Hadde vært interessant å høre litt om din LODO-bryggeprosess
Jeg følger i stor grad metodikken på lowoxygenbrewing.com. Nå brygger jeg med BIAB og en kjele, så det er noen avvik.
Kan forsøke å si litt grovt om hvordan en vanlig bryggedag foregår.
Det første jeg gjør er å deoksygenere vannet med ca. 0,25 g sukker og gjær per liter meskevann. Dette lar jeg stå i ca. en halvtime før jeg begynner å varme opp meskevannet. Samtidig begynner jeg med å fukte kornet jeg skal kverne. Jeg resirkulerer også litt så slangene fylles med deoksygenert vann.
I det jeg begynner å nærme meg mesketemperatur kverner jeg malten. I det jeg har oppi posen med kornet tilsetter jeg også sulfitter, brewtan B, askorbinsyre, salter og melkesyre. Det er ei ferdigblanding jeg bruker (Antioxin SBT) Jeg bruker å ligge på ca. 0,15 mg/l der. Jeg bruker å sikte på en meske-pH på 5,45. Det skal gi en lavere risiko for dms.
Jeg rører forsiktig inn og setter på "meskehatt" og begynner å resirkulere. Typisk meskeskjema for meg er 64 c i 30 min og 72 c i 30 min. Rører forsiktig ca. hvert kvarter. Etter mesk liker jeg å fore starteren med ca. 0,5 l vørter som jeg har tatt fra kjelen og kokt opp.
Koking foregår ved at jeg oppnår en veldig forsiktig kok, så vidt jeg kan se bobler. Jeg skummer av all hot break som oppstår underveis. Justerer meg ned til en ph på 5,1 10 min før slutt på koketid.
Kjøler ned med dyppkjøler samtidig som jeg rører den forsiktig rundt innimellom. Overfører kun klar vørter, så langt det går, til gjæringskaret. Så oksygenerer jeg i ca. 1,5 min og venter 1-2 min for at sulfittene skal forsvinne før jeg tilsetter gjær. Vanligvis har gjæra nådd krausen her, så det går kort tid før gjæra er i gang. Har opplevd aktivitet i gjærlåsen 2 timer etter pitch av lagergjær. Jeg pitcher mye gjær, gjerne en pitchrate på 2,5.
Så tar det ca. 5-7 dager til jeg er 2-4 poeng fra FG. Da overfører jeg lukket til fat og setter på spundingventil. Jeg lar trykket stige til 1 bar på samme temperatur som jeg gjærer på (8-9 grader).