Munchenermalt bruk

Hei. Har en sekk m munchenermalt som er gått ut på dato. Vil lage et brygg der det brukes mye av den. Forslag?
Gjerne
Mvh
Tormod

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Godt poeng.
Jeg vil tro at viss du tar utgangspunkt i en bokk og bruker en nøytral ale-gjær så får du noe som ligner, iallefall, men jeg har aldri prøvd.
Det blir sikkert godt uansett, så spørsmålet er hvor glad man er i typeriktighet.
 
Carafa er ristet malt fra Weyermann, og kommer i tre forskjellige fargegrader. Det er ikke karamell/krystallmalt, men sjokolade/svartmalt. Carafa Special er Carafa hvor en del av skallet er fjernet (omtales også gjerne som "dehusked"), noe som gir det en mindre røstig og bitter karakter.
 
Ok. Kan man bruke sjokolade i stedet?
Hvordan vil en 100 prosent munchenermalt bli tro?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Tormod G skrev:
Ok. Kan man bruke sjokolade i stedet?
Hvordan vil en 100 prosent munchenermalt bli tro?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Forsåvidt, men effekten blir ikke helt den samme. Som sagt er en del av skallet fjernet fra Carafa Special, mens skallet på vanlig engelsk sjokolademalt fortsatt er intakt, slik at man får en mer markert brentsmak og bitterhet fra sjokolademaltet.
 
Tysk nobelhumle eller Magnum, IBU oppunder 30, lite eller ingen aromahumle, OG på rundt 1,048 og gjæring på rundt 16 °C med US-05 eller WY1007.

Chocolate malt vil gi mer røstet smak, men du kan alltids forsøke å tilsette det sent under meskingen.
 
Følgende brygget jeg før jul for å bruke opp litt av den ferdigknuste münchenermalten jeg har liggende (har enda litt igjen), og den ble sendt ut til alle mine venner som årets julegave. Fikk bare gode tilbakemeldinger, var tilogmed en som syntes det var den beste ølen han hadde smakt og ble fristet til å starte hjemmebrygging selv. Det er et minibrygg, så du får evt skalere det opp, og det blir sikkert minst like godt dersom du bytter ut pils med pale og tilogmed dropper hvete. Dette brygget var bare for å få brukt opp litt av den ferdigknuste malten jeg har liggende så jeg tok litt av hvert.

Gledelig Jol 2011
 
Statistics
Volume: 8 liters
OG: 1052
FG: 1015
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 39 EBC (Brown)
Bitterness: 22 IBU
BU/GU: 0.42

Fermentables
Munich Malt 20 EBC 1000 grammes
Wheat Malt 200 grammes
Crystal Malt 135 150 grammes
Chocolate Malt 50 grammes
Pilsner Malt 3 EBC 400 grammes

Mash schedule: 66 degrees for 60 minutes

Hops
Fuggle 4.7% alpha 10 grammes 60 minutes
Fuggle 4.7% alpha 10 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: Safale S-04
 
Mange fine innspill og forklaringer.  Takk.

Men hva med en single malt munchener?
Lyst til å lære om de forskjellige maltenes egen smak......

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
[quote

Men hva med en single malt münchener?
Lyst til å lære om de forskjellige maltenes egen smak......

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
[/quote]
Ingen tips til single malt?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Spekulasjoner fra min side, men jeg tror det kan bli både godt og interessant.

Jeg har selv opplevd at kun mørk munchenermalt som basemalt gav noe dårlig effektivitet, dog. Beregn evt litt ekstra.
 
Tormod G skrev:
Mange fine innspill og forklaringer.  Takk.

Men hva med en single malt münchener?
Lyst til å lære om de forskjellige maltenes egen smak......

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kjør på! Om målet er å lære hva maltet gir, bør du bruke en relativt nøytral gjær (ev. en lagergjær) og kanskje styre unna for ekspressiv humle. Godt øl vilndet bil om du gjærer det bra.
 
OK.
Men Alegjær lager vel også munchener øl av munchenermalt?
Og bitterhet må man vel ha, forslag?

Et sidepor: Leste i boka til Haavardsholm at tørrgjær ikke kunne være lagegjær, men en modifisert alegjær. Er det fortsatt sant? Brygget en tsjekkisk aktig pils med Brewferm lager tørrgjær idag skjønner du.

mvh
Tormod
 
Ikke noe problem med ale-gjær og münchenermalt. Magnum er greit som bitterhumle om du vil ha malten i fokus. Den er mild og ren.

Jeg har aldri hørt annet enn stygge ting om Brewferm-gjær, men Saflager W34/70 er god, og dessuten en vaskekte lagergjær (samme stamme som WLP830). S-189 skal også være svært god, men den kommer bare i pakker på 500 gram (noen butikker pakker dem om til 11 gram eller så).
 
Ok.
Men hva er det med Brewferm da? Og den andre gjæren du nevnte, er det en tørrgjær?

Takk igjen for svar.
Tormod

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Brewferms gjær lager rett og slett ikke godt øl... Har aldri brukt den selv, men alle øl jeg har smakt hvor den har blitt brukt har vært relativt skrale. I beste fall har de vært kjedelige. Saflager W34/70 er en tørrgjærvariant av verdens mest brukte lagergjær (verdens mest brukte ølgjær for den saks skyld), Weihenstephan 34/70.

Boka "Moderne Hjemmebrygging" begynner å bli noen år gammel, og da den ble skrevet fantes det ikke noen skikkelig lagergjær i tørket form på markedet.
 
Den er grei.

Så får vi se hvordan det går m brygget vårt.
Stått i 15 timer i 10 grader nå. Ikke tegn til liv. Grunn til bekymring?

mvh
Tormod
 
Tilbake
Topp