Mitt varmtvannsbryggeri etter eget "design"

Her kommer da en bolk med bilder av mitt vakre varmtvannsbereder-bryggeri, som var ønsket av noen for litt tid siden. Litt generelt:

Alt sveisearbeidet er gjort med bakgass, for å spare meg for en masse unødvendig sliping... Tankene er også syrevasket innvendig for å bli kvitt absolutt alt organisk materiale som kan ha ligget der og skulet stygt på bryggerplanene mine og bare ventet med å hoppe fram for å ødelegge ølet mitt. Kall meg petimeter, men... tja. kanskje jeg er akkurat det? Siden jeg ikke vet helt hvordan dette greiene her funker kommer kommentarer og forklaringer til bildene når jeg får lastet de opp.
 

Vedlegg

  • 1385406295929.jpg
    1385406295929.jpg
    18,8 KB · Sett: 388
  • 1385406296579.jpg
    1385406296579.jpg
    9,6 KB · Sett: 387
  • 1385406299854.jpg
    1385406299854.jpg
    14,6 KB · Sett: 384
  • 1385406301602.jpg
    1385406301602.jpg
    27,1 KB · Sett: 385
  • 1385406301972.jpg
    1385406301972.jpg
    20,8 KB · Sett: 384
Altså, øverste to bilder er kokekjelen min. Ikke stort å si om den, annet enn at det står en 9600w krabbekoker innunder det totalt feildesignede varmeskjoldet under der.

Bildet under er meskekaret mitt (eller "rysta" som det heter av gammelt her jeg kommer fra). I stedet for å lage silbunn i hele som jeg vet mange gjør utnytter jeg meg av at bunnen er buet: I midten skrur jeg fast den lille koppen med masse hull i som dere ser på bilde 4, med et nylonnett jeg fester rundt med et nokså alminnelig gummistrikk. Nylonnettingen jeg bruker ser dere en liten flik av bake på samme bilde. Aner ikke vha den kommer fra, men mulig noe hagerelatert siden den lå sammen med noe gamle blomsterpotter i garasja til min far.
Dersom bunnen hadde vært flat hadde ikke dette med en "silkopp" midt i vært noen god ide, siden maltet uti kantene da ikke hadde fått noen videre god sirkulasjon, men all den tid bunnen er rund vil denne effekten avta, og vannet følge tyngdekraften langs buen innvendig og før eller senere finne silkoppen min og renne videre nedi bøtta under (O herlige lyd)

nederst er bare et bilde av bunnen av gjæringstanken. quite enkelt en liten rørstuss med en blindmutter i... og gaffateip. flott til engangspakninger, og garantert tett i forenelse med en O-ring!

"Hvis du ikke kan fikse det med gaffateip... så har du ikke brukt nok!"
 
Har du prøvd meskekaret i praksis?, vil tippe det går svært fort tett og at det vil ta laaang tid.
 
prøvd et par ganger. ikke vært i nærheten av tett faktisk :) nylonnettingen over koppen gjør jobben sin den :)

-slenger på har at de to gangene jeg har brygget med dette utstyret har det vært brukt henholdsvis 26 og 31 kg malt, så det har gått gjennom godt og vel 200 liter vørter uten noe problemer med tilstopping noe sted :) eneste problem jeg har hatt er med det fordømt idiotiske varmeskjoldet jeg lagde meg for brygg #2...
 
Tilbake
Topp