Oksygenering av vørter, billig løsning!!

[/quote]

Jeg løste dette med å varme opp slangen i varmtvann fra krana med en penn dytta inn i tuppen. Etter en liten stund var slangen da myk nok til at jeg kunne tvinge den inn på flow-meteret. Slapp derfor overgangen.

[/quote]

Ja det løste jo problemet.  :)
 
Bjørnar E skrev:
Plecoo skrev:
Har vært inne og sett litt hva Jula har og funnet denne regulatoren.
http://www.jula.no/tilkoblingsventil-til-gassflasker-210029
Er det noen som har prøvd denne.
Den ser veldig lik ut som den på bilde til Ketil
Det somer mest kritisk er vel om den er ren nok. Fri for fett.
Gjengene tror jeg er like.
Har sent en mail til dem,om den passer flaska som de har.Når jeg får svar kommer jeg til å poste svar her.

send mail til jula ( kundservice@jula.se ) med spörsmål om denne :

MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500
beställnings nummer R020334 och kostar 199:-

dette tror jeg er lik den som de bestiller fra UK. dessuten så er den billigere også. du kan få den levert til det Jula varehuset som er närmest deg.
 
Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar, før man får svar fra Welduk? Sendt epost slik jeg har sett at andre medlemmer på forumet her også har gjort. Merket meg også at de har lagt til en ventil for engangsflasker i nettbutikken sin.
 
Et par spørsmål, nå har jeg fått ventilen fra welduk og venter på luftesten fra bryggeland og flowmeter fra alibaba , i og med at denne oxyturbogassen ikke er medisinsk/næringsmiddel bør jeg da ha et filter i mellom flowmeter og luftesten hva bruker dere? Forresten imponert over leveringstid 5 dager fra bestilling til den var i NordNorge!! Dæven nå skal vørteren gasses til Imperialistiske høyder!!
 
Jeg har hvertfall ingenting i mellom flaske og luftesten. Den luftestenen på 0,5 mikron anser jeg som filter nok.
Har brukt samme flaske på ca 10 brygg nå, og fortsatt gass igjen. Jeg har ikke flowmeter, men en rolig brusing i 1,5 min gir ca 15 ppm. Da har jeg noen centimeter med skum på toppen.
 
Har ikke oxygen meter men blir å følge Ghar sitt råd på 1 minutt med en flow på 1-2 l/min, finnes det forresten noen tabell på dette? vil ikke en Baltisk Porter eller Imperisk Stout trenge lenger oksygenering grunnet høyere tetthet/viskositet??
 
borander skrev:
Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar, før man får svar fra Welduk? Sendt epost slik jeg har sett at andre medlemmer på forumet her også har gjort. Merket meg også at de har lagt til en ventil for engangsflasker i nettbutikken sin.

Fikk svar ila 1,5 dag hvor jeg fikk beskjed om epost å betale på. Betalte og sendte epost tilbake. Påfølgende dag fikk jeg epost og regulatoren sendt.
 
Har nu fått svar fra jula.Den regulatoren som har vert nemt passer ikke på flaska.Senet en mail til gassservice om det same,venter på svar
 
Ketil skrev:
Opplegg og opplegg fru Blom, men det ser nå sånn ut.
Flaske fra Jula, regulator fra England, slange fra Biltema og diffuser stein fra Bryggeland.

Jeg får ikke koblingen mellom regulator og slange til å bli tett. Har dere andre brukt noe tettningsmiddel i tillegg til slangeklemmer?

Ser på opplegget til Ketil at noe svart er uten på selve slangen?
 
Jeg tenkte å bruke pakningstape/elektrikertape.

Da var ventil fra Welduk og Flow Meter fra AliExpress bestilt, da var det bare å komme seg på Jula/Biltempa for å ordne oksygen, slanger og annet.

Er det noen som vet noen steder hvor man kan få tak i Brusestein 0,5 Micron nå om dagen? Bryggselv ser ut til å være utsolgt. Edit: Bestilt fra bryggeland.
 
Jeg får ikke koblingen mellom regulator og slange til å bli tett. Har dere andre brukt noe tettningsmiddel i tillegg til slangeklemmer?

Ser på opplegget til Ketil at noe svart er uten på selve slangen?



[/quote]

Svaret ligger litt lenger framme i denne tråden, som begynner å bli temmelig lang.
Jeg fikk det heller ikke tett. Løsningen var noen runder med elektrikertape. Da får du en mykere overgang til å skru på ei slangeklemme. De er jo ikke alltid så runde lenger, når de skrus til.
 
Forsøkte med elektrikertape, men slangen bare glir av regulatoren bare glir av, rett og slett. Får forsøke med pakningstape, mistenker at limet på tapen lager litt problemer.
 
Klippet til en bit av en silikonslage som foring. Snittet på langs og passet den til rundt nippelen. Brukte så en 3/8" stiv ølslange og klemme. Ble bra. Den slangen passet forresten rett på  min 2 micron brusestein fra Bryggselv.
Noen som har samme utstyret som kan fortelle meg ca. hvor mye jeg skal dosere på en batch på 20-25L?  Har ikke noe måleutsyr. Bruker Julaflaske, Welduk regulator.  Hvor mye åpner jeg regulatoren?  Har nettopp montert sammen dette og ikke testet i vørter enda. 
 
Blir litt vanskelig å forklare, men jeg har en liten brusing ut av steinen. Kjører ca 1,5 min. Ender da opp med rundt 5-10 cm skum. Da har du rundt 15-17 ppm O2.
Har brukt opp ei flaske. Den holdt til 10 brygg.
 
Ok, fikk litt info via en annen tråd. Må nok kjøpe noe og måle med for å gjøre det helt rett. Ulikt oksygeninnhold for ales og lager bl.a.  Ser en skrev at han åpnet ventilen ca 70%.  Forstår du har enda mindre åpning hvis du "bobler" helt rolig. 
 
Et tips jeg har hørt er å fylle gjæringskar med vann, senke et litermål nedi og snud det opp ned. Ta så brusesteinen inn i litermålet og fyll opp med oksygen. Så er det bare å ta tiden på hvor lang tid det tar å fortrenge vannet fra litermålet med oksygen.

Jeg har ikke slikt oppsett selv, så jeg hat aldri prøvd dette.
 
300bar inn og 10bar ut høres veldig ut som 1.trinns dykkeventil. De er ganske enkle å serve og gjøre O2-kompatible også, hvis man skal få noe dritt inn i der. Man må styre flowen i et ytterligere ledd, men.
 
Tilbake
Topp