Har 2 kilo Carafa III (kjøpt på impuls i Danmark for mange år siden), har nesten ikke brukt noe av det. Jeg har igrunn sluttet å bruke lysere crystal malter også. Men jeg er enig at biscuit kanskje burde hatt en plass i potebingen. Jeg bruker langt færre malt typer nå enn i starten av bryggekarrieren, da skulle alt testes ut..., sånn er det ikke lengre.
Hvor mange malttyper du "trenger" kommer vel for det første litt an på hvor mange ulike ølstiler du brygger, og for det andre på om du brygger andre oppskrifter enn dine egne.
Jeg har nok meningsløst mye malt, og jeg ser jo at det er noen typer jeg bruker sjelden/nesten aldri/aldri, og så er det andre som stadig havner på innkjøpslista. Noe av det som ligger på hyllene mine, kunne jeg antakelig like gjerne hive. Det er sånt som er kjøpt til en bestemt oppskrift eller i et anfall av "kjekt å ha". Noe er "dubletter" - samme malt fra ulike malterier - og det hører hjemme på et nivå der jeg ikke er. Det er sikkert forskjeller, men ... .
Bruker nesten aldri: Carapils, Aromatic, Melanoidinmalt, Red X, Røykmalt, Acidulated malt, Peated malt, valset mais, torrefied hvete, Red Crystal 400, Caraaroma 400, Ekstra Special malt, Special X, havremalt, rugmalt (som noen elsker, jeg liker det ikke)
I tillegg kommer diverse krystallmalt som jeg antakelig godt kunne brukt mer, men jeg har nå engang landet på Caramalt 30, Pale crystal 70, Crystal 120 og Dark Crystal 275 som de jeg baserer meg på. Men så er det de gangene jeg finner en oppskrift som krever noe som ligger et sted i mellom, da ...
.
Burde kanskje bruke mer: Coffee malt 250 og 500 fra Castle. Special B. De er en uutnyttet ressurs på hyllene mine.
Men generelt om spesialmalt: Jeg mener det er fornuftig å sørge for å ha dekket hele spektret fra lyst til mørkt av både krystallmalt og røstet malt. Å fylle alle plassene i spektret er sikkert ikke nødvendig. Av "adjuncts" trenger du vel egentlig bare flaket bygg (havregryn har du gjerne i kjøkkenskapet)
Basismalt: Maris Otter, pale malt (?), pils, vienna, hvete, lyst og mørkt münchner