NM 14 MA1 - Highlander

John Nordgaard

Norbrygg-medlem
Priser:
1. plass i kategorien "mørk ale"
3. plass i kategorien "årets hjemmebrygger"
7. plass i skandinavisk mesterskap

Generell informasjon
Navn: Highlander
Type: 5F Skotsk Sterk Ale
Farge (beregnet): 38 EBC
Bitterhet (beregnet): 34 IBU (Tinseth)
OG: 1085
FG: 1024
Alkohol: 8%

Malt & sukker
4000 gram Maris Otter Pale Malt
3400 gram Golden Promise Pale Malt
500 gram Cara-Pils
100 gram Roasted Barley

Vann
20 liter til innmesking
14 liter til skylling

Meskeskjema
60 min ved 68 °C
10 min ved 76 °C

Humle
30 gram Target (10,4%) pellets ved 60 min gjenstående koking
20 gram East Kent Goldings (6,4%) pellets ved 1 min gjenstående koking
20 gram Fuggles (5,0%) pellets tørrhumle tilsatt etter stormgjæring

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Ca. 290 mrd celler White Labs WLP028 Edinburgh (starter)

Gjæringstemperatur og -tid
Primærgjæring: 14 dager ved 19-20°C
Stikkes om for ny bunnfelling i 14 dager ved romtemperatur

Øvrig informasjon
Kullsyre: 5 gram druesukker tilsatt per liter før flasking
Modning: Minimum 3 mnd, helst et halvt år.
 
Mener å huske at jeg endte på ca. 16 liter flasket.

Tips: Dette er et sinnsykt massivt øl. Jeg flasket på halvliterflasker første gang, er gått over på 0,33 i ettertid. For en litt mindre blytung opplevelse kan f.eks. 600 gram golden promise erstattes med 300 g rørsukker.
 
Ja, faktisk. Jeg har alltid hatt overraskende stor avdamping ved koking, det ryker fort 7-8 liter på 90 minutter. Så er er det jo allerede i utgangspunktet 8 kg malt, og det blir fort liggende igjen noen liter der selv etter avrenning. For så kraftige vørtere pleier jeg å kjøle raskt og lar så vørteren bunnfelle i kokekjelen før jeg racker av relativt klar vørter. Da blir noen liter grums liggende igjen i bunn. Deretter er det et ikke ubetydelig tap av ferdig gjæret øl i form av to runder med bunnfelling av gjær.

Men det er klart, jeg kunne nok sikkert ha sløst litt mindre med så edle dråper, da... :)
 
hehe, okei =)
Jeg er ganske uerfaren brygger da, så beklager for dumme spørsmål :p
Men dette høres ut som en utrolig god øl ihvertfall! =)
 
Har liten erfaring med Skotsk sterk ale. Blir denne veldig mørk? Ala stout? Tenkte å brygge en øl man kan ha sammen med en dessert.

Sendt fra min HTC One
 
Fargen kan du regulere med mengden roasted barley, som i så små mengder som dette bidrar med farge og kompleksitet men ikke reell "brentsmak". Med 100 gram får du en fin rødlig brunfarge som i dybde f.eks. ville være typeriktig for en engelsk brown ale.

WLP028-gjæren er fantastisk for å fremheve maltsødme og -smak, og etter min erfaring kan du også øke sødmen en anelse med å erstatte noe maris otter med golden promise (eller hhv. redusere sødmen litt ved motsatt erstatning).

Men kost absolutt på deg noen måneders lagring, i starten smaker den nesten bare søtt og spritpreget. Det er over tid at ølet finner balanse og smaksdybden utvikler seg. Jeg skal faktisk brygge en nå på søndag (hvis jeg blir kvitt influensaen til da), som alternativ til juleøl i år. :)
 
Tilbake
Topp