NM 2022 - den store diskusjonstråden

Enig i det meste som er skrevet i de siste innleggene.

Det er ikke så lenge til NM 2023. For å unngå ytterligere slitasje på de som har tatt støyten i år, håper jeg tidlig blir lagt ut hvor det er behov for flere folk. Helst bør det lages en egen tråd. Selv om jeg foretrekker forumet er det nok smart å rekruttere på Facebook også for å nå flest mulig. Vi får heller lokke de inn her etterpå :)

Fint om det kommer tydelig fram hva man har behov for og om nærhet til Oslo har betydning for de forskjellige oppgavene som skal gjøres.
 
Ser av referatet i dommerkomiteen at det noteres at frafallet av dommere er merkbart. Selv har jeg opplevd at invitasjonene til NM-dømming sluttet å komme, så muligens en jobb å gjøre med å følge opp dommerkorpset bedre?

Uansett er det viktig å prioritere nok manpower til jobben med å legge ut dommerskjemaene. Disse tilbakemeldingene er vel faktisk like viktige som premieringen skal vi holde interessen oppe?
Jeg innbiller meg at både videre kursing/oppfølging av dommere, og nok dommeroppgaver på lokalt nivå, er viktig. Gode dommere som kan gi gode tilbakemeldinger er essensielt.

Jeg kunne tenke meg at de mest erfarne dommerne fikk mentoroppgaver.
 
Sist redigert:
Enig i det meste som er skrevet i de siste innleggene.

Det er ikke så lenge til NM 2023. For å unngå ytterligere slitasje på de som har tatt støyten i år, håper jeg tidlig blir lagt ut hvor det er behov for flere folk. Helst bør det lages en egen tråd. Selv om jeg foretrekker forumet er det nok smart å rekruttere på Facebook også for å nå flest mulig. Vi får heller lokke de inn her etterpå :)

Fint om det kommer tydelig fram hva man har behov for og om nærhet til Oslo har betydning for de forskjellige oppgavene som skal gjøres.
For oss uinnvidde, når er NM23? Det er ikke nevnt blant oppføringene på kommende arrangementer som strekker seg til 15 juni…
 
Jeg innbiller meg at både videre kursing/oppfølging av dommere, og nok dommeroppgaver på lokalt nivå, er viktig. Gode dommere som kan gi gode tilbakemeldinger er essensielt.

Jeg kunne tenke meg at de mest erfarne dommerne fikk mentoroppgaver.
Hør hør!
 
Stort arrangement det er merkelig om ikke noe forsvinner på veien. Jeg mistenker at dette kan ha skjedd med 2 av mine øl. Har sett flere ganger over Lys Lager men finner ikke spor av disse. Er det jeg som er blind eller var det min tur til at øl forsvant?

Jeg finner ikke dommerbedømmelse på 2 av mine øl.

897587Pilsekirken av Kim Are Kold Gabrielsen <kim@kold.no>Etikett / SporingsnummerMottatt

539160Pilsemenigheten Opal av Kim Are Kold Gabrielsen <kim@kold.no>Etikett / SporingsnummerMottatt

Begge levert i lys lager.

Edit, begge funnet i flight 4.

Men her er kun oversikten lastet opp. Mangler dommerevalueringene. Regner med de kommer i løpet av dagen. @Osmeha
 
Sist redigert:
Stort arrangement det er merkelig om ikke noe forsvinner på veien. Jeg mistenker at dette kan ha skjedd med 2 av mine øl. Har sett flere ganger over Lys Lager men finner ikke spor av disse. Er det jeg som er blind eller var det min tur til at øl forsvant?

Jeg finner ikke dommerbedømmelse på 2 av mine øl.

897587Pilsekirken av Kim Are Kold Gabrielsen <kim@kold.no>Etikett / SporingsnummerMottatt

539160Pilsemenigheten Opal av Kim Are Kold Gabrielsen <kim@kold.no>Etikett / SporingsnummerMottatt

Begge levert i lys lager.

Edit, begge funnet i flight 4.

Men her er kun oversikten lastet opp. Mangler dommerevalueringene. Regner med de kommer i løpet av dagen. @Osmeha
Ja, jeg ser feilen. Laster opp riktig fil når jeg kommer hjem.
 
