Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Ketil skrev:
Nå som jeg har kjøpt oksygenføler, viser det seg at det skal veldig lite til før vørteren har fått det den trenger. Det holder med litt trykk i et minutt. Rører litt samtidig. Da viser føleren ca 20 ppm.

Hvor har du kjøpt oksygenføleren ?
 
Fredda skrev:
Bryggeland/Vinogbar har også denne flasken til samme pris, de har nettopp startet å ta den inn. Så har ikke fått sjekket om de har regulator enda.
http://bryggeland.no/oksygen-flaske-930-ml.html
Jeg sjekka med dem for en ukes tid siden. Da ventet de på en overgang for bruk med CO2 regulator som de skulle selge, men de hadde ingen separat regulator tilsvarende den fra WeldUK. Har forøvrig også bestilt og fått denne. Den kom rett i postkassa uten tillgebyr.
 
Jeg sjekka med dem for en ukes tid siden. Da ventet de på en overgang for bruk med CO₂ regulator som de skulle selge...
[/quote]

Akkurat dette er vel en av de tingene det IKKE er lurt å gjøre.
Ikke bruk en regulator til oksygen som er beregnet for en annen gass.
Det er ikke farlig å bruke en O2-regulator til CO2,men ikke omvendt.

Grunnen er at man ikke vet om CO2-regulatoren er fettfri (smøremidler) siden fett + CO2 ikke er noe problem.
Fett + trykk + O2 = pang
 
beefeater skrev:
Jeg sjekka med dem for en ukes tid siden. Da ventet de på en overgang for bruk med CO₂ regulator som de skulle selge...

Akkurat dette er vel en av de tingene det IKKE er lurt å gjøre.
Ikke bruk en regulator til oksygen som er beregnet for en annen gass.
Det er ikke farlig å bruke en O₂-regulator til CO₂,men ikke omvendt.

Grunnen er at man ikke vet om CO₂-regulatoren er fettfri (smøremidler) siden fett + CO₂ ikke er noe problem.
Fett + trykk + O₂ = pang
[/quote]


Kjekt at det er så mange på forumet med gode kunnskaper :)  :skitbra:
 
Tenkte at jeg skulle sørge for at jeg får nok oksygen i vørteren og da er vel dette veien å gå.

Så jeg trenger følgene;

- o2 flaske fra Jula
- o2 regulator fra Weld UK
- diffusor stang fra bryggselv 0,5 micron

Mangler jeg noe her?

Ketil, kunne du muligens ha lagt ut et bilde av ditt o2 oppsett?

På forhand takk  :)
 
Opplegg og opplegg fru Blom, men det ser nå sånn ut.
Flaske fra Jula, regulator fra England, slange fra Biltema og diffuser stein fra Bryggeland.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    220,7 KB · Sett: 2.033
Ketil,

Det var raskt! Det gir et godt bilde i allefall.

Kanskje litt mikk makk fra biltema i stedet for deffusor stang :)
 
Hei, dette er sikkert en effektiv metode.
Men, av sikkerhetsgrunner anbefaler jeg at flaska oppbevares utendørs (eller på et sted med svært god ventilasjon) når den ikke er i bruk. Ta den inn, tilsett oksygen, og bær flaska ut igjen.
Ren oksygen har en del stygge egenskaper.
 
Ketil skrev:
Opplegg og opplegg fru Blom, men det ser nå sånn ut.
Flaske fra Jula, regulator fra England, slange fra Biltema og diffuser stein fra Bryggeland.

Betyr dette at du bare stikker slangen med i vørteren i gjæringskaret (før pitching av gjær?) og bare slipper oksygen ut av flaska? Og at boblingen som oppstår er nok?

Eller gjør du dette også etter at gjæringen er startet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja.
En liten forsiktig brus av oksygen i et minutt gir mer enn nok i vørteren. Rører litt samtidig.
Målte 19 ppm med oksygenmåler med denne metoden. Det skulle være mer enn nok (trur eg).
Vil tro flaska holder til ca 10 brygg med denne metoden, men det må jeg komme tilbake til.
 
js skrev:
Hei, dette er sikkert en effektiv metode.
Men, av sikkerhetsgrunner anbefaler jeg at flaska oppbevares utendørs (eller på et sted med svært god ventilasjon) når den ikke er i bruk. Ta den inn, tilsett oksygen, og bær flaska ut igjen.
Ren oksygen har en del stygge egenskaper.

Hva begrunner du dette med?
Jeg skjønner at O2 på flaske i huset ikke er et brannhemmende tiltak om det skulle bli brann, men likevel?
Hva gjør folk med kols eller andre lungeproblemer og puster O2 fra ei flaske? Sitter utendørs?
Jeg prøver ikke å være spydig, men her snakker vi om ei lita flaske med 136g O2.
Jeg tror nok den ligger fint i en skuff i bryggeboden.
Hørte forresten en litt "morsom" historie om en som ble litt sår på leppene av å puste inn O2. Smurte inn leppene med Vaselin. Ble visst ikke mindre sår etterpå ;D
 
:) Mengden er liten, så risikoen er ikke enorm (i forhold til mye annet man foretar seg). Det jeg tenker på er lekkasje fra flaska ved lagring. Risikoen kommer an på størrelsen på rommet, og hva annet som befinner seg der av brennbart materiale og tenn/gnistkilder.
Å ha flaska i et godt ventilert rom er ikke annet enn leverandøren selv anbefaler:
http://www.jula.no/media/pdf/product/MSDS/NO/218530,218532_OXYTURBO OXYGEN no CLP.pdf
Også brukere av medisinsk oksygen får opplæring i risikomomentene:
http://www.yarapraxair.no/Global/Norway/Brosjyrer/Medisinsk/Oksygen i hjemmet.pdf
Igjen, risikoen er liten, men jeg synes det er unødvendig å lagre brannfarlig gasser inne i huset hvis man har andre alternativer.
Ellers er jo forslaget ditt til bruk av oksygen til vørter interessant:)
 
I henhold til forskrift om håndtering av farlig stoff, er ikke O2 en brannfarlig gass. Dog er jeg kjent med faren ved en eventuell lekasje.
Til sammenlikning er det faktisk tillatt å oppbevare inntil 55 liter branfarlig gass kategori 1 og 2 (propan/butan) i en boenhet. Med andre ord, kan du oppbevare 2 ganger 11kg propanbeholdere i en blokkleilighet. Det kan alle naboene også.
BANG, hvis det smeller.
Tror vi avslutter dette, men til alle dere som gidder å kjøre Julaopplegget. Take it easy!
 
Dette er jo veldig spennende! Hvor mye bedre blir sluttproduktet, merker du stor forskjell med og uten?
 
Kremt.... den koster ca det samme som 6 engangsflasker med oksygen. MAO den vil betale seg inn ganske fort (etter ca 60 brygg a 25 liter)
Pluss at man slipper å lagre en liten "granat" i hjemmet :)

beefeater skrev:
Viktste; hvor mange brygg varer en slik flaske? Og hvordan doserer du ut gassen?

Tor-Henning; veldig bra! Venter i spenning! Har også dårlig erfaring med å få engelskmenn til å sende ting i posten. Og hvis de gjør det kan det være dyrt.

jan ivar; Den generatoren synes jeg så unødvendig dyr og komplisert ut til vårt formål.
Men det var ikke måte på hva lidelser litt oksygen kunne kurere :)
 
Denne (som det er linket til tidligere i tråden) er finfin:

http://www.aliexpress.com/item/AMT08-PORTABLE-DISSOLVED-OXYGEN-METER/594629480.html
 
Tilbake
Topp