Ny kokekjele - kran

Jeg skal utvide bryggeriet med en ny og større kokekjele. I den forbindelse vurderer jeg nå å droppe kran i min nye 40 liters kokekjele. I den 25 liters kjelen jeg bruker til koking i dag har jeg montert kran og bazookafilter, men jeg bruker som oftest bare å tømme nedkjølt vørter forsiktig i gjæringskaret gjennom ett stort ikea-dørslag med en finmasket meskepose i.
Jeg tror det faktisk blir overført mindre trub i gjæringskaret ved å ikke bruke kranen. Kran, gjennomføring, slanger og bazooka koster jo også noen kroner og krever i tillegg mer rengjøring.

Hmmm... Noen som har noen synspunkter om hvorvidt jeg bare kan droppe kran i kokekjele?
 
Risikosport å drive og bikke på en full 40L kjele. Du roter også opp ting fra bunnen av gryta når du gjør dette, kan aldri tenke meg at det fører til mindre trub i gjæringskaret.

Jeg ville satt inn kran men droppet bazooka. Hvis du like vel filtrerer på vei ned til gjæringskaret kan det vel ikke utgjøre noen forskjell.

Men, litt trub i gjæringskaret er heller ikke noe å bry seg om. Filtreringen over gjæringskaret er en ekstra ting som vørteren kommer i kontakt med etter kok, med den infeksjonsfaren det innebærer.

Whirlpool, la vørteren stå en halvtime for bunnfelling og forsiktig avtapping fra kranen holder i massevis for meg i alle fall. Minimalt med trub i gjæringskaret.

Legger ved et litt gammelt bilde av hvordan det ser ut, i dag sitter det bare en 1/2 mutter på innsiden, stikker ca 1 cm inn.
 

Vedlegg

  • Whirlpool.jpg
    Whirlpool.jpg
    84,5 KB · Sett: 581
Takk for nyttig innspill. Har ikke tenkt på at det er vanskelig og meget risky å bikke på en kjele med 30 liter vørter.. Tror jeg går for kran likevel. Jeg skal nå ta hull for gjennomføring noe høyere fra bunnen enn på min gamle kjele. Der tok jeg hullet så lavt i kjelen som mulig, noe som resulterer i at jeg tapper ut mye trub ved overføring til gjæringskaret.

Tror dere en avstand på ca 3 cm fra underkant hull til bunnen av kjelen vil gjøre susen?
 
SindreW skrev:
Risikosport å drive og bikke på en full 40L kjele. Du roter også opp ting fra bunnen av gryta når du gjør dette, kan aldri tenke meg at det fører til mindre trub i gjæringskaret.

Jeg ville satt inn kran men droppet bazooka. Hvis du like vel filtrerer på vei ned til gjæringskaret kan det vel ikke utgjøre noen forskjell.

Men, litt trub i gjæringskaret er heller ikke noe å bry seg om. Filtreringen over gjæringskaret er en ekstra ting som vørteren kommer i kontakt med etter kok, med den infeksjonsfaren det innebærer.

Whirlpool, la vørteren stå en halvtime for bunnfelling og forsiktig avtapping fra kranen holder i massevis for meg i alle fall. Minimalt med trub i gjæringskaret.

Legger ved et litt gammelt bilde av hvordan det ser ut, i dag sitter det bare en 1/2 mutter på innsiden, stikker ca 1 cm inn.

Dumt spørsmål fra meg, men hva menes med "whirpool"? Regner med det er å få væsken til å sirkulere, men lurer på hva det betyr i praksis.
Jeg lurer også på hvor høyt opp fra bunnen du har montert tappekrana for å unngå å få med for mye trub?

Hilsen noob.
 
Whirlpool vil si å sette vørteren i en sirkelbevegelse. Jeg bruker en desinfiserte rustfri stekespade til dette. En meskespade eller stor sleiv vil også fungere. Andre bruker pumpen sammen med et vinklet rør.
Poenget med det er å få trub til å samle seg i en haug i midten av kjelen. Jeg rører rundt til alt er i bevegelse, og lar det stå rolig i en halvtime.

Etter som jeg bruker dyppkjøler gjør jeg dette etter kjøling. Med inline type kjølere (motstrømskjøler eller platekjøler) bør dette gjøres før kjøling, slik at en unngår å dra trub gjennom kjøleren så den går tett.

Det er bedre å montere kranen 2-4cm opp og bikke forsiktig på kjelen når den er nesten helt tom. Da kan du lett kontrollere hvor mye trub som kommer med.

Har lagt inn noen tips til krandeler i en annen tråd.
 
Ok, det gjorde ting veldig mye klarere - takker så mye!  :skitbra:

Driver å bygger bryggeri basert på 30L kjele som jeg skal montere element i og pumper, gjennomføringer, elektriske ventiler, temperaturmålere osv som skal styres av en mikrokontrollerkrets så alt dette er super info! Kjedelig å montere kran i feil høyde feks - er ikke bare å flytte sånne ting uten å bytte kjele.
 
