Lage spiralkjøler

Hei!

Jeg skal nå til å lage en spiralkjøler. Jeg har gått til innkjøp av drivstoffrør fra biltema i kobber (Ø 8 mm x 10 m).

Jeg tenker å ha gardena-kobling på inntak, men lurer på hvordan jeg får til og hva jeg trenger i overgangen. Har hørt det er enklest når en har rør med diameter på 10 eller 12 mm. Så, må jeg kanskje lodde?


Takk for all hjelp.

Er litt 10 tommeltotter på slikt, men jeg vil prøve å lage det selv for moroskyld  :biersmile:
 
Jeg kjøpte akvariekoplinger, det funket greit. Husk bare å bruke slanger som ikke smelter i overgangen mellom kobberrør og koplingene.

Jeg har nå "oppgradert" til 10mm rør, for å få ned kjøletiden, men bruker begge samtidig.
 

Vedlegg

  • 010-008.jpg
    010-008.jpg
    67 KB · Sett: 550
  • 025-009.jpg
    025-009.jpg
    47,5 KB · Sett: 549
Har laget noe lignende selv. Noen som har erfaringer med å bruke sirkulasjonspumpe mens det kjøles ned? Dette ville nok fått ned kjøletiden en god del, men er kanskje stor fare for infeksjon?
 
Kjører sirkulasjon alltid. Starter pumpa når jeg setter i kjelleren og resirkulerer 15 min med kok. Da er de fleste basselusker borte. Kjører vørteren slik at jeg får en liten hvirpool og kjøler veldig fort ned
 
Stein Norem Wisted skrev:
Jeg kjøpte akvariekoplinger, det funket greit. Husk bare å bruke slanger som ikke smelter i overgangen mellom kobberrør og koplingene.

Jeg har nå "oppgradert" til 10mm rør, for å få ned kjøletiden, men bruker begge samtidig.

Mest sannsynlig et dumt spørsmål.

Men hva er en akvariekopling. Finner ikke utav det når jeg søker hvertfall. Er det hele greia på bildet, med de to ventilene?
Og er det bare festet med slangeklemme til spiralen???

Fins det ikke noe fittings som kan skurs på med overganger til gardena kobling?
 
Det er koplinger kjøpt i en akvariebutikk for bruk på filter til akvarier. Jeg har bare festet dem til rørene med litt gjengeteip og slangekoplinger. Vet ikke om det finnes slike koplinger som jeg har brukt på 10mm'en til 8mm.
 
Mjødmannen skrev:
Hei!

Jeg skal nå til å lage en spiralkjøler. Jeg har gått til innkjøp av drivstoffrør fra Biltema i kobber (Ø 8 mm x 10 m).

Jeg tenker å ha gardena-kobling på inntak, men lurer på hvordan jeg får til og hva jeg trenger i overgangen. Har hørt det er enklest når en har rør med diameter på 10 eller 12 mm. Så, må jeg kanskje lodde?

Hadde nok vært enklere med 10 mm rør ja, da kunne du brukt denne og fått en helt tett kobling:
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Vinkel-han-86624/
Mulig en rørlegger har kobling til 8 mm rør.

Hvordan er det egentlig med hvilket metall en kan bruke i en kjøler. Har skjønt at forkrommede rør ikke kan brukes. På Biltema har de noe som heter glødede kobberrør.
Hva er det, og kan det brukes i en vørterkjøler?
 
De koblingene er fine. du har også den rette som heter 86601
Den er 10 mm, men du kan fint bruke den på ett 8mm rør. bruk to fastnøkler når du strammer så klarer du fint å dra til slik at den tetter helt.
Hadde ingen problemer med det på den gamle kjøleren min i hvert fall.

Står en del om gardena koblinger i denne tråden  http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,11186.0.html
 
Roger_L skrev:
De koblingene er fine. du har også den rette som heter 86601
Den er 10 mm, men du kan fint bruke den på ett 8mm rør. bruk to fastnøkler når du strammer så klarer du fint å dra til slik at den tetter helt.
Hadde ingen problemer med det på den gamle kjøleren min i hvert fall.

