Mitt første brygg - hjelpetråd for meg

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg er helt ny i gamet, og satte mandag forige uke mitt første maltekstrakt-brygg (med Coopers wheat beer + druesukker). Jeg har i ettertid brukt mye tid til å lese på Norbrygg og andre sider. Jeg vet hvilke feil jeg har begått så langt, men får ta denne første batchen som en prøverunde!

Jeg har nå et lite spørsmål angående flaskingen. Jeg målte aldri OG, men nå etter 8 dager viser brygget mitt en SG på ca 1011. Men det er kun etter at jeg har latt all kullsyren gå ut av brygget. Når jeg måler rett i brygget eller med kullsyra fortsatt i, så viser den noe rundt 1020 (så vidt jeg husker). Jeg fikk beskjed av damen i Vinråstoffhuset at det skulle stå på ca 1007 når jeg skulle flaske ølet. Skal jeg la det få enda en dag eller to på seg?

Da jeg målte for 2 dager siden stod det på 1014, så det virker som om gjæringa er på vei til å dabbe skikkelig av...  :jaha:

Noen tips/anbefalinger?
 
Hei hei, og velkommen :)

En tommelfingerregel er å la ale få være på gjæringskaret i minst 2 uker, og lager minst 3 uker. Selv om gjæringen kan være ferdig etter feks. 8 dager så rydder gjæren opp i smakene i ettertid.

Lykke til, det er en spennene hobby!
 
Men vil det være gjær nok til å få igang karboneringa av sukkeret jeg tilsetter i flaskene da?

Som sagt, er heeeelt blank på det meste  :biersmile:
 
Sånn ellers så anbefaler jeg å prøve søkefunksjonen på forumet. Startspørsmål pleier det å være mange svar på, og så ligger det en del artikler og hjelp på Norbrygg sin hjemmeside som kan være til god hjelp.

Jeg anbefaler også at du kjøper John Palmer, How to Brew (rimelig på thebookdepository). Den er passelig lettfattet og dyptgående til at du får glede av den nå, og i lang tid fremover.

Betalende medlemmer i Norbrygg har også tilgang til en medlemsseksjon i forumet hvor det ligger spennende og gode artikler, samt at du får delta gratis i konkurranser osv. Det koster omkring det samme som en Nøgne Ø på Den Gode Nabo :)
 
Har flere timer lesing ved hjelp av søkefunksjonen på forumet bak meg daglig den siste uka. Så spørsmål jeg kommer med vil være det jeg ikke finner tilstrekkelig info om fra før. Mange takk for tips! Gleder meg mye til å prøve nye brygg etter dette også  ;D
 
Du kan jo sjekke ut Trøndersk Bryggerlaug, som ligger under Regionale Bryggelaug. Der opplyses det i ny og ne om hva som skjer her i området, og så er det en mailingliste som man kan skrive seg opp på :) Det hender at det blir arrangert ølsmaking, selv om det er lenge siden sist.
 
Hei.

Ser ut som vi er i samme båt. Jeg har og nettopp satt mitt første brygg.

Sjekk gjerne ut tråden min. Du lurer sikkert på mye av det samme som meg :)

Lykke til med brygget.

Alf.
 
Bjarte H skrev:
Sånn ellers så anbefaler jeg å prøve søkefunksjonen på forumet. Startspørsmål pleier det å være mange svar på, og så ligger det en del artikler og hjelp på Norbrygg sin hjemmeside som kan være til god hjelp.

Jeg anbefaler også at du kjøper John Palmer, How to Brew (rimelig på thebookdepository). Den er passelig lettfattet og dyptgående til at du får glede av den nå, og i lang tid fremover.

Betalende medlemmer i Norbrygg har også tilgang til en medlemsseksjon i forumet hvor det ligger spennende og gode artikler, samt at du får delta gratis i konkurranser osv. Det koster omkring det samme som en Nøgne Ø på Den Gode Nabo :)
Bestilte John Palmer How to brew på amazon sammen med pratical guid too yeast billigere å kjapere levert enn dem vil ha klart det på f.eks bokkilden.no
De kom i dag foresten så har ikke fått sjangs på å lese de enda
 
Takk for tips så langt!

Da er ølet i flasker og jeg er allerede i planleggingsfasen for mitt nye øl! Trenger i den forbindelse hjelp om hva jeg trenger (og ikke trenger).

Planen er nok et ekstrakt-brygg: Stout. På innkjøpslista så langt står:

1x Coopers Irish Stout
1x Coopers Dark Malt Extract

Har brukt et par timer på lesing om stout og coopers sitt stout-sett her på forumet, og har et par spørsmål:

Kan jeg med fordel bytte ut gjæret i stout-settet med et annet gjær?
Kan jeg tilsette brunt sukker for å få opp OG litt (ønsker en litt sterk stout... ca 7-9%)?
Og så har jeg lest om å trekke spesialmalt på ca 75 grader før jeg koker opp det mørke maltekstraktet i det samme vannet. Isåfall hvilke spesialmalt, hvor mye og hvor lenge?
Noen tips til humle som passer til en enkel stout som dette?
 
Hei Kenneth

Om utgangspunktet er coopers stout kan du med fordel bytte ut gjæren. For eksempel Safale US-05 er bra.
For å øke alkoholprosent kan du godt tilsette sukker. Men jeg tror ikke det er noe særlig forskjell på brunt og hvitt sukker.
Du må dog være oppmerksom på at sukker ikke tilfører noe restsødme eller nevneverdig smak, altså blir ølet tørrere og tynnere enn om du bruker maltekstrakt.
Det er ikke nødvendigvis dumt, med tanke på at coopersettet i utgangspunktet ender litt søtt.

Det er også helt mulig å trekke knust malt opp til 78 grader.
Men om du skal gjøre det ville jeg droppet coopers settet og heller brukt vanlig maltekstrakt og kokt humle.
Søk på ekstrakt-brygging på forumet, så får du mange fine svar.

lykke til
 
Med "vanlig" maltekstrakt mener du type hvilket som helst "dark" maltekstrakt? Eller finnes det andre typer maltekstrakt til å lage stout av?
 
Jeg er også ganske fersk. Mørk maltekstrakt kan brukes til stout. Det går også ann å bruke en del lysere maltekstrakter i og blande med noe mørk spesialmalt, enten ekstrakter eller ved å "steepe" knust malt slik som f.eks i denne oppskrifen fra deafcone: http://www.brewingkb.com/recipes/Anyone-have-an-extract-cream-stout-recipee-3716.html
Har forresten gode erfaringer med å tilleggshumle øl-kit da humle smaken/aromaen i disse etter min erfaring ikke er noe å skryte av. Da bør humen tilsettes nokså seint i kokingen for å få ut smak og aroma og i mindre grad for å få bitterhet. Hele kitet bør da kokes (i en eller flere kasseroller).

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1837.0
 
Nytt spørsmål, til mitt andre brygg!


Planen er å brygge en porter/stout. Og jeg har fått en pakke i posten nå med masse godsaker som maltekstrakt, gjær, humle og spesialmalt.

Har "laget" brygget mitt med både BeerCalc og BrewMate nå. Det virker som om at BrewMate ikke helt takler det at jeg kun kan koke 10-12 liter, men antar at jeg koker alt av vørter. Kan jeg stole på BeerCalc sine beregninger? Altså at dette er OG, farge og bitterhet jeg vil få ved å koke 10-12 liter vørter og så tilsette vann til 23 liter total vørter? Er nå spesielt bitterheten jeg er litt usikker på. Siden den blir litt lav med BeerCalc sine beregninger, men jeg synes allikevel 100 gram i 60 minutter er mye... ?

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1055
FG: -
Alcohol:  ~5.5 % by vol.
Colour: 91 EBC (Black)
Bitterness: 22 IBU
BU/GU: 0.4

Fermentables
Liquid Medium Extract 3600 grammes
Roasted Barley         400 grammes
Black Malt 1200 EBC 200 grammes
Crystal Malt 135         200 grammes
Cara Crystal 120 EBC 200 grammes

Mash schedule: 70 degrees for 30 minutes.

Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 100 grammes, 60 minutes

Fermentation
Yeast: WLP004 Irish Ale
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Lagered at 20 degrees C for 14 days.
 
Ingen IBU-kalkulator er perfekt. Personlig har jeg ikke tro på at du vil ende med 22 IBU med 100g EKG, det vil nok bli en del bitrere. Det jeg ville endret på i oppskriften er mengden roasted barley: 400g er praktisk talt nok i seg selv til å få svart øl, og når du i tillegg har en del black patent, kan det bli litt for mye av det gode. 200 gram av hver er nok.

Sent from my E10i using Tapatalk
 
Takk Kjetil! Selv når jeg bare koker og mesker dette med 10-12 liter og fyller opp til 23 liter i gjæringsbøtta i ettertid?
 
Nå har jeg lagt inn oppskriften (med 200 gram av hver spesialmalt) i BeerSmith også. Og der beregner den 32 IBU når jeg koker 100 gram av humlen i 60 minutter. Kan det stemme?
(Koker fortsatt litt over 10 liter, og tynner etterpå ut til ca 23 liter)
 
Går som regel greit med norsk vann å koke bare deler av brygget, men husk at humlen gir dårligere effektivitet ved konsentrert vørter...
 
Ja det forklarer hvorfor BeerSmith sier at øllet mitt får en ganske lav IBU selv med 100 gram bitterhumle (EKG). Får leve med det i denne omgang.
 
Tilbake
Topp