Når ikke OG på Brewtools b80pro

Clawfinger

Norbrygg-medlem
Har gått til anskaffelse av Brewtools b80pro.
Klarer ikke å nå OG uten å redusere vannmengden eller øke maltmengden med 10-15%.
Ser at systemet er satt opp med 81% effektivitet. Har prøvd å endre dette I setup uten å bli noe klokere av det.
Alt fungerer som det skal mht temperatur og sirkulasjon.
Er det noe jeg gjør feil,eller er det noe som må endres i innstillingen, eller må jeg rett å slett justere mengden av malt for å nå de verdier jeg vi ha?
 
Har gått til anskaffelse av Brewtools b80pro.
Klarer ikke å nå OG uten å redusere vannmengden eller øke maltmengden med 10-15%.
Ser at systemet er satt opp med 81% effektivitet. Har prøvd å endre dette I setup uten å bli noe klokere av det.
Alt fungerer som det skal mht temperatur og sirkulasjon.
Er det noe jeg gjør feil,eller er det noe som må endres i innstillingen, eller må jeg rett å slett justere mengden av malt for å nå de verdier jeg vi ha?

Får du ikke bedre effektivitet må du senke forventningene og skuldrene
Hvilken OG sikter du på?
 
OG over 1060.
Har måttet justere med DM.
Bommet med 10-15 knepp på skalaen.
Blir litt feil på en slik bra brygger
 
OG over 1060.
Har måttet justere med DM.
Bommet med 10-15 knepp på skalaen.
Blir litt feil på en slik bra brygger
Det kan ta litt tid å bli kjent med nytt utstyr. Senk forventningene i starten, prøv deg fram etter andres erfaringer. Så knekker du koden i løpet av noen brygg.
 
Ser at systemet er satt opp med 81% effektivitet. Har prøvd å endre dette I setup uten å bli noe klokere av det.
Vil nok havne rundt 80-82% på øl rundt 5%. Husk at det går et par liter i slanger og rør som du må regne med i utstyrsprofilen din. Med tjukk mesk så hjelper det også å meske litt lenger, røre av og til. Denne på linken meska jeg i to timer før jeg tok en time med sirkulering og oppvarming med lav effekt (40%) til 75C. Det er ikke ei vidundermaskin som gir deg bedre utbytte automatisk, men løsningene med ventiler, 1-100% justerbar effekt, godt display med sine smarte løsninger i programvaren, og inline kjøler og tapping uten å måtte koble til og fra noe er sånt som jeg setter pris på.

For å høyne brewhouse efficiency så pleier jeg å sette en blindplugg på treveis ventilen ut fra pumpa under sirkulering av kokende vørter, så kan jeg tappe ut derfra resten av vørteren som står i den tre meter lange tappeslangen og som står i kjøleren til et litermål. Noen ganger hvis jeg føler meg ekstra sunnmørsk så tapper jeg gjennom en sil til nevnte litermål med bunnventilen i kjelen åpen også. :p

 
Mye av utbytte har også å si på kvernings graden også. Har selv merket på min brygger at har jeg for fin så blir det lett stuckmash og for grov så blir det dårlig utbytte. Nå har ikke jeg en BT, men det samme gjelder nok på den.
 
Husk at malten gir blaffen i hvilken kjele den blir brygget i. Uansett om du brygger på noe til 3 eller 30 tusen, tar det litt tid å få innarbeidet en god prosess.
Jeg er ikke så sikker på det der. Trur det kan være noe lignende det Olav H. Hauge sier om å bruke ljå til å slå gras med:

Eg er så gamal
eg held meg til ljå.
Stilt syng han i graset,
og tankane kan gå.
Det gjer ikkje vondt heller,
segjer graset, å falla for ljå.


Jeg holder meg i alle fall til gammaldags kjele. Jeg trur maltet trives bedre der;).
 
Mye av utbytte har også å si på kvernings graden også. Har selv merket på min brygger at har jeg for fin så blir det lett stuckmash og for grov så blir det dårlig utbytte. Nå har ikke jeg en BT, men det samme gjelder nok på den.
BrewTools har endel svakheter i den tekniske utformingen. Én av den er avsilingen i maltrøret. Både standard (strukket metallrist) og laserkuttet plate er dårlige, tetter seg lett ved finmalt. På min Digiboil m/maltrør bruker jeg finmasket netting over silplate (med hunl). Det funker veldig bra. Har noen sett om noen selger finmasket netting-rist med riktig dim for BrewTools (40) maltrør?
 
