NM 08 MA1 - Oatmeal Stout - Trygve Torsteinsen & Rune Arnesen (Blomsterdalen)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Holmn Graa Havrestaut
Øltype: Oatmeal Stout
Antall poeng i konkurransen: 44,00 av 50
OG: 1060
FG: 1017
Farve (beregnet): 72 EBC
Beregnet bitter: 30 IBU
Vørtermengde: 75 l
Sluttvolum: 70 l

Malt & sukker
13500 gram 63  % Pale malt          6 EBC
3000 gram 14  % Havregryn          ? EBC
1500 gram  7  % Caramunchen      120 EBC
  500 gram  2,3 % Sjokolademalt    800 EBC
  500 gram  2,3 % Rista Bygg      1100 EBC
  500 gram  2,3 % Sartmalt        1200 EBC
2000 gram  9  % Lys fl. extract  20 EBC

Vann
45 l til innmesking
70 l til skylling

Meskeskjema
60 min 67 °C
Kommentar til mesking: Havregryna ble ristet gyllenbrune i stekeovn 2 uker i forveien

Humle
200 gram East Kent Golding Hel 5 %-alfa 60 min
100 gram East Kent Golding Hel 5 %-alfa 30 min

Krydder og andre tilsetninger

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 1084 Flytende 2 pk
Kommentar til gjær: 5 liter starter

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    14 dager ved 18 °C
Modning/sekundærgjæring  14 dager ved 10 °C
Lagring                  7 dager ved  4 °C

Øvrig informasjon
Filtrert: - Velg -
CO2: Naturlig
Bryggedato: 8.12.2007
Tappedato: 13.01.2008

Kommentar: [/tt]
 
Hei.

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på denne oppskriften, men er veldig ny innenfor ølbrygging, og har derfor noen spørsmål. Jeg ser det står lys ekstrakt i oppskriften, kan for eksempel denne brukes: http://bryggeland.no/maltekstrakt-lys-1-5kg-coopers-1834.html
Når er det ekstrakten skal oppi, sammen med maltet eller før koking? Jeg har heller aldri laget gjærstarter, kan samme ekstrakt brukes til dette?
 
Sist redigert:
Hei. Så ikke spørsmålet ditt før nå. (Har vært langt utenfor folkeskikken en stund) Når vi brukte extract så var det KUN fordi mesketanken var for liten til å brygge nødvendig mengde (vi er 5 stykker som skal dele) - så vi måtte spe på med extract eller sukker. Om du har plass kan du heller bruke mer Palemalt. Eller en hvilken som helst maltextract - men jeg har ikke særlig god erfaring med de mørke typene. Gjerne den du viser til, og samme kan brukes til starter. Sukker vil gi et tynnere øl, og ikke helt i tråd med det en forventer i en havrestaut.

Tips: Mesk inn uten havregryna. Og så legger du de på toppen og resirkulerer en god stund og rører de så vidt inn på toppen. Voila - alle problemer med stuck mash tilhører en vond fortid. Kommer til å prøve meg med 20-25 % havregryn neste gang.
 
Hei og takk for hjelpen.

Jeg skal nedskalere til ca. 1/3 så jeg får nok plass til maltet. Kan jeg da bytte extrakten med pale male i ett 1:1 forhold? slik at hvis oppskriften sier 700 gram extrakt legger jeg heller til 700 gram pale malt? Jeg ser også at bryggselv.no sier at noen av de brente malttypene (Rista bygg, svartmalt) kan senke ph'en i mesken for lav, pleier du å tilsette noe i vannet, eller går det fint med såpass små mengder?
 
Tilbake
Topp