Står en del om gardena koblinger i denne tråden  http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,11186.0.html

Der har du akkurat svaret jeg var ute etter!  ;D

Så det går an å bruke 10 mm på 8 mm rør. Bør jeg kjøre noen runder med teip på røret for å gjøre det litt tjukkere, og at det samtidig fungerer som en ekstra pakning?
 
Jeg har kobberrør på 10mm og trer bare hageslangen rett inn og fester med slangeklemmer. Har kjøpt en 12mm nå og skal gjøre det samme på den.
Hvorfor har dere kjøpt inn de akvariekoplingene? Fungerer de bedre?
 
Mjødmannen skrev:
Der har du akkurat svaret jeg var ute etter!  ;D
Så det går an å bruke 10 mm på 8 mm rør. Bør jeg kjøre noen runder med teip på røret for å gjøre det litt tjukkere, og at det samtidig fungerer som en ekstra pakning?

Kjør på. er jo bare å prøve og se hvor bra det funker. funker det bra uten så funker det jo, funker det bedre med så funker det bedre med  ;)
Prøve å feile er den beste måten å se om ting funker på. Bare husk å legg inn resultatet ditt her da  ;)
 
Roger_L skrev:
Mjødmannen skrev:
Der har du akkurat svaret jeg var ute etter!  ;D
Så det går an å bruke 10 mm på 8 mm rør. Bør jeg kjøre noen runder med teip på røret for å gjøre det litt tjukkere, og at det samtidig fungerer som en ekstra pakning?

Kjør på. er jo bare å prøve og se hvor bra det funker. funker det bra uten så funker det jo, funker det bedre med så funker det bedre med  ;)
Prøve å feile er den beste måten å se om ting funker på. Bare husk å legg inn resultatet ditt her da  ;)

Jepp. Da var første brygg satt.

Jeg kjøpte en Han nippel 10 x 1/2" (R15) fra biltema (artikkel nr. 86601), fyrte på noen runder med vanlig svart teip for å fore ut røret litt. Skrudde nippelen så fast jeg kunne, og skrudde så på en slik;  http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14035/, så var det bare å koble på hageslangen og vi var good to go.

Gjorde ikke noe med utgangen da jeg står halvveis utendørs å brygger.

Utrolig nok, med kontinuerlig røring under nedkjøling får jeg kjølt 25 liter vørter fra 100 grader til 20 grader på 15 minutt, og det også med restvarme fra plata gryta står på. Så alt i alt var det en enkel og effektiv kjøler jeg har fikset meg.
 
Jeg kapet to biter 10mm kopperrør, tredde disse på endene av spiralen, loddet mellom rørene og monteret så en 10mm x 1/2" fitting fra Biltema. Tett og skikkelig.
 
Mjødmannen skrev:
Roger_L skrev:
Mjødmannen skrev:
Der har du akkurat svaret jeg var ute etter!  ;D
Så det går an å bruke 10 mm på 8 mm rør. Bør jeg kjøre noen runder med teip på røret for å gjøre det litt tjukkere, og at det samtidig fungerer som en ekstra pakning?

Kjør på. er jo bare å prøve og se hvor bra det funker. funker det bra uten så funker det jo, funker det bedre med så funker det bedre med  ;)
Prøve å feile er den beste måten å se om ting funker på. Bare husk å legg inn resultatet ditt her da  ;)

Jepp. Da var første brygg satt.

Jeg kjøpte en Han nippel 10 x 1/2" (R15) fra Biltema (artikkel nr. 86601), fyrte på noen runder med vanlig svart teip for å fore ut røret litt. Skrudde nippelen så fast jeg kunne, og skrudde så på en slik;  http://www.Biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14035/, så var det bare å koble på hageslangen og vi var good to go.

Gjorde ikke noe med utgangen da jeg står halvveis utendørs å brygger.

Utrolig nok, med kontinuerlig røring under nedkjøling får jeg kjølt 25 liter vørter fra 100 grader til 20 grader på 15 minutt, og det også med restvarme fra plata gryta står på. Så alt i alt var det en enkel og effektiv kjøler jeg har fikset meg.

Høres bra ut :) gøy at den fungerte såpass bra.  :)
 
Tilbake
Topp