Har gått til anskaffelse av Brewtools b80pro.
Klarer ikke å nå OG uten å redusere vannmengden eller øke maltmengden med 10-15%.
Ser at systemet er satt opp med 81% effektivitet. Har prøvd å endre dette I setup uten å bli noe klokere av det.
Alt fungerer som det skal mht temperatur og sirkulasjon.
Er det noe jeg gjør feil,eller er det noe som må endres i innstillingen, eller må jeg rett å slett justere mengden av malt for å nå de verdier jeg vi ha?
Vet ikke hvor store batcher du brygger, men jeg merket stor forskjell i effektiviteten på min B80 når jeg begynte å øke batchene til maks av det som gikk i maltrøret. Når jeg startet å brygge kjøpte jeg stort sett ølsett, og de første batchene var doble 25 L-sett, altså 50 L. Så gikk jeg over til egen mølle, og økte størrelsen på batchene til 80 liter, og godt over det også med fermentor top-up (100 L er det jeg pleier å brygge nå). Da traff jeg ikke lenger OG, som regel endte jeg en del under.

For meg ble løsningen en kombinasjon av litt forskjellige ting, jeg skrudde ned effektivteten i BF noe, men jeg rører også temmelig konstant under mesking, som har bidratt til å få effektiviteten opp mot (men ikke helt opp til) det jeg opplevde i de første batchene. Og så droppet jeg det laserkuttede filteret og gikk tilbake til originalen, det bidro også til bedre gjennomstrømning, og bedre effektivtet.
 
For å forbedre "brewhouse efficiency" justerer jeg på ventilene og bytter ut skyllevannsinnløpet på høyre side av maskinen med en CO2-til-34mmTC adapter og setter litt trykk på etter jeg er ferdig med å overføre vørter fra selve karet. Er fort en del vørter i slanger og sånt man får over med litt hjelp av CO2.

Når det kommer til mash efficiency vippa jeg rundt 73% en stund jeg også.
Hos meg var det i all hovedsak 4 ting som bidro med å øke effektiviteten til rundt 81-83% hvor jeg ligger ganske stabilt nå.
- Kontroll på meske pH (5.2-5.4)
- Riktig fremgangsmåte ved mesking (mash in, vent 15 minutter _UTEN SIRKULERING_, sirkuler resten av tiden, rør 2-3 ganger, men ikke noe mer røring når du begynner å varme opp mot mashout)
- Ny maltmølle med riktig justerte valser (Rollers crush @ 1.1-1.2 mm)
- Riktig kranteknikk... (Start rolig skylling, løft opp mesken 10-15cm. Løft mesken 10cm omtrent annenhvert minutt til all mesken er løftet ut av bryggeren. La mesken renne ordentlig av seg i 10-15min før man løfter ut og tømmer ut maltet.)

Mesker du med mye hvete eller havre er det dessuten lurt å bruke risskall.
Kort fortalt, riktig pH, riktig mesking, riktig knust malt og ikke for rask skylling.
 
For å forbedre "brewhouse efficiency" justerer jeg på ventilene og bytter ut skyllevannsinnløpet på høyre side av maskinen med en CO2-til-34mmTC adapter og setter litt trykk på etter jeg er ferdig med å overføre vørter fra selve karet. Er fort en del vørter i slanger og sånt man får over med litt hjelp av CO2.

Når det kommer til mash efficiency vippa jeg rundt 73% en stund jeg også.
Hos meg var det i all hovedsak 4 ting som bidro med å øke effektiviteten til rundt 81-83% hvor jeg ligger ganske stabilt nå.
- Kontroll på meske pH (5.2-5.4)
- Riktig fremgangsmåte ved mesking (mash in, vent 15 minutter _UTEN SIRKULERING_, sirkuler resten av tiden, rør 2-3 ganger, men ikke noe mer røring når du begynner å varme opp mot mashout)
- Ny maltmølle med riktig justerte valser (Rollers crush @ 1.1-1.2 mm)
- Riktig kranteknikk... (Start rolig skylling, løft opp mesken 10-15cm. Løft mesken 10cm omtrent annenhvert minutt til all mesken er løftet ut av bryggeren. La mesken renne ordentlig av seg i 10-15min før man løfter ut og tømmer ut maltet.)

Mesker du med mye hvete eller havre er det dessuten lurt å bruke risskall.
Kort fortalt, riktig pH, riktig mesking, riktig knust malt og ikke for rask skylling.
Jeg ville normalt si at hastighet på skylling er den viktigste av de der. Knusinga påvirker kanskje den, også? Finere knusing gir treigere gjennomstrømming? Men ellers vil finere knusing i seg sjøl påvirke effektiviteten noe, men ikke dramatisk, med mindre du har hatt alt for grov knusing. Det samme med pH.

Det med framgangsmåten synes jeg er veldig interessant i forbindelse med brygging på maskiner. Kontinuerlig sirkulering er jeg ganske sikker på at betyr lite eller ingenting, og det kan føre til kanalisering, som er klart negativt. Røringa er antakelig veldig viktig, fordi den ødelegger eventuelle kanaler som er laga av sirkuleringa. Men sirkuleringa i seg sjøl har vel først og fremst den effekten at den, sammen med termostatstyringa, holder temperaturen jevn. (Men det har liten eller ingen betydning.)
 
