Kostnad-nytte-analyse av overgang til fersk gjær

Ang klirring av pinnene så har jeg merket at min blir mer stille og tåler mye høyere hastighet dersom jeg tar to gummistrikk rundt hele magnetrøreren slik at kolben står oppå disse. Dette gir sikkert en slags demping av evt unøyaktighet i magnetplassering.
 
Jeg har også tidligere brukt en http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00137574/ - skar et hull i bunnen som passa til en vifte, men limet jeg hadde brukt løsna fra plasten etter en stund, så da demonterte jeg den for å forbedre konstruksjonen, men etter det har det bare blitt den provisoriske superminimalistiske løsningen jeg la ut bilder av :)

Forøvrig er det jo kjempeenkelt å bare sette noen skruer gjennom skruehullene i vifta, og slenge en akrylplate oppå - f.ex. http://www.clasohlson.com/no/Akrylplast/Pr341360000 (og husk at tynnere er bedre i denne sammenhengen, jo tynnere jo bedre effekt får du av magnetene) så tar du på en liten dæsj silikon e.l. på toppen av hver skrue, så ligger plata så fint og støtt oppå der så :)

Hmmm... egentlig tror jeg jeg skal teste uten den plata i det hele tatt...
 
Jeg har en magnetrører selv oldemor kan lage. Strømforsyning fra en gammel pc med magneter på vifta. Trekker lett 5 liter.
Enig med Hans Einar, regulering av hastighet er ikke nødvendig.

roslashrer_zpsa8d7df4e.jpg
Denne ser midt i blinken ut! Har sjølv ein skrota pc med intakt straumforsyning som fortjener eit nytt liv.
Korleis drar denne ein.. tja.. 3 liters starter? Straumvirvel til botn i kolben? Bør ein klaske ei akrylplate på toppen? Er det fare for å få seg ein "blå karamell" av ein slik frittståande PSU?
 
Jeg bruker den på en 5-liter kolbe og den drar luft helt ned til bunnen.
En glassplate eller akryl er kjekt ja. Jeg har lagt noen selvklebende puter på toppen som platen kan ligge på.

Karamell får du ikke så lenge dekselet er på. Det er diverse ledninger som går ut av kabinettet, disse gir bare fra 3,3 til 12 volt så de er 'karamell-sikre' og kan bare kuttes hvis de er i veien.

Men det er en ting du må gjøre, det er kun en grønn ledning, og denne må kobles mot jord (en av de svarte ledningene) for å slå på viften. Min har en bryter som da slår på og av viften når grønn og svart er koblet sammen. Hvis ikke er det greit å ha en bryter på den grønne ledningen.
 
Litt off-topic, men... Var innom Bryggeland Lillestrøm nylig, de hadde fått inn en ny type magnetrører til et par tusen... Oransj og fæl... Men det de hadde gjort var å plassere en smack-pack Wyeast rett på røreren, noen som har prøvd dette?? Så spennende ut ihvertfall.
 
Etter å ha "putla" litt med harddiskmagnetar og pc-vifter, så fann eg denne røvaren her:
http://www.geoffmanning.com/homebre...gitalhomebrew-com-diy-magnetic-stirplate-kit/

I bunn og grunn komplett innmat til ein magnetrørar! Det einaste som må gjerast, er å kappa av den australske omformaren, og spleise på ein norsk 230V/12V. Ja, og så bygga skiten inn sjølvsagt! Likte forresten veldig godt patenten på magnetholdaren! :)

Bestilte gjennom ebay, då Digital Homebrew sin nettbutikk ikkje sender til Norge, av ein eller anna grunn..
 
Litt off-topic, men... Var innom Bryggeland Lillestrøm nylig, de hadde fått inn en ny type magnetrører til et par tusen... Oransj og fæl... Men det de hadde gjort var å plassere en smack-pack Wyeast rett på røreren, noen som har prøvd dette?? Så spennende ut ihvertfall.

Høres veldig meningsløst ut. Først og fremst måtte åpnet pakken og tilsatt vørter for å få dyrket opp gjæren, tilsette rørepinne, prøve å unngå at rørepinnen skal slite hull i pakken og holde posen lukket på en måte slik at dritt ikke kommer inn og infiserer hele opplegget.

wyeast pakkene inneholder ikke nok vørter til å bygge opp gjæren, kun til å få den igang litt.
 
De burde virkelig slutte å bruke "direct pitch" på pakkene sine, med unntak av trelitersflaskene som sendes til bryggerier.
 
Tilbake
Topp