Intercom skrev:
Ok, det gjorde ting veldig mye klarere - takker så mye!  :skitbra:

Driver å bygger bryggeri basert på 30L kjele som jeg skal montere element i og pumper, gjennomføringer, elektriske ventiler, temperaturmålere osv som skal styres av en mikrokontrollerkrets så alt dette er super info! Kjedelig å montere kran i feil høyde feks - er ikke bare å flytte sånne ting uten å bytte kjele.

Bare hyggelig.

Har et par 33L tynnbunnede rustfrie kjeler som de tidligere hadde på Bryggeland til 400,- stk. De er ikke å få lenger, alternativene koster langt mer, så tenker meg veldig nøye om før jeg tar et nytt hull i de.

Den ene har fått 1/2" hull for kran, 1/4" for temp-føler samt 1-1/2" for Burco element i bunnen. Spesielt hull i bunnen er en skikkelig enveisbillett. Kan aldri bruke kokeplate eller gasskoker på den mer. Denne kjelen brukes i dag til mesking i hjemmesnekret maltrør. Men, har nå montert effektregulator på den for å gå over til å koke elektrisk, og flytte PID kontrolleren over til en mini HERMS. (Kobberrør-kveil i vannkoker)

Den andre har kun hull for kran så langt og brukes til koking på gasskoker, gjør jeg noe særlig mer med den blir det vanskelig å gå tilbake til gass. Denne tenker jeg å bruke til mesking fremover, med falskbunn og mini HERMS.
 
Har du tenkt å meske i samme kar som du koker opp i (som BB30)?

Sånn som min plan er per nå så er det å kun ha ett kar:

* Først varme opp vann til mesketemp,
* Vannet helles over i kjøleboks (enda ikke kjøpt)
* Når meskingen er i gang fylles kjelen opp med kaldt vann igjen, som varmes opp til sparge-temp
* Vørteren tømmes ned i gjæringskar og batch-sparger med vann som altså er varmet i kjelen i mellomtiden
* Når vørter og 1-2 batch sparger er tappet i gjæringkaret vil dette helles (eller pumpes) tilbake i kjelen der vørteren kokes opp
* Kjøling gjøres med spiral (via solenoid-ventil)

Jeg har lest en god del og såklart fått med meg at det er utrolig vanlig å ha 3 kjeler, men i mitt hode virker det som man kan gjøre veldig mye med kun denne ene kjelen også.
Største fordelen jeg ser er at det er lettere å steg-meske med 3 kjeler, eller i det minste meske i en kjele med varmeelement+PID. Går på en måte i kjøleboks også, men da en del mer tungvindt (tilsette kokende vann osv).

Grunnen til at jeg skriver alt dette er at jeg er interessert i hvordan du har tenkt å gjøre det sammenlignet med det som (per nå) er min plan  :idea:

Synes det er utrolig artig å se andres bryggeoppsett, så har du bilder osv så er det bare å dele  8)
 
Har kjørt med tre kjeler mesteparten av tiden. En for mesking, en for koking og en  for å varme skyllevann. Den siste er en LABB dunk med vannkoker element. Før jeg fikk denne varmet jeg skyllevann i vannkoker og masse gryter på komfyren. Det var for mye styr og søl, så da kom den tredje tanken inn.

I begynnelsen hadde jeg falskbunn i meskekjelen og satte hele greia på komfyren for å varme. Stegmesket også med dette opplegget. Vørteren rant ned i den andre gryta under skyllingen og ble kokt i den, etter å ha løftet den peisfull opp på komfyren.

Har i det siste kokt med gass i en kjele, og mesket i den som har innsatt Burco element. Meskekjelen har sirkuleringspumpe. og malten er i et maltrør for å ikke komme i direkte kontakt med varmeelementet. Maltrøret er laget av en 30L gjæringsbøtte der bunnen er byttet ut med et stekelokk fra IKEA i finmasket metallnetting.

Elementet styres med PID og stegmesking går helt problemfritt. Men, løsningen med maltrør har veldig mye dødplass, så jeg vil tilbake til falskbunn. Samtidig er det mye styr og ting å passe på med gasskokingen. Mye ekstra varme som tilføres bryggerommet også.

Derfor er planen min å bytte funksjon på meske og kokekaret. Da blir det elektrisk kokekjele av grya med Burco element, og mesking med falskbunn og oppvarming via ekstern HERMS i den andre gryta.
HERMS lages med en kveil 8mm kobberrør som settes opp i en 1,7L vannkoker. Styrt av PID og med en pumpe som sirkulerer meskevannet gjennom kobberrøret. Men, inntil jeg får HERMS og falskbunn på plass blir det nok å meske og koke i samme kjele. Da skyller jeg som jeg har gjort til nå, men løfter ut maltrøret og heller vørteren tilbake i den elektriske kjelen som jeg mesket i.
 
SindreW skrev:
Maltbunnen er byttet ut med et stekelokk fra IKEA i finmasket metallnetting.

Sindre - funker det greit med det stekelokket fra IKEA? Hadde passet perfekt i min nye 32 liters obs-gryte. Kjøpt på salg!
 
Salte skrev:
ictys funker obs gryta på Induksjon?

Har ikke induksjon så jeg får ikke testet. men det er en rein aluminiumsgryte av simpleste sort, men den kommer til å gjøre jobben. Har satt i kran. ca 50 kr på biltema.
 
Tilbake
Topp