Low Dissolved Oxygen Brewing

Bør vel helst stikke om til annet fat for å unngå autolyse?

Teoretisk tja. Kommer an på hvor lenge 14 liter humlejuice varer hjemme hos deg. Hos meg går det ganske fort, med litt besøk og sånn.
Hvis du leser tråden jeg linket til på HBT, så pleier han som starta tråden å overføre til et annet fat. Jeg har gjort begge deler og ikke merket noen usmak ved å la den stå på kaka de tre-fire ukene fatet varer.

I tillegg så står jo ølet på 2 grader i et kjøleskap, ikke romtemperert som ved gjæring. Tror det også spiller inn mtp. autolyse/smak av autolyse.
 
Sist redigert:
Noen uker på gjærkaka er det få som har kunnet påvise gir dårligere øl. Det finnes trolig individuelle grenser ut fra øl, gjær, temp ++ mtp. Autolyse.
I helgen skal jeg tappe et øl på hytta som har stått siden i sommer. Neste sommer vet jeg om det gikk bra...
 
Tore Hage fra Ringnes, som hadde foredrag på Bjorleik igår, bekreftet at de fjerner all oksygen under mesking for å få bedre holdbarhet. De bruker nitrogen, men han sa sulfitter kan brukes i små mengder på hjemmebryggerskala. Askorbinsyre skulle man være forsiktig med, siden det kan virke både som antioksidant og oksidant.
 
Noen uker på gjærkaka er det få som har kunnet påvise gir dårligere øl. Det finnes trolig individuelle grenser ut fra øl, gjær, temp ++ mtp. Autolyse.
I helgen skal jeg tappe et øl på hytta som har stått siden i sommer. Neste sommer vet jeg om det gikk bra...
:) ... det gikk meget bra ... :)
 
Kanskje det forklarer litt hvorfor mange sliter med sirkulering når de sirkulerer over mesken med pumpe. Jeg bruker ikke det, og har fin gjennomstrømming selv med 1 mm kverning.

Om jeg kan spørre, hvordan sirkulerer du og på hvilken maskin brygger du? Har brygga mest på en Braumeister og en Grainfather og da blir det en del plask under sirkulering og skylling.
 
Er ikke det potassium man skal styre unna??

Potassium er engelsk for kalium, mens sodium er natrium. Det skjer en del surr fordi mange ikke har fått med seg det der.

Jeg husker jo ikke nå hvor, men jeg har lest at det er viktig å ikke bruke kalium. Jeg bruker ikke stoffet sjøl, men har lurt på å gjøre det. Bryggselv fører bare kaliumbisulfitt, men kaller det natriumbisulfitt - og de har ikke klart å endre det sjøl om jeg har sagt fra.
 
Nå har jeg lest meg gjennom hele denne tråden, mye spennende informasjon.
Er det noen her på Norbryggforumet som brygger etter LODO-metoden i dag og kan dele av sine personlige erfaringer?
Har noen brygget samme oppskrift med vanlig og senere LODO-prosess og klart å plukke ut hva som er hva i en triangeltest? Smakte LODO-ølet bedre?
Og til slutt, benytter dere DO-meter, og har noen forslag til et greit DO-meter som ikke koster en hel bunad?
 
Sist redigert:
Nå har jeg lest meg gjennom hele denne tråden, mye spennende informasjon.
Er det noen her på Norbryggforumet som brygger etter LODO-metoden i dag og kan dele av sine personlige erfaringer?
Har noen brygget samme oppskrift med vanlig og senere LODO-prosess og klart å plukke ut hva som er hva i en triangeltest? Smakte LODO-ølet bedre?
Og til slutt, benytter dere DO-meter, og har noen forslag til et greit DO-meter som ikke koster en hel bunad?
Et brukbart DO-meter (som måler ppb) koster mye penger. Billigvariantene måler bare ppm, tror jeg. Nøgne Ø har et til “et par hundre tusen“ (Ingen som visste nøyaktig hva det kostet).
 
Tilbake
Topp