Oksygenering av vørter, billig løsning!!

simenkvaal skrev:
John Palmer har en interessant diskusjon i How To Brew, i seksjon 1, kap. 6, "Oxygen". Online-versjonen av boka inneholder dessverre ikke denne diskjusjonen. Så jeg repeterer/oversetter.

Han hevder at han lager bedre øl med okygenering med luft enn med ren oksygen, og at dette backes opp av et eksperiment. Ikke 100% vitenskapelig eksperiment, men likevel. I mars/april-nummeret av Zymurgy skriver Ron Cooper fra The Strand Brewers Club i California, at de brygget 23 batcher av ulikt øl, og de brukte risting/helling av vørter, luftpumper etc, versus ren oksygentilførsel. De kunne ikke konkludere 100%, men ølene som var brygget med ren oksygen kom *dårligere ut* i konkurranser, og ble betegnet som "kjedeligere", "flatere" og "tynnere og 'estery'", "lite humlesmak". Alle øllene hadde god attenuation. Manglene kan komme av at vørteren ble oksidert snarere enn aerert.

Palmer skriver videre, at på den annen side blir ren O₂ brukt av mange komersielle bryggere. Så det er "åpenbart rom for mer eksperimentering på temaet".

Jeg regner med det er eksperimentet fra Zymugrys mars/april-nummer i 2004 du refererer til. Eksperimentet der er absolutt ikke spesielt godt, siden det ble tilført ren oksygen til vørterne så lenge som i fem til ti minutter. Dette er ca. Fem til ti ganger så mye som trengs! For store mengder oksygen er ikke bra, men med lufting i 1 minutt med en flow på 1-2 l/min. er man som regel innenfor de oksygennivåene som ønskes. Med oksygenering i så lang tid som det ble brukt i dette eksperimentet vil man få LANGT over de ønskelige verdiene.

Hva John Palmer angår, så oppgir han også oksygeneringstider så lange som fem minutter (og refererer sågar til Ron Coopers artikkel i Zymurgy). Altså synes jeg han også er ganske unøyaktig her. Hvis man skal bruke ren O₂ må man gjøre det på riktig måte. For mye av det gode er ikke bra. Ved for høye oksygenkonsentrasjoner vil man fort få økte nivåer av fuselalkoholer og oksidert øl. Det vil man selvsagt ikke ha. Treffer man derimot innenfor det ønskede vinduet, har man en god forsikring mot uønskede smaker (så fremt man også bruker rett mengde frisk gjær).
 
Det er dette jeg synes er vanskeligst å forholde meg til innen brygging. Best som man har funnet et utsagn fra en autoritet, kommer en annen og er helt ueing... !
 
Ikke bare innenfor brygging det vel, Bent ;)

Man må bare velge hvilke eksperter man vil tro på, slik jeg i andre sammenhenger valgte deg ;D
 
POSO skrev:
Ikke bare innenfor brygging det vel, Bent ;)

Man må bare velge hvilke eksperter man vil tro på, slik jeg i andre sammenhenger valgte deg ;D

Haha, greit nok det, Pål Otto, men jeg synes motsetningene er større innen bryggingen, da.  Og jeg sitter i havet og kan ikke slappe av med en hjemmebrygga...
 
Ja, det er det. Ver obs på at at ved stenging av gasstilførselen må krana på regulatoren dreiast i motsatt retning av det som er vanlig. Det står tydelig pil for "open" og "close" på regulatoren, men som sagt, det verkar litt bakvendt.
 
Plecoo skrev:
Har vært inne og sett litt hva Jula har og funnet denne regulatoren.
http://www.jula.no/tilkoblingsventil-til-gassflasker-210029
Er det noen som har prøvd denne.
Den ser veldig lik ut som den på bilde til Ketil
Det somer mest kritisk er vel om den er ren nok. Fri for fett.
Gjengene tror jeg er like.

Har fått inntrykket av at til oksygen må det være en regulator med blå kran?

Lurer på å rett og slett kjøpe dette sveisesettet jeg: http://www.jula.no/barbart-gassveiseapparat-turbo-set-90-218530 Og slå to fluer i ett smekk :)
 
Ketil skrev:
Interessant.
Jeg skal være med på en bryggedag på Nøgne Ø den 6. februar. Da skal jeg høre hva de profesjonelle der har å si om saken.

Fikk du luftet dette med de profesjonelle ?
 
Nøgne Ø bruker ren oksygen, men de måler ikke O2-innholdet i vørteren etter oksygeneringen.
 
Gahr skrev:
Nøgne Ø bruker ren oksygen, men de måler ikke O₂-innholdet i vørteren etter oksygeneringen.

Flott.

Har selv bestilt O2 regulator, og ser frem til å få forbedret denne del av prosessen.
:skitbra:
 
Gahr har allerede svart.
Forøvrig brygget vi 4200 liter Two Captains. Skulle vært 4500, så det er ikke alltid det går etter planen der heller.
Det var moro, men det ble enda mer moro da Kjetil åpnet kranene utpå ettermiddagen ;D
 
protto skrev:
Send mail til enquiries@welduk.com og be om ein "Oxygen regulator for oxyturbo and Bernzomatic welding kits E50" Då får du beskjed om å betale £26,99 (prisen er inkludert shipping)på deira registrerte Paypal konto. Dei sørgar for at den flyg under tollradaren utan at du treng å be om det.

Da har jeg sendt mail til han! :)

Noen som vet hvilken dimensjon det er på nippelen på denne?
 
Jeg har nå gått til innkjøp av et oksygenoppsett med:

Regulator fra Welduk.
Luftesten 0,5 mikron fra bryggeland.
Flow meter fra aliexpress.
Trykkluftslange fra Biltema.
O2 flaske fra Jula.

zyhequ8u.jpg


Nippel på regulator og nippel på flow meter har forskjellige størrelser. De passer til hhv 4 og 6 mm slanger. Jeg har derfor kjøpt en han- og hunnippel fra biltema som overgang

http://biltema.no/no/Verktoy/oTrykkluft/Luftslange-og-koblinger/Slangenippel-17255/

ze5a8upu.jpg


Mitt spørsmål er om det er den riktig måte å lage overgangen på og om jeg bør evt. bør bruke noe til å tette overgangen med som gjengeteip? Kanskje et dumt spørsmål men jeg ønsker ikke å lage noe feil i oppsettet...

Kåre
 
kaarekri skrev:
Mitt spørsmål er om det er den riktig måte å lage overgangen på og om jeg bør evt. bør bruke noe til å tette overgangen med som gjengeteip? Kanskje et dumt spørsmål men jeg ønsker ikke å lage noe feil i oppsettet...

Kåre

Jeg løste dette med å varme opp slangen i varmtvann fra krana med en penn dytta inn i tuppen. Etter en liten stund var slangen da myk nok til at jeg kunne tvinge den inn på flow-meteret. Slapp derfor overgangen.

Om du skal ha overgang bør du nok bruke litt gjengetape eller liknende for å få det tett.
 
kaarekri skrev:
Jeg har nå gått til innkjøp av et oksygenoppsett med:

Regulator fra Welduk.
Luftesten 0,5 mikron fra bryggeland.
Flow meter fra aliexpress.
Trykkluftslange fra Biltema.
O₂ flaske fra Jula.


Kåre

Har du mere info om den flowmåleren, pris, selger o.l.?

Erlend H.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk HD
 
Tilbake
Topp