Jeg ville normalt si at hastighet på skylling er den viktigste av de der. Knusinga påvirker kanskje den, også? Finere knusing gir treigere gjennomstrømming? Men ellers vil finere knusing i seg sjøl påvirke effektiviteten noe, men ikke dramatisk, med mindre du har hatt alt for grov knusing. Det samme med pH.

Det med framgangsmåten synes jeg er veldig interessant i forbindelse med brygging på maskiner. Kontinuerlig sirkulering er jeg ganske sikker på at betyr lite eller ingenting, og det kan føre til kanalisering, som er klart negativt. Røringa er antakelig veldig viktig, fordi den ødelegger eventuelle kanaler som er laga av sirkuleringa. Men sirkuleringa i seg sjøl har vel først og fremst den effekten at den, sammen med termostatstyringa, holder temperaturen jevn. (Men det har liten eller ingen betydning.)
Er litt interessant det du sier om resirkulering der, for når jeg brygga på speidel, sirkulerer mesken motsatt vei mot alle andre maskiner.
Pumpe-pausene som er innlagt i speidel vil da sannsynligvis ha en lett rørende effekt, da maltsenga faller ned til bunn før den blir pressa oppover igjen. Hadde alltid høy effektivitet med speidel også. Gjerne 78-80%, og der hadde jeg ingen mulighet til røring når man først hadde satt på filtret.

Sirkuleringa er også viktig for å heve temperaturen i mesken mellom steg, i de tilfellene jeg bruker stegmesk.
Opplever forskjell i effektivitet om jeg har en skikkelig mash-out på 78 grader mot å ikke gjøre det, i alle fall. Høyere temperatur på skyllevann og mesk gjør sukkeret mer løselig i skyllevannet.
 
Er litt interessant det du sier om resirkulering der, for når jeg brygga på speidel, sirkulerer mesken motsatt vei mot alle andre maskiner.
Pumpe-pausene som er innlagt i speidel vil da sannsynligvis ha en lett rørende effekt, da maltsenga faller ned til bunn før den blir pressa oppover igjen. Hadde alltid høy effektivitet med speidel også. Gjerne 78-80%, og der hadde jeg ingen mulighet til røring når man først hadde satt på filtret.

Sirkuleringa er også viktig for å heve temperaturen i mesken mellom steg, i de tilfellene jeg bruker stegmesk.
Opplever forskjell i effektivitet om jeg har en skikkelig mash-out på 78 grader mot å ikke gjøre det, i alle fall. Høyere temperatur på skyllevann og mesk gjør sukkeret mer løselig i skyllevannet.
Jeg har skylt med tilnærma kaldt vann uten at det har gjort noen forskjell jeg har kunnet merke. Du får antakelig høyere effektivitet med mash out-steget fordi litt mer stivelse blir gelatinisert, og dermed gjort tilgjengelig for konvertering. All stivelse er faktisk ikke gelatinisert før du er oppe på 94 grader. Men sida det kun er alfa-amylasen som er aktiv på den temperaturen, vil du stort sett få dektriner, så de eventuelle ekstra poengene er "tomme". Dekstrinene gjør jo ikke noe hverken fra eller til, bortsett fra å øke OG. (Unntaket er hvis du brygger med en diastatitcusgjær, eller bruker brett. Eller tilsetter enzymer.)
 
Er litt interessant det du sier om resirkulering der, for når jeg brygga på speidel, sirkulerer mesken motsatt vei mot alle andre maskiner.
Pumpe-pausene som er innlagt i speidel vil da sannsynligvis ha en lett rørende effekt, da maltsenga faller ned til bunn før den blir pressa oppover igjen. Hadde alltid høy effektivitet med speidel også. Gjerne 78-80%, og der hadde jeg ingen mulighet til røring når man først hadde satt på filtret.

Sirkuleringa er også viktig for å heve temperaturen i mesken mellom steg, i de tilfellene jeg bruker stegmesk.
Opplever forskjell i effektivitet om jeg har en skikkelig mash-out på 78 grader mot å ikke gjøre det, i alle fall. Høyere temperatur på skyllevann og mesk gjør sukkeret mer løselig i skyllevannet.
Ingen problem å røre underveis med Speidel ?!
 
Jeg har skylt med tilnærma kaldt vann uten at det har gjort noen forskjell jeg har kunnet merke. Du får antakelig høyere effektivitet med mash out-steget fordi litt mer stivelse blir gelatinisert, og dermed gjort tilgjengelig for konvertering. All stivelse er faktisk ikke gelatinisert før du er oppe på 94 grader. Men sida det kun er alfa-amylasen som er aktiv på den temperaturen, vil du stort sett få dektriner, så de eventuelle ekstra poengene er "tomme". Dekstrinene gjør jo ikke noe hverken fra eller til, bortsett fra å øke OG. (Unntaket er hvis du brygger med en diastatitcusgjær, eller bruker brett. Eller tilsetter enzymer.)
Jeg skyller kun ned varmtvann fra springen.
Funker fint. Merker ingen forskjell fra når jeg skylla med 78 grader fra vannvarmer
 
Tilbake
Topp