Lage termobrønn til gjæringstank

Er det noen her som har laget en god termobrønn inni gjæringstanken for optimal plassering av temp.sensor i brygget? Har funnet spesiallagde slike på nett i rustfritt stål , men det blir litt mye i shipping etc. for en såpass liten dings (ikke funnet i Norge). Jeg tenkte å prøve med en avstivet slange (næringsmiddelgodkjent) som er tettet i bunnen, feste denne til lokket ved bruk av gjennomgang og deretter fire sensoren ned ca halvveis i tanken. Til slutt sette en propp i toppen av slangen, eller isolere slik at tempen ikke påvirkes i stor grad av luften utenfor.

Vet ikke om dette fungerer bra nok, så det hadde vært veldig fint med tilbakemeldinger fra de som har "forsket" litt på slike hjemmelagde løsninger. Hvor er det egentlig best å måle? Rett under overflaten eller i midten av tanken?

Oppsettet forøvrig er minikjøleskap, stc-1000 og enkel 30L gjæringstank i plast.

Jeg bruker thermowell, og jeg måler midt i vørteren med en sensor fra en UT-200.
Jeg ser ikke noe poeng med 4 sensorer, en er mer en nok for å justere tempen.

Mine øl har blitt betraktelig renere på smak etter at jeg flyttet temp målingne fra kanten av gjæringskaret til midten. Så jeg kommer til å fortsette å bruke thermowell.
Jeg fikk laget en, men hvis du vil kjøpe så er ikke disse så ille på frakt: http://www.brewershardware.com/Thermowells/

Jeg fant at det ikke var forskjell på temp målt på utsiden med godt (flere lag) isolert føler sammenlignet med føler ca. midt i vørt, 0,1 grad.
Dette ble gjort samtidig med flere følere som viser samme temp, ferdi kalibrert mao.
Dette kommer sikkert avat det er stor sirkulasjon under gjæringen.
Jeg avsluttet dermed et slikt prosjekt.

Bernts: Ja, kanskje like greit å skaffe en ordentlig en med en gang, regner med at rustfritt stål også gir en kjappere og bedre indikasjon på reel temperatur enn en plastslange. Jeg får sjekke opp litt mer.

Veldig fint å høre at det ble såpass smaksforbedringen etter plassering mot midten.

En ting jeg tenker på angående senterplassering er at kjøle- og varmeelementene muligens kan gå litt løpsk for å oppnå kjernetemp, slik at lufttempen i kammeret blir meget høy (eller lav) og kan påvirke vørtertempen langs kanten før sensoren "er fornøyd". Vet ikke om dette er noe stort problem, men jeg vil tro at denne overskuddsvarmen (eller kulden) etter hvert kan forandre temperaturen midlertidig i hele vørteren som er i grenseland for slingringsmonnet. Dette overskuddet dør kanskje ut lenge før det påvirker hele brygget? Har ikke fått testet noe ennå ettersom gjæringskammeret er nybygd.

Oddvar:
Interessant. Dette gruser jo egentlig mine "bekymringer" i avsnittet over, dersom gjæringssirkulasjonsteorien stemmer.

Vesterøl skrev:
Bernts:

Oddvar:
Interessant. Dette gruser jo egentlig mine "bekymringer" i avsnittet over, dersom gjæringssirkulasjonsteorien stemmer.

Prøv gjæring i en gjennomsiktig beholder, det får pausefiskene fra 70 tallet til å se døde ut :)
Strømningshastigheten er flere decimeter i sekundet, men seff. 0 i strten og avtar på slutten.

Oddvar Demmo skrev:
Jeg fant at det ikke var forskjell på temp målt på utsiden med godt (flere lag) isolert føler sammenlignet med føler ca. midt i vørt, 0,1 grad.
Dette ble gjort samtidig med flere følere som viser samme temp, ferdi kalibrert mao.

Jeg har ikke gjort så mange målinger, men: The proof is in the taste

Oddvar Demmo skrev:

Vi gjorde samme prosjekt og kom til samme konklusjon.

Alltid artig å mekke litt (synes nå jeg) og det virker ganske praktisk å ha dette fastmontert i lokket istedenfor å tape fast på siden og lage isolasjonsmateriale som må festes fra gang til gang. Dersom det i tillegg er sannsynlig at smaken forbedres frister det enda mer å gjøre det på denne måten. Første runde vil nok uansett bli tapet og isolert på utsiden ettersom jeg ikke rekker å bestille og montere noe helt ennå.

Hvis gjæringen i seg selv sørger for såpass bra sirkualsjon, virker det som om temperaturen stabiliserer seg ganske raskt og tidligere nevnte momenter ikke blir et problem, uansett metode.

Takker for konstruktive tilbakemeldinger!

De fleste vil vel synes det er artig å mekke. Men så veldig mye arbeid synes jeg ikke det er å ha en isolert føler på utsiden. Det jeg har gjort er at jeg har tatt en 5x5x5 (ca) stor isoporplate og laget et snitt i ene siden og hult ut litt slik at sensoren til stc-1000 akkurat får plass der, og kabelen ut har jeg har snittet. Så er det en stripe med gaffa, og med mindre du legger gaffastripen ned mot støv og dritt så holder den seg ganske lenge. Ta av og sette på neste batch. Enkelt :)

Miguel skrev:
De fleste vil vel synes det er artig å mekke. Men så veldig mye arbeid synes jeg ikke det er å ha en isolert føler på utsiden. Det jeg har gjort er at jeg har tatt en 5x5x5 (ca) stor isoporplate og laget et snitt i ene siden og hult ut litt slik at sensoren til stc-1000 akkurat får plass der, og kabelen ut har jeg har snittet. Så er det en stripe med gaffa, og med mindre du legger gaffastripen ned mot støv og dritt så holder den seg ganske lenge. Ta av og sette på neste batch. Enkelt :)

Jeg hae brukt en 10x10 cm liggeunderlag fra Clas Ohlsson, festet med en lastestropp fra biltema som går rundt hele gjæringskaret. Stroppen er permanent festet i lappen med liggeunderlag, og sensoren er klistret på innsiden av denne lappen, mot gjæringsbøtta. Funker som snus, tok ti minutter og bygge og flyttes superenkelt over til neste gjæringskar. Enkelt og greit!

Jeg har kjøpt en bunt med tynne rustfrie rør som jeg skal bruke til dette. Planener å sveise de sammen i bunnen og lage en liten flens i toppen. Setter deretteret hull i lokket og bruker samme gummimuffe som til gjærlåsen og trer røret ned i vørteren.
Så er det bare å slippe ned sensor i vørteren for temp.regulering eller måling.
Jeg kan gi lyd fra meg når dette er ferdig hvis noen er interessert i å kjøpe slike.
Erlend H.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 4

Bernts skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Jeg har ikke gjort så mange målinger, men: The proof is in the taste

Placebo ?
:)

Erlend H. skrev:
Jeg har kjøpt en bunt med tynne rustfrie rør som jeg skal bruke til dette. Planener å sveise de sammen i bunnen og lage en liten flens i toppen. Setter deretteret hull i lokket og bruker samme gummimuffe som til gjærlåsen og trer røret ned i vørteren.
Så er det bare å slippe ned sensor i vørteren for temp.regulering eller måling.
Jeg kan gi lyd fra meg når dette er ferdig hvis noen er interessert i å kjøpe slike.
Erlend H.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 4

Hvor store er rørene og flensen ?
Vil sikkert ha 2 stk på ca 20 cm.
Men jeg skal bruke dem i HLT og kokekjele :)

Tilbake
Topp