Oksygen under tapping

FrankD

Norbrygg-medlem
Jeg har lurt litt på hvor mye oksygen ølet blir eksponert for under tapping. Så jeg gjorde noen målinger.
  • Gjærbøtte med 23 stått med gjærlås på 19° i 14 dager. 6,0% oksygen.
  • Gjærbøtte med 23L stått med gjærlås og coldchrashet til 4 gr. 6,8% O2 rett over ølet. Med 7 liter luft som kjøles fra 19 til 4grader skal det det vel ha kommet inn 1/2 liter luft.
  • Cornelius fat flushet med 3 x16 gram co2. 5% O2 målt på bunnen og 8 cm fra toppen. Ingen målbar forskjell.
  • Gjærstarter på magnetrører med alu folie over. 14% oksygen målt etter ett døgn og gjæra var aktiv. Om alu folien hindrer gassutveksling, eller om gjæra forbruker så mye vet jeg ikke.
  • Omstikkingsfat. Tømte i 16g CO2 med lokket delvis på. 2 fingre for å holde patronen. 18,5%.
    Luft inneholder 20,9%, så det vil jeg si var bortkastet. Fylte omstikkingskaret fra bunnen med gjærlås og lokket på. Etter 20min er det fremdeles 18,5%. Ser ikke ut som ølet har frigjort nevneverdig gass. Heller ikke å vente med så lav temp.
    Gassopptaket øker med synkende temp, og coldchrash har gjort sitt.
    CO2 er tyngre enn luft, men å tro at man oppnår oksygenfritt miljø i vanlig atmosfære er nok en illusjon.
 

Vedlegg

  • 1.jpg
    1.jpg
    39,1 KB · Sett: 103
  • 2.jpg
    2.jpg
    41,5 KB · Sett: 97
  • 3.jpg
    3.jpg
    50,6 KB · Sett: 97
In the name of science, tusen takk. Meget interresant. 6% i gjæringsbøtta var uventet. Trodde at etter all den co2 produksjonen at den skulle vært lavere.
 
Oksygenfritt skal nok mye til for å få til ja, men luft består jo til vanlig av ca 21% O2, så fex den øverste testen, der det har gjæra på 19C i 14 dager er jo absolutt interessant å se. Endel har jo påstått at gassdiffusjon ville utligne forskjellen nærmest øyeblikkelig, mens andre har trodd at det ville være O2-fritt, så det er greit å få det konstatert en gang for alle at virkeligheten ligger et sted mellom :)

Kunne du kanskje prøve å ta noen målinger i toppen av et gjæringskar flere ganger underveis i gjæringa også? Bare for å se hvordan det endrer seg over tid? Vil vel tro at O2-nivået vil nå et bunnpunkt et sted på midten der, når det aller meste av sukker er spist opp og alt begynner å roe seg ned
 
Dette er veldig interessant i forholdt til oksideringsdiskusjonene som stadig dukker opp her på forumet.
 
Uff, nå må jeg fortelle min kone at jeg må brygge mer øl.
Jeg funderte litt på om temperatur differansen kan gjøre at luft blir trukket inn. Stc og varme/kjøling. Så det er ikke helt stabilt ( men nesten). 1grad forskjell vil vel utgjøre ca 0,02L med 7L volum over vørteren.
Målecella er et par cm i diameter, så jeg lettet på lokket for å få den inn. Det må sirkulasjon rundt den for å måle riktig, så jeg vet ikke om jeg får riktige målinger hvis jeg skal måle underveis. Jeg kan måle etter stormgjæring er ferdig.
Hvor mye CO2 produseres det?
Lenge siden kjemi utdannelsen var ferdig, og har vel ikke regnet med mol vekt siste 30 år.
OG 1060. FG 1011. Og 23 liter vørter. Ett mol gass er vel 22,4 liter. Noen som kan regne ut dette? C6H12O6 -> 2CO2 + 2C2H5OH
 
Jeg ser på purging av gjæringsbøtte, siste punkt. Du oppnådde 18.5% O2 etter å ha tilsatt 16 gram CO2 i ei 30 liter bøtte med luft.

Hvis vi ser ideelt på det:
  • 16 gr CO2, med molarvekt på 44 gr/mol = 0.36 mol.
  • Ett mol gass ved 0 grader C gir ca 22.4 liter.
  • Da har du tilsatt ca 22.4 liter/mol x 0.36 mol = 8.15 liter CO2.
  • Om dette er i en ideel verden skulle da CO2-en fortrenge 8.15 liter ren luft ut av bøtta.
  • O2-nivået blir da tynnet ut med: 8.15/30 = 27%.
  • Nytt minimum O2 nivå = 20,9 % x (1-27%) = 15.2% O2, om man antar at all CO2-en blir i bøtta.
Når du oppnådde 18.5%, mot teoretisk max verdi på 15.2%, så er vel dette er vel ikke det ille. Tar man med mixing pga turbulens og carry-over, så er vel en effektivitet på ca 42% helt som forventet skulle jeg tro?
 
Takker @Øyvind Koldal. Da har vi teori og praksis som samsvarer. Jeg skulle gjerne vite hvor mange liter CO2 som blir produsert under gjæringen.
Jeg kommer nok ikke til å blåse mer co2 i omstikkingskaret. Mener det er bortkastet. Ølet er vel mettet med gass, og vil sannsynligvis ikke oppta noe særig O2. Tempen øker mens jeg flasker og Co2 frigjøres.
Jeg fylte gjennom tappekrana for å unngå infeksjon fra utsiden av slangen. (Minst mulig flate som kommer i kontakt med ølet).
 
Tilbake
Topp