Mesketid

Jeg mesker som regel i to timer, alt skal jo blandes, temperatur skjekkes, litt kaffe mesn man venter, da går det gjerne to timer ++ før siling starter.
Er det noen grunn til å bruke kortere tid, sagt på den andre måten, er det noen bakdeler med så lang mesketid.
Sett på TV at tradisjonsbryggere kan meske natten over.

Det er ihvertfall ikke utbyttet det går ut over, men kanskje det er grunnen til at noen får "lavt" utbytte, for kort mesketid ?
 
Det er meg bekjent ikke noe galt med å meske i 2 timer. :yes:

Det er vell mulig at du oppnår høyere ut gjæring grunnet at beta amylase får rikelig tid til å virke på de lange sukkerkjedene. :sikle
 
Torga skrev:
Det er meg bekjent ikke noe galt med å meske i 2 timer. :yes:

Det er vell mulig at du oppnår høyere ut gjæring grunnet at beta amylase får rikelig tid til å virke på de lange sukkerkjedene. :sikle

Ender som regel på 1012, aldei under 1011, med høy mesketem opp mot 1020 som er det beregnede i fx. juleøl
 
Hvor mye har man å tjene på å meske i 90+ minutter. Selv mesker jeg i 90 men vurderer å gå ned til 75 eller 60 minutter. Vil jeg tape mye på dette? Prøver å korte ned bryggedagen.
 
Gahr skrev:
neslekkim skrev:
kan man ikke risikere å ta med taniner på så lang mesketid?

Det kommer først og fremst an på pH i mesken og under skyllingen.

Aha, så hvis man passer på riktig temperatur (ikke før høyja?) under skylling, og riktig ph (hvor er grensene der?) så kan du meske så lenge du vil?
Vil du ha noe gain på lengre mesking? annet enn praktiske årsaker?
 
Nå skal jeg ikke ta munnen for full og si du kan meske så lenge du vil, men sett i forhold til klassiske trippeldekoksjonsmeskeprogram (lagt ord, gitt!) som gjerne kan ta opptil seks timer, har man jo litt å gå på. pH i mesken bør ligge på ca. 5,2-5,4 (mest fordi denne pH-en er best for enzymaktiviteten), under skyllingen bør den ikke overstige 5,8-6, hvis man vil unngå utvasking av tanniner.

Lange mesketider gir kanskje noe høyere utbytte (med tanke på at man mulignes oppnår bedre omdanning av stivelsen), men med riktig malingsgrad av maltet og grei teknikk under avtapping/skylling, har man egentlig lite å hente på å gå over 90 min. Man klarer seg nok rimelig greit med kortere tider også, men om mesketemperaturen er lav blir det ofe anbefalt at man mesker i 90 min. for å sikre at enzymene får gjort ferdig jobben sin. The bottom line er vel at om utbyttet og ølet blir bra, er det ikke så farlig. Om man ønsker å spare tid kan man gjøre en test med 60 minutter. sjansen er meget stor for at det blir godt øl utav det. Om man vil gjøre som Oddvar og kose seg litt under mesken, er det ingen fare.
 
Med speidelen så er det jo bare å programmere dette, så da er det mer interresant å vite hva som er best for ølet enn å bekymre seg over en lang bryggedag..
 
Med bakgrunn i det som blir referert til i "Litt alternativ teori" tråden her på forumet gjorde jeg ved siste brygg et eksperiment med kortere mesketid;

25 min ved 67, og 5 min ved 75 grader, før resirkulering/uttapping (partiskylling). Ligger normalt på 75-80 % utbytte ved "standard" brygging, og endte også denne gang opp med utbytte i dette intervallet. Mulig jeg har "mistet" noe annet med å korte ned mesketiden, har ikke smakt på brygget ennå, men tydeligt at utbyttet av forgjærbart sukker ikke er taperen i dette forsøket. Brygget var en steam beer, OG 1048, gjæret til 1010 med WLP 810.

Så påstanden i artikkelen om at kun 20 min mesketid før utvasking er nok, ser vel iallefall ut til å stemme sånn noenlunde.
Om jeg fortsetter med kort mesketid er vel en annen sak...vi får se.
 
Skal du fortsette med 20 minutter mesketid bør du vurdere å utføre test for konvertering.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6292.0.html
 
Testa 120 minutt i dag.

24 liter vatn og kun 5 kg pale ale malt, gav 1.055 før koking og 1.064 etter koking (18 liter).
 
Vi har faktisk målt SG under meskingen hver 10. minutt for å finne ut hvordan SG-en utvikler seg. Det visste seg at det meste skjer innen de første 20 minuttene, deretter stiger SG-en langsommere. Etter ca. 90 min. er det ingen målbar økning i SG lenger.

Jeg regner med at SG-forandringen over tid vil være avhengig av bryggeriet ditt (vi har en 50-l-Braumeister), men jeg tror nok at den kraftigste SG-økningen vil være innen den første halvtimen hos de fleste.
 
Jeg mener å ha lest i Brewing better beer at utgjæringsgraden er avhengig av temp og ph (doh!). Men siden mesteparten av stivelsen blir omdannet relativt tidlig så kan man sjonglere med både ph og temp og få et like utgjærbart resultat som om man ville enstegmesket i en lengre tid. Jeg tror det var fra den boken iallefall, en bok som anbefales sterkt for de som ikke har lest den. Tar for seg mange spørsmål man sitter igjen med etter å ha lest introbøker som how to brew.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp