Mye skum

Har kjøpt meg corneliusfat, co2 flaske og en sånn enkel tappe kran so følgte med i pakken.
Jeg fylte 19 l m en lagertype øl å satte det til karbonering 1 uke i kjøleskap i ca 3-4 grader på ca 1 bar.
Satte ned trykket til minimum før tapping på glass. Det ble veldig mye skum å lite øll, me ølet
var kjempegodt. Er det noen som har tips for å få bukt med skumproblemet ?
På forhand takk.

Dette er vel en picknick kran. Med slange rundt en meter og så en svart tappekran i plast.
Det blir minst skum ved å sette glasset litt på skrå og så tapper du langs kanten på glasset. Og så et det viktig å trykke helt inn på tappekranen. Trykket du bare et stykke inn blir det masse skum.

Sent via Tapatalk

Ja, det er enn slik piknic kran m ca 5mm slange på ein meter.
Har trykke på co2 noe å si ? Jeg tapper slik som du beskriver men de kommer mer enn nok skum.
Kansje å kjøpe en skikkelig kran vil gjøre det bedre.
Som sagt så er jeg nybegynner m corneliusfat, så jeg er ute etter tips eller kansje jeg må bare være litt tålmodig
å finne ut av det etter hvert.

Sett trykket til 0.8-1 bar..
Skummer det forsatt så er det mulig det er for mye co2 i ølet..
Då må du slippe ut trykket på fatet,riste det enn gang..og prøve igjen ..med 0.8 bar..

Veldig viktig som @LarsUlv her sier å sørge for at du trykker kranen helt til bunns, bru en bestemt og rask bevegelse til det. Dersom du ikke klemmer kranen til bunns vil du få masse skum er min erfaring.

Tilbake
Topp