Low Dissolved Oxygen Brewing

Et brukbart DO-meter (som måler ppb) koster mye penger. Billigvariantene måler bare ppm, tror jeg. Nøgne Ø har et til “et par hundre tusen“ (Ingen som visste nøyaktig hva det kostet).
Kan man ikke klare seg med et som bare måler ppm (mg/L) for varm side? De fleste artiklene som er lenket til tidligere i tråden nevner kun ppm og ikke ppb.
 
Kan man ikke klare seg med et som bare måler ppm (mg/L) for varm side? De fleste artiklene som er lenket til tidligere i tråden nevner kun ppm og ikke ppb.
Tja, si det? Jeg har ikke orket å gå dypt inn i LODO-land. Jeg vet at semi-store bryggerier som Ægir og NØ er opptatt av oppløst oksygen i ferdig pakket produkt. Det ble ikke gjort noen målinger på varm side da jeg tilbrakte en hel bryggedag hos NØ for noen uker siden. Verdier på under 100 ppb er vel målet for kommersielle bryggerier, og det slår vel ikke ut på et billig DO-meter i det hele tatt?
 
Om jeg kan spørre, hvordan sirkulerer du og på hvilken maskin brygger du? Har brygga mest på en Braumeister og en Grainfather og da blir det en del plask under sirkulering og skylling.
Denne gikk meg forbi den gang i tiden du svarte. Jeg mesker inn på normalt vis, setter på lokket, og "glemmer det" i en time. Når jeg sirkulerer for å heve temp, setter jeg en slange på senterrøret som da stikker under vannspeilet i vørteren, og lokket på igjen i en halvtimes tid. Har en B80 pro men prinsippet er egentlig likt for alle maskiner med maltrør. Man MÅ ikke bruke pumpa til en hver anledning selv om den er montert i kjelen. Jeg bruker den nesten kun til whirlpool og for å tømme kjelen til gjæringstank.
 
Jeg tror flere av oss bruker noen av LODO prinsippene der det er enkelt og formålstjenlig. Lukket overføring etter gjæring er det mest brukte.
 
Jeg har brygga med lavoksygenprosess i 1,5- års tid. Som med mye annet så krever det litt tilvenning og læring i starten, men med det ølet jeg brygger nå, så vil jeg si det har tilført en ny dimensjon til det jeg brygger. Å brygge på denne måten har lært meg mye om hvordan oksidert øl, både i stor og veldig liten grad, smaker.
 
For å svare på spørsmålet om det er nødvendig med en måler for oppløst oksygen, så vil ikke dette fungere med en manuell måler. Det vil ta for lang tid til du får kjølt ned vørteren, og under den tida vil vørteren du måler i kunne ta opp oksygen. De som driver med måling av oksygen i prosess gjør dette inline og leser av kontinuerlig.

På den annen side så er oksygenering av vørteren før pitch viktig for å fordrive sulfitter i vørteren, så å kunne måle oksygennivået i nedkjølt vørter etter oksygenering vil nok være nyttig.
 
Jeg har brygga med lavoksygenprosess i 1,5- års tid. Som med mye annet så krever det litt tilvenning og læring i starten, men med det ølet jeg brygger nå, så vil jeg si det har tilført en ny dimensjon til det jeg brygger. Å brygge på denne måten har lært meg mye om hvordan oksidert øl, både i stor og veldig liten grad, smaker.
Hadde vært interessant å høre litt om din LODO-bryggeprosess :)
 
Hadde vært interessant å høre litt om din LODO-bryggeprosess :)

Jeg følger i stor grad metodikken på lowoxygenbrewing.com. Nå brygger jeg med BIAB og en kjele, så det er noen avvik.

Kan forsøke å si litt grovt om hvordan en vanlig bryggedag foregår.

Det første jeg gjør er å deoksygenere vannet med ca. 0,25 g sukker og gjær per liter meskevann. Dette lar jeg stå i ca. en halvtime før jeg begynner å varme opp meskevannet. Samtidig begynner jeg med å fukte kornet jeg skal kverne. Jeg resirkulerer også litt så slangene fylles med deoksygenert vann.

I det jeg begynner å nærme meg mesketemperatur kverner jeg malten. I det jeg har oppi posen med kornet tilsetter jeg også sulfitter, brewtan B, askorbinsyre, salter og melkesyre. Det er ei ferdigblanding jeg bruker (Antioxin SBT) Jeg bruker å ligge på ca. 0,15 mg/l der. Jeg bruker å sikte på en meske-pH på 5,45. Det skal gi en lavere risiko for dms.

Jeg rører forsiktig inn og setter på "meskehatt" og begynner å resirkulere. Typisk meskeskjema for meg er 64 c i 30 min og 72 c i 30 min. Rører forsiktig ca. hvert kvarter. Etter mesk liker jeg å fore starteren med ca. 0,5 l vørter som jeg har tatt fra kjelen og kokt opp.

Koking foregår ved at jeg oppnår en veldig forsiktig kok, så vidt jeg kan se bobler. Jeg skummer av all hot break som oppstår underveis. Justerer meg ned til en ph på 5,1 10 min før slutt på koketid.

Kjøler ned med dyppkjøler samtidig som jeg rører den forsiktig rundt innimellom. Overfører kun klar vørter, så langt det går, til gjæringskaret. Så oksygenerer jeg i ca. 1,5 min og venter 1-2 min for at sulfittene skal forsvinne før jeg tilsetter gjær. Vanligvis har gjæra nådd krausen her, så det går kort tid før gjæra er i gang. Har opplevd aktivitet i gjærlåsen 2 timer etter pitch av lagergjær. Jeg pitcher mye gjær, gjerne en pitchrate på 2,5.

Så tar det ca. 5-7 dager til jeg er 2-4 poeng fra FG. Da overfører jeg lukket til fat og setter på spundingventil. Jeg lar trykket stige til 1 bar på samme temperatur som jeg gjærer på (8-9 grader).
 
Doserte "litt" i et cornliusfat. Teskje eller noe deromkring.

Det er dessverre ikke lovlig å selge i norske butikker, fordi det er klassifisert som legemiddel . I Sverige er det derimot et konserveringsmiddel og er i krydderhylla sammen med sitronsyre. (Du skal være ganske god på å forklare underlige regler for å klare å forstå dette.)

Jeg kjøpte mine på en dagligvarebutikk i Sverige. I Norge er løsningen å kjøpe det på apotek, til relativt stive priser (f.eks. Acid ascorbicum).

Amazon UK ser ut til å selge det som syltepulver og sender til Norge for priser som ikke er sammenlignbare:
https://www.amazon.co.uk/Classikool-EDIBLE-Ascorbic-Highest-Vitamin/dp/B00D1PM4M8
https://www.amazon.co.uk/Classikool-EDIBLE-Ascorbic-Highest-Vitamin/dp/B00D1PYL9M

Det er mulig en bryggebutikk kunne solgt noe slikt som BSG Antiox-C (askorbinsyre blandet med kaliumdisulfitt, en annen antioksydant), men markedet er vel for lite.

derfra da ? https://www.scanholm.no/smaker/tilsetninger.html
 
Jeg følger i stor grad metodikken på lowoxygenbrewing.com. Nå brygger jeg med BIAB og en kjele, så det er noen avvik.

Kan forsøke å si litt grovt om hvordan en vanlig bryggedag foregår.

Det første jeg gjør er å deoksygenere vannet med ca. 0,25 g sukker og gjær per liter meskevann. Dette lar jeg stå i ca. en halvtime før jeg begynner å varme opp meskevannet. Samtidig begynner jeg med å fukte kornet jeg skal kverne. Jeg resirkulerer også litt så slangene fylles med deoksygenert vann.

I det jeg begynner å nærme meg mesketemperatur kverner jeg malten. I det jeg har oppi posen med kornet tilsetter jeg også sulfitter, brewtan B, askorbinsyre, salter og melkesyre. Det er ei ferdigblanding jeg bruker (Antioxin SBT) Jeg bruker å ligge på ca. 0,15 mg/l der. Jeg bruker å sikte på en meske-pH på 5,45. Det skal gi en lavere risiko for dms.

Jeg rører forsiktig inn og setter på "meskehatt" og begynner å resirkulere. Typisk meskeskjema for meg er 64 c i 30 min og 72 c i 30 min. Rører forsiktig ca. hvert kvarter. Etter mesk liker jeg å fore starteren med ca. 0,5 l vørter som jeg har tatt fra kjelen og kokt opp.

Koking foregår ved at jeg oppnår en veldig forsiktig kok, så vidt jeg kan se bobler. Jeg skummer av all hot break som oppstår underveis. Justerer meg ned til en ph på 5,1 10 min før slutt på koketid.

Kjøler ned med dyppkjøler samtidig som jeg rører den forsiktig rundt innimellom. Overfører kun klar vørter, så langt det går, til gjæringskaret. Så oksygenerer jeg i ca. 1,5 min og venter 1-2 min for at sulfittene skal forsvinne før jeg tilsetter gjær. Vanligvis har gjæra nådd krausen her, så det går kort tid før gjæra er i gang. Har opplevd aktivitet i gjærlåsen 2 timer etter pitch av lagergjær. Jeg pitcher mye gjær, gjerne en pitchrate på 2,5.

