Min første gjærstarter ferdig - er den riktig?

DA har jeg akkurat pitchet gjæren i min første gjærstarter, men jeg hadde satt pris på om noen med mer erfaring kunne sagt sin mening om min fremgangsmåte :)

Gjæren min hadde ifølge jamils kalkulator en mengde overlevende celler på 67%, altså 67 milliarder celler. Ifølge den samme kalkisen trenger jeg 222 milliarder.
Etter et par justeringer på wyeast sin kalkulator kom jeg frem til at 2.7 liter starter ville få meg opp på 227 milliarder celler.

Jeg kokte opp 2.7 l med 270gr spraymalt og lot det koke i 15 minutter.
Nivået hadde falt til 2.5 l under koking, så jeg fylte på med 2 dl kokt vann og satte det til kjøling i vannbad.
Jeg pitchet gjæren når jeg syntes den var kald nok (mulig at den var noe for varm, grunnet utålmodighet:).

Ser regnestykkene og prosedyren grei ut?

Hvis du hadde kjølt ned til under 40 grader ved overgjær eller 34 grader ved undergjær
så overlever og formerer gjæren  seg. For å få starteren opp i 84 mill/ml må du riste
som bare f.... for å få nok oxygen inn på den:)

Rist så ofte som bare mulig!

Bare et spørsmål:

Hvorfor bruker du Jamils kalkulator for å avgjøre viabilitet, men Wyeast for å regne ut størrelsen på starteren du trenger, når Jamils kalkulator jo gjør nettopp dette for deg?

VegardB skrev:
Det er mottatt, skal man riste når gjæringen er i gang også?

Undergjær formerer seg exponentielt opp til 0,7% alkohol og 2-3x opp til 2,5% .
Jeg vil tro at overgjær har noe tilsvarende grenser så du bør riste til
du evt kan måle 2,5% alkohol.

Er det noen begrensning for hvor mange millioner celler pr. ml man bør ha? Sånn maksimalt tenkte jeg da :)

VegardB skrev:
Er det noen begrensning for hvor mange millioner celler pr. ml man bør ha? Sånn maksimalt tenkte jeg da :)
Jeg har sett at det har blitt oppnådd 385 mill/ml.
Les tråden om Gjærtelling her hvis du er interessert i emnet.

Veldig interessant tråd, ser at det kan ta litt tid (og penger) og bli lærd i faget :)
Det jeg egentlig tenkte på var om det er noen retningslinjer man bør følge når det gjelder antall celler pr liter starter, ikke overstige osv.

VegardB skrev:
Veldig interessant tråd, ser at det kan ta litt tid (og penger) og bli lærd i faget :)
Det jeg egentlig tenkte på var om det er noen retningslinjer man bør følge når det gjelder antall celler pr liter starter, ikke overstige osv.
Du bør for det første alltid tilføre starteren mer enn 10 millioner celler pr ml starter.
Dette for at gjæren skal gi en så lav ph at bassiluskene ikke trives. Du kan gå under
men da bør du ha steril vørter, ikke bare kokt.
Hvis du tilfører f. eks 15 mill/ml vil du i hvert fall få minst 3x økning med bare å riste når du
setter den i gang. Så for å være på den trygge siden kan du si 4x økning som gir 60 mill/ml.
Sannsynligvis får du mer.

Da har starteren stått i godt over 24 timer, og jeg har ristet med tette mellomrom når jeg ikke har vært på jobb, eller ligget i senga :)
Men jeg syns ikke det har vært mye synlig aktivitet i kolben, bortsett fra skum når den ristes og tydelig utskilling av co2.

Har bestemt meg for å riste den frem til jeg legger meg i kveld, for så å sette den i kjøleskapet i morgen tidlig.
Deretter blir det brygging på lørdag formiddag!

Fjuu! :)
Da jeg ristet litt på den i dag tidlig, skummet den heller ikke like mye som før, så da satte jeg den kaldt til brygging i morgen!

Tilbake
Topp