Det mangler noen skjema i mørk sterk belgisk. Men det ligger en del flighter i lys belgisk der, så hvis noen ikke finner sitt så kan det være det ligger under mørk sterk belgisk.
 
Hi, congratulations to all the winners, I am honored to join You in my first competition in Norway! Can anyone tell me if there will be a meeting of winners and when we will get to know the brewer of the year? Greetings, Tomek
 
Det mangler noen skjema i mørk sterk belgisk. Men det ligger en del flighter i lys belgisk der, så hvis noen ikke finner sitt så kan det være det ligger under mørk sterk belgisk.
Lys belgisk-flightene er nå flyttet til rett kategori
 
Det mangler noen skjema i mørk sterk belgisk. Men det ligger en del flighter i lys belgisk der, så hvis noen ikke finner sitt så kan det være det ligger under mørk sterk belgisk.
Jeg finner ikke noen innleverte øl som ikke er tatt med i mørk belgisk. Har du et eksempel jeg kan lete etter?
 
471293? Klasse 1C.
Kanskje står denne fortsatt hjemme hos Finn :cool:
Nici
Den er registrert som mottatt her. Og da er jeg 100% sikker på at den også er pakket og sendt videre. Den eneste muligheten er at jeg har satt flaskene i feil kasse, men da måtte den jo vært registrert der den blei mottatt - og forhåpentligvis sendt dit den skulle.
 
Den er registrert som mottatt her. Og da er jeg 100% sikker på at den også er pakket og sendt videre. Den eneste muligheten er at jeg har satt flaskene i feil kasse, men da måtte den jo vært registrert der den blei mottatt - og forhåpentligvis sendt dit den skulle.
Ray fant den på lista - hadde 2 stykker på denne flygten (471293 og 389575) og kona er enig med dommerne.
Da blir det bare å koke saften lit bedre til neste runde.
Nici
 
Nå har jeg fått kikka gjennom alle resultatene - med blanda følelser. Og jeg har en hovedkommentar: Er det mulig at nivået er så lavt som poengsummene generelt antyder? Jeg blei nr.3 i finalen i lys lager, som er den klassen som har flest innsendte bidrag, med et øl som fikk 31,7 poeng. Jeg er sjølsagt veldig fornøyd med plasseringa, men jeg stusser over poengsummen. Øl fra mange bryggere som jeg tenker på som bedre enn meg, må ha fått enda lavere poengsummer, og dette får jeg ikke til å henge i hop. I klassen IPA kom bare vinneren over 30 poeng. Mener norske øldommere at norske hjemmebryggere virkelig er så dårlige til treffe denne stilen?

Jeg har nettopp smakt et øl - ikke mitt - som endte under 20 poeng. Det er et godt øl, og jeg drikker heller det enn mye av det jeg har smakt av kommersielle eksempler i den stilen. Jeg er ikke dommer, men jeg er ikke i stand til begripe hva som er så alvorlig feil med det ølet. (Jeg skreiv et opprørt innlegg om det i går som jeg har sletta. Jeg vil ikke henge ut enkeltdommere.)

Nå er dét sjølsagt bare ett øl. Men det er vrient å ikke se bedømminga av det som symptomatisk når jeg ser på poengnivået i flere av klassene. Er det en kultur blant dommerne på å finne feil for å kunne trekke lengst mulig ned? Er det frykt for å stikke seg ut gjennom å ikke være streng nok?

Stort sett har lesinga av skjemaene gjort meg trist. Nå stoler jeg tross alt såpass på egen vurdering at jeg klarer å riste det av meg, men det har vært tøft nok til at jeg har blitt helt urimelig rørt når det har kommet en hyggelig kommentar i det siste feltet.

Jeg kom til finalen i fire klasser, og har sånn sett ikke noe å klage over. Men jeg klager likevel, for jeg er bekymra for virkninga på deltakerne. Blir de motivert til videre deltakelse? Jeg blir det ikke, men nå er jeg liksom kommet inn i vanen, så det blir vel med meg som med Lillebjørn: "Med hue under armen og armen i bind, vender jeg livet det annet kinn, og sender ... flasker inn hvert NM" :).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp