Lukt under stormgjæring

Driver å for øyeblikket stormgjærer en Belgisk Trippel:

http://www.olbrygging.no/products/belgisk-trippel-med-trrgjr
https://indd.adobe.com/view/d91c01e9-b0a5-4b83-96e9-107aa3a33d04

Har noen andre brygget denne eller liknende?
Brygget på lørdag og den har vel gjæret siden søndagen, men kom hjem på mandagen og merket syk egglukt. Ikke noe jeg anser som råtten egglukt vel og merke, men kokt egg lukta det. Noen som vet hva det kan være skapt av - Er det malten eller humlen?
Jeg mener også å huske at det luktet liknende av vørteren rett før jeg satte den til gjæring.

Har andre brygget belgiske med liknende erfaringer?

Leser om at lukten av råttent egg kan være tegn på svovel og evt dårlig vørter, men andre sier at dette kan forekomme under gjæringen i starten, hvertfall med belgiske øl.
 
Det kan lukte helt sjukt prupp og dynge av visse gjærstammer under gjæring. Snu heller på det. Den lukta du kjenner er noe som blir dyttet ut av ølet så det blir ikke igjen i ølet. Som TazzaT sier, det er helt normalt.
 
Som Miguel sier er dette vanlig kost for en del gjærstammer, særlig lagergjær. Det er hovedsaklig svovelforbindelser som lager denne lukta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Cool - rart at de to første ale batchene mine var helt luktfrie da. Den første var en ekstrakt, men den andre hadde sikkert en roligere gjær da.
 
Jeg brygger ekstrakt sett, og denne gangen prøver jeg meg på denne her.

LINK: Pils Pouch Craft Series 2,2kg. Dry Hopped with Saaz - BryggSelv

Det lukter en del under stormgjæring, men jeg aner ikke om det er svovel lukt eller om det kan være noe annet. Dette er mitt 2 brygg så er veldig usikker på om dette er et bra tegn. Gjæret som følger med denne pakken er.

LINK: Belgian ale M27 til ølbrygging - BryggSelv

Det står jo her at Den produserer en ren og klar lager med minimal svovelproduksjon. Men jeg aner ikke hva som er minimalt eller ikke. Kan noen hjelpe meg/svare meg på dette?
 
Jeg brygger ekstrakt sett, og denne gangen prøver jeg meg på denne her.

LINK: Pils Pouch Craft Series 2,2kg. Dry Hopped with Saaz - BryggSelv

Det lukter en del under stormgjæring, men jeg aner ikke om det er svovel lukt eller om det kan være noe annet. Dette er mitt 2 brygg så er veldig usikker på om dette er et bra tegn. Gjæret som følger med denne pakken er.

LINK: Belgian ale M27 til ølbrygging - BryggSelv

Det står jo her at Den produserer en ren og klar lager med minimal svovelproduksjon. Men jeg aner ikke hva som er minimalt eller ikke. Kan noen hjelpe meg/svare meg på dette?

Svovelen lukter vel litt som egg kan gjøre noen ganger. Lukt under gjæringen kan vel neppe bety noe annet enn at den jobber som den skal. Jeg har brukt samme cider-gjær (M02) 3 ganger, luktet kraftig en gang, ingenting på nummer neste, og moderat på siste batch.
 
Tilbake
Topp