NM 10 MA1 - American West Coast Amber Ale - Jan Halvor Fjeld (Skien)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: American Westcoast Amber Ale
Kode: NES 113
Hovedklasse: 4. Mørk ale
Øltype: 4.N. Øvrig (spesifiser nederst)
Antall poeng i konkurransen: 42,33 av 50
OG: 1060
FG: 1012
Farve (beregnet): 32 EBC
Beregnet bitter: 40 IBU, med formel annet.
Vørtermengde: 26 l
Sluttvolum:  23 l

Malt & sukker
3900 gram 65,4 % Maris Otter Pale Ale malt. T Fawcett  5 EBC
450 gram  7,6 % Munchen I. Weyerman                  14 EBC
400 gram  5,7 % Crystal malt                        150 EBC
225 gram  3,8 % Amber                                100 EBC
200 gram  3,4 % Caramalt                              30 EBC
  85 gram  1,4 % Dark Crystal                        150 EBC
  50 gram  0,9 % Pale Choco                          400 EBC
650 gram 10,3 % DME                                    8 EBC

Vann
26 l til innmesking
5 l til skylling

Meskeskjema
10 min 52 °C
15 min 60 °C
25 min 67 °C
20 min 72 °C
10 min 77 °C
Kommentar til mesking: Am. Amber Ale. Speidel 20l

Humle
20 gram Simcoe    Pellet 11  %-alfa 60 min
20 gram Cascade    Pellet  7,8 %-alfa 10 min
24 gram Centennial Pellet  8,7 %-alfa 10 min
30 gram Cascade    Pellet  7,8 %-alfa  0 min
30 gram Centennial Pellet  8,7 %-alfa  0 min

Koketid
Total koketid vørter: 65 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: Wyeast 1056 American Ale Bunnfall 30 ml slurry
Kommentar til gjær: Amber Ale. Slurry from Blonde Ale

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring: 17 dager ved 19 grader

Øvrig informasjon
Filtrert: Nei
CO2: Tilsatt
Bryggedato: 14.12.2009
Tappedato:  31.12.2009
 
Ser ut som et kanonøl. Amerikansk amber er topp. Meskeskjemaet kan sikkert forenkles.
 
Gahr skrev:
Ser ut som et kanonøl. Amerikansk amber er topp. Meskeskjemaet kan sikkert forenkles.

Takk for bekreftelsen.

Siden jeg også kjører Spedel bruker jeg samme meskeskjema. Greit å bruke alle 5 stegene.
Men jeg må muligens gjøre litt endringer på malten. Får ikke alt til å stemme helt med det jeg har i BeerSmith og de Birger har inne. (Tar det etterhvert).
Har også litt rikelig med Summit og Nelson liggende. Vurderer det som en del av humlingen.
 
Eg har brygga denne to gonger. Det fyrste partiet vart det beste. Traff perfekt på OG og FG. På neste parti fekk eg for høg OG og ølet fekk alkoholsmak. Etter litt lagring vart den derimot godt. Det fyrste partiet er den beste ølen eg har brygga (er oppe i 12 no). Fekk mykje skryt for den. Den hadde ypperleg balanse og interessant karakter med lakris og mykje maltpreg. Skal snart brygge meg eit parti til av denne.
 
StoreMy skrev:
Men jeg må muligens gjøre litt endringer på malten. Får ikke alt til å stemme helt med det jeg har i Beersmith og de Birger har inne. (Tar det etterhvert).
Har ikke Birgern alle disse malttypene på huset? Hvis ikke kan vi godt slå våre speidler sammen og kjøre en fellesøkt da US Amber er pr. dd "utsolgt" fra Øvre Florvaagen handbryggerier" men alle maltsorter er "in stock!". :)
 
Tror nok han har det jeg mangler ja.
Ble litt forvirret av opplysningnene i oppskriften, som at Crystal og Dark Crysatl har samme EBC)

Planen er å ta en tur innom Birger i morgen (tirsdag) og handle manglende malt og gjær (WLP001) for så å brygge på torsdag eller fredag.
 
fader for et fantastisk øl!
står klar til mitt 40års-lag men kan ikke garantere det er mye igjen når først dagen kommer..
 
StoreMy skrev:
Tror nok han har det jeg mangler ja.
Ble litt forvirret av opplysningnene i oppskriften, som at Crystal og Dark Crysatl har samme EBC)

Planen er å ta en tur innom Birger i morgen (tirsdag) og handle manglende malt og gjær (WLP001) for så å brygge på torsdag eller fredag.

Ølet ble bra og forsvant fort.
 
omhelland skrev:
Kan ein bruke tørrgjær her? Og då få et brukandes resultat.
Det kan du absolutt. Har ein liknande oppskrift som eg har brygga mange ganger. Av og til med tørrhumle og av og til utan. Føretrekk eigentleg den med. Brukar gjerne cascade og chinook, 1g/liter av kvar type.
 
protto skrev:
omhelland skrev:
Kan ein bruke tørrgjær her? Og då få et brukandes resultat.
Det kan du absolutt. Har ein liknande oppskrift som eg har brygga mange ganger. Av og til med tørrhumle og av og til utan. Føretrekk eigentleg den med. Brukar gjerne Cascade og chinook, 1g/liter av kvar type.

Ikke dårlig... ;D, selv har jeg tilgode å gjære med tørrhumle.
 
Ser ut som et godt øl det her ja, og det står på programmet til neste bryggedag her i heimen.

Lurer dog på en ting her, og det er DME som står i lista over malten...hva er egentlig det?  :bank2:
 
Hei,

Ny i faget. Skal brygge denne imorgen. Ser det nevnes at mesketidene kan forenkles. Jeg brygger BIAB. Noen som har en ide om en to stegs mesking på denne?  :help:

Mvh
Ove
 
Tilbake
Topp