FrankD
Norbrygg-medlem
Jeg har lurt litt på hvor mye oksygen ølet blir eksponert for under tapping. Så jeg gjorde noen målinger.
- Gjærbøtte med 23 stått med gjærlås på 19° i 14 dager. 6,0% oksygen.
- Gjærbøtte med 23L stått med gjærlås og coldchrashet til 4 gr. 6,8% O2 rett over ølet. Med 7 liter luft som kjøles fra 19 til 4grader skal det det vel ha kommet inn 1/2 liter luft.
- Cornelius fat flushet med 3 x16 gram co2. 5% O2 målt på bunnen og 8 cm fra toppen. Ingen målbar forskjell.
- Gjærstarter på magnetrører med alu folie over. 14% oksygen målt etter ett døgn og gjæra var aktiv. Om alu folien hindrer gassutveksling, eller om gjæra forbruker så mye vet jeg ikke.
- Omstikkingsfat. Tømte i 16g CO2 med lokket delvis på. 2 fingre for å holde patronen. 18,5%.
Luft inneholder 20,9%, så det vil jeg si var bortkastet. Fylte omstikkingskaret fra bunnen med gjærlås og lokket på. Etter 20min er det fremdeles 18,5%. Ser ikke ut som ølet har frigjort nevneverdig gass. Heller ikke å vente med så lav temp.
Gassopptaket øker med synkende temp, og coldchrash har gjort sitt.
CO2 er tyngre enn luft, men å tro at man oppnår oksygenfritt miljø i vanlig atmosfære er nok en illusjon.