Ny brygger fra saltdal

Har nettop invistert i et komplett grainfather sett og ser fram til første bryggedag. Kom gjerne med tips til en førstegangsbrygger
 
VELKOMMEN !! :)
Mitt beste tips er å brygge sammen med noen som har gjort det før.
Det beste tipset for å bli en 'brygger', er å brygge alene :)
Du finner ut av det uansett
 
Velkommen i "gjengen"!

Bare brygg, gjør feil, gjør riktig, lær underveis. Og for Guds skyld: bruk forumet for alt det er verdt! Søk, les, still spørsmål!

There will be beer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tok et bryggekurs før jeg satt første brygget tidligere i år. Vil absolutt anbefale hvis det er tilgjengelig, men nå er ikke Fauske akkurat verdens navle Ellers er mitt råd å sette av mer tid enn du trenger, og tenk gjennom hele prosessen før du setter i gang så du hele tiden vet hva som er neste steget.
 
Du trenger ei god bok eller flere. På norsk: Håndbok i ølbrygging av Gustav Foseid. Den er ikke skremmende tjukk, men inneholder det meste av det du trenger å vite. Og så er den skrevet sånn at du slipper å lure på hva som er ment. (Kan bestilles her). På engelsk er ølbryggerbibelen John Palmers How to Brew. Den inneholder mye, og selv om den er noen år gammel, er den særdeles nyttig. Så finner du etter hvert ut at noe av det som står der er diskutabelt eller foreldet. Den finnes på nettet, også, i den første utgaven, som er enda noen år eldre.

Også kommer du etter hvert til bruke kalkulatorer. Her er en kjempefin samling av nyttige sånne: http://www.brewersfriend.com/stats/
 
Det første eg vil anbefale deg er å brygge ofte. Det neste er å få temperatur kontroll på gjæring. Det er det som gjer forskjellen på greit øl og godt øl


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
af329aa52a6d5b3339981999d936052b.jpg

Smakte meget bra.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp