Mr. Malty og antall liter starter

Brygger på lørdag, skal ende opp med 45 liter lager med OG 1056

For første gang tenkte jeg å lage en gjærstarter, basert på Gahrs beskrivelse av den enkle varianten (med flaske og risting)

Spørsmålet mitt oppstår i det kalkulatoren ber meg lage 9,57 liter med starter + 3 rør til 12gallons med vørter.

Det kan vel ikke stemme?
 
Kan nok stemme det, litt avhengig av produksjonsdato, men undergjæret øl krever mer gjær enn overgjæret.
Kan være en fordel å investere i en magnetrører og erlenmeyerkolbe så slipper du unna med litt færre rør med gjær
 
Er det snakk om litt gammel gjær så er det kanskje bedre å lage starteren i flere steg og bruke en kalkulator som støtter det.
 
Takk for svar, tillater meg et par n00b-spørsmål som oppfølging; skal man tilsette nesten 10 liter i vørteren? Øker jo volumet til 55 liter, må vel påvirke OG betraktelig.. Hvordan lages egentlig så mye starter når den største kolben rommer 5 liter?

Har gått for flaskemetoden denne gangen fordi jeg ikke får brukt erlenmeyer på koketoppen (induksjon) og har foreløpig ikke annen varmekilde..
 
Ville gått for 2 steg.
Men du setter starteren kaldt så det bunnfaller så heller du av vørten før du picher.
 
Takk for svar, tillater meg et par n00b-spørsmål som oppfølging; skal man tilsette nesten 10 liter i vørteren? Øker jo volumet til 55 liter, må vel påvirke OG betraktelig.. Hvordan lages egentlig så mye starter når den største kolben rommer 5 liter?

Har gått for flaskemetoden denne gangen fordi jeg ikke får brukt erlenmeyer på koketoppen (induksjon) og har foreløpig ikke annen varmekilde..

Det vil også påvirke smaken en hel del... starteren er tungt oksydert. Som nevnt - sett starter i kjøleskapet til gjøæen bunnfeller og hell av det aller meste slik at det stort sett kun er gjær igjen.
 
Takk for svar, tillater meg et par n00b-spørsmål som oppfølging; skal man tilsette nesten 10 liter i vørteren? Øker jo volumet til 55 liter, må vel påvirke OG betraktelig.. Hvordan lages egentlig så mye starter når den største kolben rommer 5 liter?

Har gått for flaskemetoden denne gangen fordi jeg ikke får brukt erlenmeyer på koketoppen (induksjon) og har foreløpig ikke annen varmekilde..


Har du prøvd å sette erlenmeyerkolben nedi en kjele som fungerer på induksjonstoppen? Har tenkt å teste dette selv neste gang...
 
Det er jo bare å helle kokvarm vørter fra en gryte oppi koblen (som er vasket og desinfisert), la det avkjøle seg og så putte i gjæren... har vanskelig for å skjønne at induksjonstopp skal være til hinder for å bruke kolben.
 
Ville gått for 2 steg.
Men du setter starteren kaldt så det bunnfaller så heller du av vørten før du picher.

Høres bra ut - dvs at man ender ikke opp med 9 liter som skal helles i vørteren, for det meste helles av (alt utenom bunnfallet) underveis i prosessen?!
 
Har du valgt 'intermittent shaking' eller 'simple starter' i kalkulatoren? Vil jo kanskje spare deg for litt startervolum, gitt at du har anledning til å riste på starteren i ny og ne...
 
'Simple starter' er vel å la starteren stå dønn i ro, mens 'intermittent shaking' betyr at du stadig vekk rister på kolben/flaska. Siste gir litt bedre gassutveksling (om det er lov å si), og krever da også litt mindre startervolum.
 
Tilbake
Topp