Meskemetode - ikke plass

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Hjelp søkes

Har gått til innkjøp av årets juleøl.
I fjor ble det en lett oksydert nellik-suppe på rundt 8% (batch II)

Har nå 9brygg på baken og føler stadig at jeg har mer kontroll på prosessen. I år dropper vi krydder og fjas, og kjører på med en Nøgne Ø oaked God Jul fra bryggselv, så kan heller de 4flaskene med underlig jul fra i fjor stå for "kakesmakende øl".

Så, over til spørsmålet:
Settet inneholder nesten 10kg korn.
Jeg pleier å meske med 3l pr kg. (BIAB)
Gryta mi er 32l (ish). Jeg har ca 2l deadspace under falskbunnen min.

Her får jeg ikke mesket på normal måte, da dette blir i overkant fullt.

Noen som har noen idé om hvor lite vann jeg kan meske med og heller øke skyllevannmengden uten at det går utover utbyttet. Vil jo veldig gjerne ha denne opp i en OG på rundt 1080..

Hjelp søkes :)

//jørgen
 
Du kan også meske i to gryter samtidg eller så kan du kompensere for evt manglende OG ved å tilsette litt maltekstrakt.
 
Fjern et par kilo malt og legg på DME. Det er ikke flaut, det er en helt ålrait teknikk for å brygge sterke saker.

Edit: Ser at det er et sett... da blir det værre.
 
10 kg til 32 liter bør til nød gå
Jeg brygga God Jul med 2,6 kg i en 8 liters kjele et år, det gikk akkurat
 
2,5l går på hengende håret :) kanskje øke mesketiden med 30min? Har det noe for seg med tanke på utbytte? 64-65°C i 90min fremfor 60 kanskje. Så skylle med anslagsvis (hodekalkulasjon) 19-20liter?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Burde kanskje stå under "dumme spørsmål"-tråden, men er det noe i veien for å meske i to omganger, da? (Bortsett fra at det tar dobbelt så lang tid)
 
Fikk fremskyndet bryggedagen og med 2,2l pr kg malt gikk det på det berømte hengende håret. Takk for tips og innspill,
75db018612813852047f845a85ef93d5.jpg
e17f5ce4027c03a9d9b64cd8572efcfe.jpg


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Må nok kontrollmåle kjelen min en dag, da det skulle vært mer plass iflg matematikken. OG endte på 1078 (forventet 1080) 26l i gjæringskaret. Så spott on med andre ord. Nå er det lange 3uker med gjæring og enda en 2-3mnd før første prøvesmaking. (Tror dog det blir ei eller to flasker som må bøte med livet etter endt karbonering)


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Må nok kontrollmåle kjelen min en dag, da det skulle vært mer plass iflg matematikken. OG endte på 1078 (forventet 1080) 26l i gjæringskaret. Så spott on med andre ord. Nå er det lange 3uker med gjæring og enda en 2-3mnd før første prøvesmaking. (Tror dog det blir ei eller to flasker som må bøte med livet etter endt karbonering)


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Kva tempratur rekner du volumet på ?


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Litt flaut, men har enda ikke målt helt opp til kanten på gryta. Har målt opp til 21liter. (Da jeg normalt brygger med ca 7kg malt) Resten har jeg kun guesstimert meg frem til. Så nå er jeg litt usikker på om kjelen min er 30 eller 33l.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Hjelp søkes

Har gått til innkjøp av årets juleøl.
I fjor ble det en lett oksydert nellik-suppe på rundt 8% (batch II)

Har nå 9brygg på baken og føler stadig at jeg har mer kontroll på prosessen. I år dropper vi krydder og fjas, og kjører på med en Nøgne Ø oaked God Jul fra bryggselv, så kan heller de 4flaskene med underlig jul fra i fjor stå for "kakesmakende øl".

Så, over til spørsmålet:
Settet inneholder nesten 10kg korn.
Jeg pleier å meske med 3l pr kg. (BIAB)
Gryta mi er 32l (ish). Jeg har ca 2l deadspace under falskbunnen min.

Her får jeg ikke mesket på normal måte, da dette blir i overkant fullt.

Noen som har noen idé om hvor lite vann jeg kan meske med og heller øke skyllevannmengden uten at det går utover utbyttet. Vil jo veldig gjerne ha denne opp i en OG på rundt 1080..

Hjelp søkes :)

//jørgen

Kan jeg spørre hvor du fant oppskrift/fikk kjøpt kit for "underlig jul"?
Selv likte jeg den veldig godt og har lyst til å prøve meg på å lage den!
 
Kan jeg spørre hvor du fant oppskrift/fikk kjøpt kit for "underlig jul"?
Selv likte jeg den veldig godt og har lyst til å prøve meg på å lage den!
Underlig jul ble "dessverre" kjøpt på polet i fjor. Satt 4flasker til lagring i november. Gode tunger skal ha det til at denne skal ha godt av litt lagring. Men, uten å huske helt hvor jeg hørte/leste det så er underlig jul en god jul med en "hemmelig kryddermix" mulig jeg tar helt feil også..

Edit : dessverre som i kjøpt, og ikke hjemmebrygget ;)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp