Gahr
Norbrygg-medlem
simenkvaal skrev:John Palmer har en interessant diskusjon i How To Brew, i seksjon 1, kap. 6, "Oxygen". Online-versjonen av boka inneholder dessverre ikke denne diskjusjonen. Så jeg repeterer/oversetter.
Han hevder at han lager bedre øl med okygenering med luft enn med ren oksygen, og at dette backes opp av et eksperiment. Ikke 100% vitenskapelig eksperiment, men likevel. I mars/april-nummeret av Zymurgy skriver Ron Cooper fra The Strand Brewers Club i California, at de brygget 23 batcher av ulikt øl, og de brukte risting/helling av vørter, luftpumper etc, versus ren oksygentilførsel. De kunne ikke konkludere 100%, men ølene som var brygget med ren oksygen kom *dårligere ut* i konkurranser, og ble betegnet som "kjedeligere", "flatere" og "tynnere og 'estery'", "lite humlesmak". Alle øllene hadde god attenuation. Manglene kan komme av at vørteren ble oksidert snarere enn aerert.
Palmer skriver videre, at på den annen side blir ren O₂ brukt av mange komersielle bryggere. Så det er "åpenbart rom for mer eksperimentering på temaet".
Jeg regner med det er eksperimentet fra Zymugrys mars/april-nummer i 2004 du refererer til. Eksperimentet der er absolutt ikke spesielt godt, siden det ble tilført ren oksygen til vørterne så lenge som i fem til ti minutter. Dette er ca. Fem til ti ganger så mye som trengs! For store mengder oksygen er ikke bra, men med lufting i 1 minutt med en flow på 1-2 l/min. er man som regel innenfor de oksygennivåene som ønskes. Med oksygenering i så lang tid som det ble brukt i dette eksperimentet vil man få LANGT over de ønskelige verdiene.
Hva John Palmer angår, så oppgir han også oksygeneringstider så lange som fem minutter (og refererer sågar til Ron Coopers artikkel i Zymurgy). Altså synes jeg han også er ganske unøyaktig her. Hvis man skal bruke ren O₂ må man gjøre det på riktig måte. For mye av det gode er ikke bra. Ved for høye oksygenkonsentrasjoner vil man fort få økte nivåer av fuselalkoholer og oksidert øl. Det vil man selvsagt ikke ha. Treffer man derimot innenfor det ønskede vinduet, har man en god forsikring mot uønskede smaker (så fremt man også bruker rett mengde frisk gjær).