NM 11 LL3 - Pilsner XI - Tore Bjørgo og Asbjørn Rachlew (Asker)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Pilsner XI
Hovedklasse: 1. Lys lager
Øltype: 1.D. Tysk pilsner
OG: 1051
FG: 1011
Beregnet bitter: 40 IBU, med formel 'Tinseth'.
Vørtermengde: 110 l
Sluttvolum:   105 l

Malt & sukker
25000 gram pilsnermalt
2000 gram carapils

Meskeskjema
90 min 65 °C

Humle
157 gram Simcoe      11.1 %-alfa 60 min
97 gram Tettnanger   4.4 %-alfa 15 min
72 gram Saaz         3.7 %-alfa 15 min
80 gram Saaz         3.7 %-alfa  5 min
73 gram Hersbrücker  2.0 %-alfa  0 min

Krydder og andre tilsetninger
1,5 ts Irish Moss 15 min


Gjær
Betegnelsen på gjæren: WWyeast 2308 Munich Lager Flytende
Kommentar til gjær: Høstet fra tidligere gjæring

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring:   14 dager ved 9-10 grader
                       
Øvrig informasjon
Filtrert: Nei
CO2: Naturlig
Bryggedato: 18.09.2010
Tappedato:  14.10.2010

Kommentar: Svært rask gjæring pga. store mengder gjær.[/tt]
 
Tider og slikt da, blei intressert i denna her :) Mye smaker her :) Har du mulighet til og dele tider /m grader og rett på slik du lager denne her ?
Jeg er helt ny på dette som sagt :)
 
Vørter av pilsnermalt bør koke i 90 min. Og da har man gjerne rundt 100C. Avdamping ca 10% pr time.
Skjønner ikke hva du ikke skjønner :)
 
koketiden er faktisk ikke definert i denne oppskriften da han har unlatt å nevne om 60 min kok på første humle
tilsettning er starten på koketid eller ikke. Så det er forvirring med grunnlag i mangelfull oppskrift! :)

Jeg anbefaler også 90 min kok, men har smakt øl kokt i 60 (pils) uten spor av de usmakene
vi er så redde for tidligere. som du kjører 60 eller 90 min - uten å love noe - kan gå helt fint.

totalt på 90min kok er det 15% tap og 4% væskekrymp pga varme, dvs 36L kok = 29.16L omtrentlig, avhenger
noe på hvor kraftig / hard kok du kjører. :) lykke til!
 
vil du ikke anbefale noe som helst sukker til karbonering når du skal flaske? har aldri flasket uten 6gr/Liter. så er litt redd for at man ikke får den gode skumtoppen som bør være på pils. :)
 
vil du ikke anbefale noe som helst sukker til karbonering når du skal flaske? har aldri flasket uten 6gr/Liter. så er litt redd for at man ikke får den gode skumtoppen som bør være på pils. :)

Jeg bruker faktisk noe i høyere sjikt av trykk på fatene jeg har pilsner på, men foruten der jeg kjenner trykket og behovet = effekt vet jeg ikke. Dette er grunnen min til fat anskaffelse.

Finn en bryggekalkulator eller søk på andre nettforum for å finne ut hva som er vanlig :) glennrlie har ei fin side med kalkiser.

Selve oppskrifta ifh malt etc bidrar også til skumtoppen og, ikke bare hvorvidt karboneringstrykket er lavt/høyt :)

Lykke til!
 
Sist redigert:
Lurer på å brygge denne men hvor mye gjær trenger jeg..
Blir samme mengde som oppskriften..
Hvor stor starter trenger jeg feks.`? Antall pakker gjær?
Har kun brukt tørgjær til nå..
 
Hva sier Brewersfriend og mr Malty?
110l krever stor starter. Kanskje lurest å lage et mindre volum først, vaske og gjenbruke denne gjæren.
Vanlig med ca tre pakker W-34/70 på standard 20-25l bøtte. Men er avh av hvor gammel den er og om du tilsetter den ved f eks 7 eller 15C.
 
Ser at dette er en gammel tråd men skulle noen lure på hvordan en kan få litt mer skumfasthet så kan men tilsette litt, ca 1% havregryn sammen med malt, har brukt dette flere ganger og det øker skumfastheten uten å påvirke aroma osv
 
Tilbake
Topp