Så tar det ca. 5-7 dager til jeg er 2-4 poeng fra FG. Da overfører jeg lukket til fat og setter på spundingventil. Jeg lar trykket stige til 1 bar på samme temperatur som jeg gjærer på (8-9 grader).

Jeg har lest (her) at gjæren skal tilsettes før oksygenering for å ta seg av det oksygenet som måtte ha kommet til under nedkjøling og tapping. Sulfitten skal på dette tidpunktet være borte.

Hva slags "mash cap" bruker du? Jeg fant ut at lokket til europrisbøttene blir perfekt for 36-liters Patina-kjelen min (vanlig bryggekjele, tror jeg) når jeg bare beskjærer det litt.

No sparge er det klart greieste, men jeg vil nødig begrense meg til det. Jeg testa med batch sparge i dag - tilførte runde to gjennom krana ("underletting"), og det så ut til å fungere glimrende. Hva gjør du?

Bruker du metoden på alt øl, eller bare på lyse lagere?
 
«Since Ayinger’s brewhouse is fully automated, the system is closed almost one-hundred percent of the time, which mitigates against the ingress of oxygen. (Ayinger’s open-fermented Weissbiers are the exception.) As any “lodo” brewing fan knows, low levels of dissolved oxygen not only helps preserve the freshly crushed malt character of delicate beers like Pils and Helles, it also contributes to that rich country bread character that’s so hard to describe.»
Ayinger, Munich’s Country Brewery • A Tempest in a Tankard
 
Jeg har lest (her) at gjæren skal tilsettes før oksygenering for å ta seg av det oksygenet som måtte ha kommet til under nedkjøling og tapping. Sulfitten skal på dette tidpunktet være borte.

Hva slags "mash cap" bruker du? Jeg fant ut at lokket til europrisbøttene blir perfekt for 36-liters Patina-kjelen min (vanlig bryggekjele, tror jeg) når jeg bare beskjærer det litt.

No sparge er det klart greieste, men jeg vil nødig begrense meg til det. Jeg testa med batch sparge i dag - tilførte runde to gjennom krana ("underletting"), og det så ut til å fungere glimrende. Hva gjør du?

Bruker du metoden på alt øl, eller bare på lyse lagere?
Eg tillet meg å svare på denne:

"ny" standard praksis for å tilsette gjær er at ein tilfører oksygen i to omgangar:
1. for å "bruke opp" evt. resterande sulfitt. vente 3-5 min
2. omgang for å oksygenere vørter/tilsette gjær som vanleg.
Om du har att sulfitter eller ikkje er vanskelig å vite. eg har brukt teststrips men dei har så dårleg oppløysing og har feilmargin at dei eigentleg er ubrukelige. Her er det eigentleg berre prøving/feiling/smaking som er metoden. eg har endt opp med 20ppm Na2S2O5 og har hatt gode resultat med det, eg kjem ikkje til å justere ned noko meir sidan det er godt å ha litt plass til feilmargin. Eg har sikker att sulfitt når kok er ferdig og det er OK sidan det gir plass til litt feilmargin. Men å kjøre på med 50+ppm er kanskje vekkasta sidan dess større dose du brukar dess meir oksygen må du bruke for å få bort resterande Na2S2O5 før du tilsett gjæra og oksygenerar.

MashCap: Eg brukar ei rustfri pizzapanne kjøpt på Amazon som mash cap(Eg trur Per Olav kjøpte den same), den passar bra i ein Blichmann 15gal kjele. eg trur den skulle passe ein slik kjele du har(panna er 35.5 cm i diameter om eg ikkje hugsar feil).
både batch sparge og flysparge fungerar sikkert bra om du behandlar vatnet på førehand og er obs på kva "farane" er med dei ulike metodane. Eg veit ikkje kor omstendig du har gått inn i desse prosessane(koking av meskevatten/YOS-metode?), men det er i alle fall eit must å behandle vatnet om ein skal tømme kjelen for vørter og tilsette skyllevatten.

Eg brukar desse prosessane på alt øl eg bryggar, lager, ale, lyst/mørkt.
 
Ja, stemmer at jeg bruker den samme som Lars Ove, har en manifold av loc line som er festa i den, og det fungerer helt suverent. Bruker på alle slags øl jeg også. Man kan vel i prinsippet bruke hva som helst, så lenge det dekker, flyter, reagerer oksidativt med mesken og ikke lekker kjemikalier.

Jeg brygger ikke så store batcher om gangen, så no sparge er veldig enkelt for meg. Anbefaler å melde deg inn i forumet til themodernbrewhouse, veldig mye interessant å lese der.
 
Sist redigert:
Utrulege mengder med informasjon og ressursar på formuet til modernbrewhouse.com , har eigentleg ikkje møtt på makan før. Vil så absolutt anbefale å melde seg inn der.
 
Tilbake
Topp