt den klassiske citrusaromaen, men jeg synes veldig mye IPA/APA har ensidig vekt på humla. Og jeg kunne ikke tenke meg å drikke/brygge bare amerikanske øltyper med høy IBU. Men det finnes masse sånt øl som er veldig godt, også. Vestkyst og Sommarøl, f.eks.. Jeg synes bare det blir litt kjedelig når for mye bryggesnakk dreier seg om amerikansk øl. Eller - og det er verre - forsøk på å konvertere alt mulig øl fra andre land til amerikanske IPA'er. Jeg skal gjøre et unntak for en del belgisk-amerikansk øl; der synes jeg det funker. Hvit APA har vært en hit i det hjemlige ølhjørnet på fine sommerdager nå i år:).

Og så har jeg sans for engelsk/britisk øl, da - og siden jeg opplever at det blir fortrengt av all IPA'en, må jeg jo gå til litt spissformulert motaksjon;). Ikke dermed sagt at jeg ikke mener det jeg sier - men jeg kunne jo ha tatt forbehold og modifisert formuleringer etc.. (Det gjelder ikke synet mitt på kokos i øl:p!!)

Å brygge amerikansk øl er for så vidt ikke noe nytt. Jeg har alltid hatt en APA og en IPA i kjelleren. Det som er nytt i bryggeriet mitt i år, er undergjæret tysk øl. Og dét har nok fortrengt en del av det engelske ølet i konsummønsteret mitt. Men nå går det mot vinter, og da blir det nok en del mer engelsk/britisk igjen. Først i løypa nå ligger en Leann Folain, en kloneoppskrift klekket ut av Gordon Strong, som jeg fikk av @SturlaP. WLP013 står og snurrer:). Men så blir det nok Sommarøl.
 
Sist redigert:
Er det egentlig så viktig
Klarer vi ikke å brygge godt øl selv

Nja - jeg synes det er veldig morsomt å se hvordan mitt forsøk med samme oppskrift blir, sammenlignet med et bryggeris original. Det er et poeng i seg sjøl. Og det kan være fint å ha oppskriften til et øl for å ha den foran seg når en drikker. Du kan vel lære en del av det?

For all del; jeg er enig i at det er en del av hjemmebryggerkompetansen å kunne lage oppskrifter. Men det skal jo læres. Og jeg skammer meg ikke over å låne fra proffene, heller. Folk som Espen Lothe og Gahr Smith-Gahrsen - eller Gordon Strong og Zainasheff - er flinkere enn meg:p. Det beste ølet mitt er ikke det jeg har brygget på egne oppskrifter. Det er nok mer flaks involvert når jeg setter meg ned og funderer fram noe.

Men uansett hvor flink jeg eventuelt blir etter hvert, så tror jeg at jeg alltid vil ønske å få tak i originaloppskriften - eller en god klone - til øl som jeg blir begeistret for. Som O'Hara's Leann Folain, f.eks., eller deres Irish Red. Eller altså nå Kinns Sommarøl. Et sånt øl som slår deg som bare veldig midt i blinken for deg. Jeg ser ikke noe galt i det.

Idehistorisk kommer kravet om originalitet fra romantikken, som mye annet tvilsomt:).
 
Er det egentlig så viktig
Klarer vi ikke å brygge godt øl selv
Jeg lager egne oppskrifter og brygger etter kommersielle oppskrifter og trives godt med begge deler. Når jeg brygger etter en kommersiell oppskrift, synes jeg det er gøy å se hvor nærme jeg klarer å komme originalen – og ikke minst hva jeg kan gjøre for at ølen skal passe bedre til min gane. Ikke bare er det gøy, men også lærerikt på flere måter. Og for min del har det kommet en del artig ut av noe som begynte med en kommersiell oppskrift, men som tok en helt ny vending.
 
Men nå går det mot vinter, og da blir det nok en del mer engelsk/britisk igjen. Først i løypa nå ligger en Leann Folain, en kloneoppskrift klekket ut av Gordon Strong, som jeg fikk av @SturlaP. WLP013 står og snurrer:). Men så blir det nok Sommarøl.

Flasket min i går, klar til testsmaking når jeg kommer hjem fra Danmark om 2 uker! Skal gi tilbakemelding, og evt smaksprøve hvis vi får ordnet det praktisk!
 
Jeg lager egne oppskrifter og brygger etter kommersielle oppskrifter og trives godt med begge deler. Når jeg brygger etter en kommersiell oppskrift, synes jeg det er gøy å se hvor nærme jeg klarer å komme originalen – og ikke minst hva jeg kan gjøre for at ølen skal passe bedre til min gane. Ikke bare er det gøy, men også lærerikt på flere måter. Og for min del har det kommet en del artig ut av noe som begynte med en kommersiell oppskrift, men som tok en helt ny vending.

Joda, jeg syntes også det er moro å brygge kommersielle oppskrifter
Men tia da HB holdt dem tett til brystet hadde også sin sjarm


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Bruker de som oppskrifter i kokebøker. Brukes til inspirasjon og ideer. Prøver ikke å justere meg fram til en 100% kopi.
 
Jeg begynner å få taket på å brygge øl, men sliter fortsatt med å sette sammen maltbaser slik at de smaker som jeg vil. Derfor er kommersielle oppskrifter gull verdt. Da kan man smake maltbasene. :)
 
Flasket min i går, klar til testsmaking når jeg kommer hjem fra Danmark om 2 uker! Skal gi tilbakemelding, og evt smaksprøve hvis vi får ordnet det praktisk!

Brygger som sagt min nå om et par dager, så om du ikke drikker opp alt du har med en gang, kan vi utveksle smaksprøver om noen uker. Skal sikkert få til det.

Jeg går ut fra at du brukte wlp004. Så da får vi se om vi kan registrere forskjeller mellom den og wlp013.

Jeg får forresten med en kamerat som ville ha et bryggekurs. Å brygge Leann Folain må jo være en fin start:).
 
Brygger som sagt min nå om et par dager, så om du ikke drikker opp alt du har med en gang, kan vi utveksle smaksprøver om noen uker. Skal sikkert få til det.

Jeg går ut fra at du brukte wlp004. Så da får vi se om vi kan registrere forskjeller mellom den og wlp013.

Jeg får forresten med en kamerat som ville ha et bryggekurs. Å brygge Leann Folain må jo være en fin start:).
Brukte wlp004 ja. Luktet forøvrig nydelig da jeg flasket.
 
Brukte wlp004 ja. Luktet forøvrig nydelig da jeg flasket.

Fint:).

Jeg bruker ikke 004 fordi jeg har stående en Irish Red til gjæring på tredje uka med den nå, og jeg er litt usikker på den. Synes den er urimelig uklar til å ha stått så lenge, og så smaker den (kanskje????) litt underlig. Så jeg lar 004 hvile i kjøleskapet til jeg ser hvordan det går med den irske røde.
 
Tilbake
Topp