Lager tempratur og eldre gjær

k3nt_

 
Har 2 spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.


Når man har laget lager og karbonert. skal den da modnes videre på gjæringstemp? 10´C eller skal den lagres kjøligere?
Gjør dette noe med lengden på modningen?


Og jeg har en gjær WLP800 som har ligget i kjøleskapet 2-4C i 2 mnd. Er denne dau eller kan jeg produsere opp gjæren til å kunne benyttes? Exp dato er 11.jul 2012.
 
Hei.

Etter at du har tilført karboneringssukker så kan du sette ølet i romtemperatur, 14 dager. Deretter kaldt, vi bruker ned mot 0 grader, andre "kjellertemp", i 2-3 mnd.

Du kan fint bruke gjæra di. Bygg den opp til rett mengde vha. Mrmalty.
 
ahh takk.

Hva er forskjellen på mot 0c og kjeller temp? utvikling av smak, modning, klarhet?
 
Forskjellen er at ting går litt saktere dess lavere temperatur du har, samtidig som ølet klarner bedre, spesiellt kjøletåke er lettere å få bort. Dersom du ikke plages med kjøletåke så er vel kjellerlagring helt kurrant vil jeg tro, da modningen går litt raskere.
 
ahh ok. tusen takk.


Gikk nettop inn på mrmalty fikk opp at jeg må ha 5liter starter har jeg gjort alt rett? Har ikke benyttet denne før.
Litt usikker på produksjons dato men tok den en-to uker før jeg kjøpte den.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2012-05-30 kl. 15.59.27.png
    53,4 KB · Sett: 217
Produksjonsdato står på pakkene. Dvs., på Wyeasts pakker står det produksjonsdato, mens det på White Labs sine rør står en best før-dato. Produksjonsdato er nøyaktg 120 dager før denne.
 
Ser ut til å stemme. Du kan også steppe den opp i flere trinn. Ved feks 1L starter så får du litt over halvparten av hva du trenger, forutsatt at du har 2 pakker. Hvis du har bare en pakke så kan du starte med 1L, deretter dekandere og steppe starteren opp til 2L. Dette gir så vidt i overkant av hva du trenger.

Edit: Såklart hvis produksjonsdato er ca rett.
 
Sånn, nå er rett prod dato lagt inn.

Takk til Gahr

Da må jeg ha 7L på 2 pakker...


Ved å steppe den opp i flere trinn så lager man ført en liter og 24 t etter lager man en ny starter? på f eks en liter? forsto jeg rett?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2012-05-30 kl. 16.28.52.png
    52,7 KB · Sett: 195
Først lager du en starter som får gå helt ut. Deretter settes den kjølig for å bunnfelle. Så heller du av så mye vørter som mulig uten å helle av gjær. Så tilsettes ny vørter med 200g ekstrakt til totalen blir 2L. Du heller av feks 0,5L, for så å koke opp 1,5L inklusiv 200g maltekstrakt som kjøles og fylles på kolben.

Du burde greie dette på ca 3-4 døgn. Først 1 døgn på rører, så 1 døgn kjølig, så 1 døgn på rører, for så å sette den kjølig 1 døgn for dekandering (siste anbefales spessielt på pils). Hvis du har dårlig tid så er det også mulig å koke opp og avkjøle 1L/200g maltekstrakt som tilsettes starteren når den er helt utgått. Altså hoppe over første nedkjøling/dekandering. Vørteren blir litt sterkere, så mulig du kan kompensere med litt mere vann.
 
Tilbake
Topp