NM 2023 - den store diskusjonstråden

Som dommer regner eg med at ein klarer bedømme øl objektivt uansett type glas. Typespesifikke glass har sitt å sei for nytelsen av vin/øl, men ikkje for kvaliteten på produktet.
Jeg har ikke prøvd meg som øldommer, men jeg er sterkt tvilende til den påstanden. Formen på glasset påvirker smaken i vesentlig grad. Jeg mener det er helt nødvendig med samme type glass for å sammenligne ulike øl. For å maksimere inntrykket av en gitt øl er nok typeriktig glass helt ok, men for å sammenligne øl må man bruke samme glass. Det er ikke nødvendig at dommer A og B bruker samme glass, men at dommer A bruker samme type til alle sine smaksprøver. Dommer B kan gjerne bruke et annet glass, men hen må bruke det samme til alle sine smaksprøver i samme klasse. Hvis ikke vil glasset i stor grad påvirke bedømmelsen.

Du kan jo prøve en whisky i et tomler glass og samme drikken i et cognac glass. Den testen fikk meg forøvrig til å holde meg borte fra whisky i 20 år. I vinverden er dette som nevnt i glasstråden standardisert i ISO-glasset. Betydningen blir nok større jo mer alkohol det er i ølet, men alle øl vil bli påvirket av glasset, både mht. smak, lukt, skumfasthet og utseende.
 
Hei, og takk til alle som sørger for at NM blir gjennomført. Vi er mange som er takknemlige for den frivillige innsatsen som legges ned!

Jeg tillater meg allikevel å komme med et ønske for publisering av resultater. Jeg registrerte at det her på forumet var noe kritikk rundt dette ved avviklinga av NM22 i høst, og jeg synes en del av dette var berettiget. Allikevel har jeg forståelse for at det er grenser for hvor mye tid dere som administrerer dette kan legge ned, og også at det kan ta litt tid før resultatene blir publisert. Min hovedinnvending mot høstens løsning var den totale mangelen på oppbygging av en viss forventning og spenning. Man ante ikke hvorvidt man var med i finalen eller ikke før finaleresultatene plutselig ble publisert, og man reagerte da med et halvhjertet "Yeeh, andre plass!" eller "Meh, ikke meg" avhengig av hvordan det var gått.

Så jeg håper virkelig at dere nå kan finne en løsning som gjør at resultatene fra innledende runder blir kjent før finalene, sånn at man vet om man skal gå og bygge opp forventninger eller ikke. Det er ihvertfall en viktig del av moroa for min del. Igjen - jeg mener ikke at dette skal være en masse ekstraarbeid. For noen år siden så ble jo bare rådataene slengt ut i form av flightskjema som man selv måtte sitte og avkode etter beste evne, sjekke og dobbeltsjekke egne bidragsnummer opp mot skjemaer med stygg håndskrift og selv ta risikoen på om man leste riktig eller feil... Jeg synes det var en helt adekvat løsning og vil være mer enn tilfreds hvis man bare gjør det samme igjen.

Alt godt!
 
Jeg har ikke prøvd meg som øldommer, men jeg er sterkt tvilende til den påstanden. Formen på glasset påvirker smaken i vesentlig grad. Jeg mener det er helt nødvendig med samme type glass for å sammenligne ulike øl.
Jeg har ikke sett at det er dømt med forskjellige glasstyper i Oslo siden vi har mange glass av typen ‘PF’ på lageret i klubbhuset.
Når det er sagt, er det mulig at andre dømmesteder ikke har nok glass, og derfor må benytte det de har tilgjengelig.
Det er en ansvarlig person som styrer bedømmingen og godkjenner hvordan det enkelte dømmestedet settes opp.
La meg innrømme at det ikke er alt vi i Norbrygg gjør som er 100% optimalt, men jeg er trygg på at alle som dømmer legger til rette for en så optimal bedømming som tid, sted, og utstyr legger til rette for… alltid…
Jeg tenker videre at vi overlater til de frivillige dommerne å gjøre disse vurderingene uten særlig innblanding fra oss andre. Det synes keg de fortjener.
Ps. Norbrygg arrangerer Dommerkurs i hele landet. Meld dere på slik at dere kan bidra positivt.
 
Sist redigert:
Hva er PF glass?

(Jeg mistenker mitt Google søk for ikke å ha gitt helt riktig resultat:)
Screenshot_20230321_115455.jpg
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230321_115455.jpg
    Screenshot_20230321_115455.jpg
    376,5 KB · Sett: 1
Glassene vi tidligere benyttet på PublikumsFavoritt før vi gikk over til Norsk Ølfestival.
Jeg har moderert forrige melding litt... men bare litt...
Ser at både gamle og nye PF / NØ glass blir benyttet. Disse glassene har også blitt benyttet rundt på våre andre store arrangementer / PF'er i Norge
 
Da er vi så godt som ferdige med ølmottaket. Spesielt takk til @Finn Berger for fantastisk innsats.

Nå er det registrert inn 444 øl fra 119 bryggere. Det er fortsatt ei pakke som ikke har kommet fram og ølene skal kontrolltelles når de kommer til dømmestedene, så det kan bli mindre endringer.
 
Ølene blei henta her i dag tidlig av en stødig totning, samme karen som har tatt hånd om dem de to foregående åra. Så de er i gode hender så langt. De sendes så videre til dømmestedene i morra.

Den siste pakka ligger til henting nå, og jeg skal få omadressert den til dømmestedet. Det er bare ett øl, så det er uproblematisk. Men hadde den ikke vært sendt som sånn pakke som forsøkes levert i postkassa, hadde den kommet med i hovedsendinga.

Jeg nytter høvet til å gnåle litt om det der. Det er to grunner til at ølet ikke skal sendes på den måten.
  • Sånne pakker dyttes ned i kassa og moser annen post som ligger der. Jeg vil ikke ha krølla siste nummer av Pondus eller Herman Hedning, så jeg setter lås på kassa.
  • Når de ikke kan leveres i postkassa, må de videre til utleveringsstedet, og blir forsinka. Det var det som skjedde med den siste. (Da hadde jeg fjerna låsen fordi jeg visste den kom, men den var for stor til å gå nedi.)
Så altså: Neste år .... !
 
Ølene blei henta her i dag tidlig av en stødig totning, samme karen som har tatt hånd om dem de to foregående åra. Så de er i gode hender så langt. De sendes så videre til dømmestedene i morra.

Den siste pakka ligger til henting nå, og jeg skal få omadressert den til dømmestedet. Det er bare ett øl, så det er uproblematisk. Men hadde den ikke vært sendt som sånn pakke som forsøkes levert i postkassa, hadde den kommet med i hovedsendinga.

Jeg nytter høvet til å gnåle litt om det der. Det er to grunner til at ølet ikke skal sendes på den måten.
  • Sånne pakker dyttes ned i kassa og moser annen post som ligger der. Jeg vil ikke ha krølla siste nummer av Pondus eller Herman Hedning, så jeg setter lås på kassa.
  • Når de ikke kan leveres i postkassa, må de videre til utleveringsstedet, og blir forsinka. Det var det som skjedde med den siste. (Da hadde jeg fjerna låsen fordi jeg visste den kom, men den var for stor til å gå nedi.)
Så altså: Neste år .... !
Bra jobba, Finn!
Tommel opp:D
 
Da er vi så godt som ferdige med ølmottaket. Spesielt takk til @Finn Berger for fantastisk innsats.

Nå er det registrert inn 444 øl fra 119 bryggere. Det er fortsatt ei pakke som ikke har kommet fram og ølene skal kontrolltelles når de kommer til dømmestedene, så det kan bli mindre endringer.
Det er flere som skal takkes for det som er skjedd så langt. Dette er en kollektiv innsats. Men de/den som brukte en kveld på å samle inn øl i Oslo, og særlig Arne Mo, som kjørte Oslo-ølet hit, registrerte det sammen med meg (det var 100 bidrag, så det var ingen liten jobb), fikk stabla ølet på paller sammen med meg (det krever både intelligens og fysikk:)), og som tok med seg 21 kasser med øl tilbake til Oslo for dømming, skal i alle fall nevnes:)!
 
Tilbake
Topp