Motor/drift av maltmølle?

Men, ble den startet i en setting hvor valsene er stillestående, tight gap og fulle av hvetemalt f.eks? Tror det er en del driller som kan begynne å ryke litt da?
 
Ddf482 har børster. Har to slike som jeg har byttet anker på. Fant de på gjenbruksstasjonen. Så nokså nye ut. Har også en litt eldre modell som jeg har byttet børster på. Det er gjort på fem minutter. To skruer til bakdekslet så ser man børstene. 71DBF805-F9A6-4D4B-8C74-45B164225B76.jpeg
 
Men, ble den startet i en setting hvor valsene er stillestående, tight gap og fulle av hvetemalt f.eks? Tror det er en del driller som kan begynne å ryke litt da?
Det stemmer. Likevel tenker jeg at den bør klare dette som var grunnen til at jeg gikk for denne mer "kraftige" varianten. Det er også kun snakk om pilsnermalt enn så lenge.

Ddf482 har børster. Har to slike som jeg har byttet anker på. Fant de på gjenbruksstasjonen. Så nokså nye ut. Har også en litt eldre modell som jeg har byttet børster på. Det er gjort på fem minutter. To skruer til bakdekslet så ser man børstene. Vis vedlegget 46393
Det er kanskje et dårlig tegn at de ble funnet på gjenbrukstasjonen? Greit at det er lett å bytte børstene, men litt håpløst å skulle måtte gjøre dette når drillen er splitter ny
 
Det stemmer. Likevel tenker jeg at den bør klare dette som var grunnen til at jeg gikk for denne mer "kraftige" varianten. Det er også kun snakk om pilsnermalt enn så lenge.


Det er kanskje et dårlig tegn at de ble funnet på gjenbrukstasjonen? Greit at det er lett å bytte børstene, men litt håpløst å skulle måtte gjøre dette når drillen er splitter ny
Tipper det er noen som har brukt alt for stor hullsag på disse.
 
Tipper det er noen som har brukt alt for stor hullsag på disse.

jeg har brukt alt for store hullsager, blanda bøttevis med fliselim, skrudd ørten gips plater, kverna noen hundre kilo malt og min Panasonic drill klager aldri selv etter 10års bruk.
 
Er det noen der ute som tåler for tung belastning, så er det Makita.
Basert på 25 år i industrien med misbruk av verktøy.
 
Men hvor får du kjøpt eks. ankere, og hva er kosten på disse?
Søk modellnr og anchor på google for å finne delenr og så søk på det, f.eks. for DDF482 fant jeg at delenr. 619380-9 fås for 150-250kr + frakt/moms. Børster CB-440 fås også i norske nettbutikker fra cirka 40 kr.
 
Er det noen der ute som tåler for tung belastning, så er det Makita.
Basert på 25 år i industrien med misbruk av verktøy.
Ikke uenig i det. Men jeg syns disse modellene som jeg fikset er noe spinklere enn den gamle jeg har hatt i 10 år. Og som nevnt så var begge disse brent. Så noe har tatt knekken på,de. Man må bare stoppe og la den kjøle seg når den begynner å bli varm.
 
Ikke uenig i det. Men jeg syns disse modellene som jeg fikset er noe spinklere enn den gamle jeg har hatt i 10 år. Og som nevnt så var begge disse brent. Så noe har tatt knekken på,de. Man må bare stoppe og la den kjøle seg når den begynner å bli varm.
Byttet inn drillen og fikk pengene tilbake. Byggmakker sa de hadde sluttet å selge DDF482, da de hadde fått inn en haug på reklamasjon. Velger å ha litt is i magen til jeg bestemmer meg på nytt. Tipper jeg går for noe børsteløst - kanskje en annen Makita-modell eller Milwaukee
 
Byttet inn drillen og fikk pengene tilbake. Byggmakker sa de hadde sluttet å selge DDF482, da de hadde fått inn en haug på reklamasjon. Velger å ha litt is i magen til jeg bestemmer meg på nytt. Tipper jeg går for noe børsteløst - kanskje en annen Makita-modell eller Milwaukee
Kjøp en sånn mørtelblander på Megaflis, Jula etc. og bruk den dedikert til mølla. De har et utrolig moment og mykstart. Du kan feste den på en plate eller plankebit. En overgang til akselen på mølla fikser du vel lett, eller kjøpes sikkert på eBay eller noe sånt. :)
 
Har rigga min MM2 med motor og strømforsyning fra litt forskjellige dørautomatikker. (motoriserte dørpumper).
Ble veldig greit! Godt dreiemoment på lavt turtall.

Å være låsesmed er ikke bortkastet allikevel!
Jeg har tilgang på en del skrap, så jeg plukker ut det som er noe å bruke. Om noen er interessert i tilsvarende, send en melding så kan vi se hva vi får til.
 

Vedlegg

  • MM2.PNG
    MM2.PNG
    998,6 KB · Sett: 150
Kverna akkurat 5kg med pale/maris otter og litt krystall, og klokka den inn til 100 rpm under slik belastning. Den stoppa opp en gang, så jeg måtte bare slå av strømmen, snurre den litt baklengs, og så var det tut og kjør igjen.

Veldig fornøyd!
 
Kverna akkurat 5kg med pale/maris otter og litt krystall, og klokka den inn til 100 rpm under slik belastning. Den stoppa opp en gang, så jeg måtte bare slå av strømmen, snurre den litt baklengs, og så var det tut og kjør igjen.

Veldig fornøyd!
Jeg ser ikke om det er AC eller DC motor, men hvis det er DC så kan du gå for en treveis bryter og koble slik at du har + 0 -. Altså at du snur polariteten hvis bryteren står en ene stillingen.
 
Jeg ser ikke om det er AC eller DC motor, men hvis det er DC så kan du gå for en treveis bryter og koble slik at du har + 0 -. Altså at du snur polariteten hvis bryteren står en ene stillingen.

Eller en vinduspussermotor, +0- repetert ad infinitum;-)
 
Bygget en siik og solgte den nettopp, der bygget jeg bryteren slik at den snur retningen på valsene i den ene posisjonen på bryteren.
Hvilken type trafo måtte du bruke for å drive en slik vindusviskemotor? Lurer på å lage no slikt en dag i fremtiden :p
 
Tilbake
Topp