Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Jeg er helt enig Drechsler.
Helt klart en mer varig og sikrere løsning, men hvordan kan det koste £180 å få sendt 10kg fra England til Norge?
Det er NOK 1600!
Må da være en rimeligere måte å få sendt dette på?
 
Drøy frakt ja.
Den vil heller ikke betale seg inn i mine øyne. 19 ppm er for mye.
En slik flaske holder til mer en 8-10 brygg.
Kommer ann på OG og FG (beregnet) men det samt gjærmengden i utgangspunktet kan begrense oksygeneringen noe.
Høy OG er vanskeligere å tilføre, samt krever mer, mens gjennomsnittsvørter (hvis det finnes) :) krever mindre.
Hva er vedlikeholdet?
Synes faktisk Ketil sin løsning er fin. Jeg bruker selv rustfri diffusjonstein og akvariepumpe.....
 
magne1972 skrev:
Drøy frakt ja.
19 ppm er for mye.
Mener det anbefales 8-10ppm i Yeast boka til Chris White.
Har kjøpt samme oppsett selv, men ikke testet det i praksis ennå pga at siste del kom for et par dager siden.
Anbefaler forøvrig et oksygen flow-meter. Jeg kjøpte en for 5-6 dollar inkl frakt fra aliexpress.
 
Ideelle oksygenmengder vil variere for forskjellige gjærtyper. Noen anbefaler 10 ppm, andre inntil 20. Min erfaring er at 10-12 ppm er bra for ale, gjerne litt mer for lager. Jeg pleier å prøve å holde meg innenfor 10-14 ppm.
 
Gahr skrev:
Ideelle oksygenmengder vil variere for forskjellige gjærtyper. Noen anbefaler 10 ppm, andre inntil 20. Min erfaring er at 10-12 ppm er bra for ale, gjerne litt mer for lager. Jeg pleier å prøve å holde meg innenfor 10-14 ppm.
For å spørre om akuratt dette....
ingen nevner dette som et tema, men O₂ tilsettingen er for celledeling/utvikkling. hvordan er dette påvirket av gjærtilsettingen?
mengde tilsatt levende celler og/eller OG på brygget spiller vel en rolle?
 
Jeg drister meg til å spørre igjen, hvor mye bedre blir ølet med en sånn dings? Kan dere si når dere smaker, at hey, her har de brukt oksygen i gjæringskaret?  Eller går det på at man kan bruke mindre gjær? Eller er det mest for at man kan? Jeg begriper jo at det i teorien blir bedre, og sikkert øker muligheten for at to brygg med lik oppskrift blir så like som mulig, men igjen, hvor viktig føler dere at dette er for å lage godt øl?
 
Oksygentilsetting er ikkje det første ein ny bryggar treng å tenke på. Men dei fleste bryggebøker og guidar tilrår å riste inn så mykje luft som mogeleg i kald vørter for at gjæren skal ha eit best mogeleg utgangspunkt. Ved tilsetting av luft kan ein aldri oppnå meir enn ca 8ppm O2. Med rein O2 kan ein få meir. Nokre gjærtypar treng meir enn andre, nokre er nesten avhengige av mykje O2 for å attenuere skikkeleg.
Og så kan det i enkelte oppsett vere meir praktisk å koble på ei gassflaske, enn å riste ein 100 kg rustfri gjæringstank.
 
Fossdal skrev:
Jeg drister meg til å spørre igjen, hvor mye bedre blir ølet med en sånn dings? Kan dere si når dere smaker, at hey, her har de brukt oksygen i gjæringskaret?  Eller går det på at man kan bruke mindre gjær? Eller er det mest for at man kan? Jeg begriper jo at det i teorien blir bedre, og sikkert øker muligheten for at to brygg med lik oppskrift blir så like som mulig, men igjen, hvor viktig føler dere at dette er for å lage godt øl?

Man kan nok oftere smake at de IKKE er brukt ren oksygen (altså at vørteren har blitt for dårlig luftet) enn man med sikkerhet kan si at det er brukt. Som oftest går det greit om man bare rister dunken, men om stabilitet og forutsigbarhet er et ønske, er ren oksygen absolutt veien å gå.

Oksygentilførsel i vørteren før gjæringen er etter min mening en av de ALLER viktigste faktorene for å oppnå godt øl. Det betyr dog IKKE at man MÅ ha ren oksygen, men ren oksygen gjør det mulig (og enkelt) å oppnå idéelle O2-verdier i ølet. Det betyr heller ikke at ølet ikke blir godt uten ren O2, men det gir altså mer stabile resultater. Gjærens oksygentilgang er avgjørende for formeringen og følgelig esterproduksjonen til ølet, så det er en god ting å ha kontroll på.

Jeg synes ellers det er rart at mange fint kan bruke tusenvis av kroner på meskeutstyr men ikke tenker på å ofre to-tre tusen for oksygenutstyr, når det siste (og andre ting som har med gjæringen å gjøre) etter min mening er langt mer avgjørende for resultatet. Men det er det selvsagt lov å være uenig i.:)
 
ØysteinM skrev:
magne1972 skrev:
Drøy frakt ja.
19 ppm er for mye.
Mener det anbefales 8-10ppm i Yeast boka til Chris White.
Har kjøpt samme oppsett selv, men ikke testet det i praksis ennå pga at siste del kom for et par dager siden.
Anbefaler forøvrig et oksygen flow-meter. Jeg kjøpte en for 5-6 dollar inkl frakt fra aliexpress.
Har du link til flowmåleren?
Mvh,
Erlend H

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
magne1972 skrev:
Gahr skrev:
Ideelle oksygenmengder vil variere for forskjellige gjærtyper. Noen anbefaler 10 ppm, andre inntil 20. Min erfaring er at 10-12 ppm er bra for ale, gjerne litt mer for lager. Jeg pleier å prøve å holde meg innenfor 10-14 ppm.
For å spørre om akuratt dette....
ingen nevner dette som et tema, men O₂ tilsettingen er for celledeling/utvikkling. hvordan er dette påvirket av gjærtilsettingen?
mengde tilsatt levende celler og/eller OG på brygget spiller vel en rolle?

Dette er et ganske komplekst tema, så det er ikke så lett å svare kort. Man kan til en viss grad kompensere for lav gjærmengde med økt oksygentilsetting, men da det er flere faktorer som spiller inn er det ikke så enkelt. For st oksygenmengder kan gi økt fuselproduksjon osv.
 
Har du link til flowmåleren?
Mvh,
Erlend H

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[/quote]

Denne kansje
http://www.aliexpress.com/snapshot/213347414.html
 
det var et som gikk 1-3 liter/min.
tilsvarende det Gahr har linket til, men jeg mener det var en selger med lavere pris.
Har ikke linken her jeg er nå, men det kan ha vært nummer 2 her:
http://www.aliexpress.com/item/LZQ-1-LZQ-2-LZQ-3-plastic-air-flowmeter-LZQ-Oxygen-flow-meter-with-control-valve/727355358.html
 
Gahr skrev:
Man kan nok oftere smake at de IKKE er brukt ren oksygen (altså at vørteren har blitt for dårlig luftet) enn man med sikkerhet kan si at det er brukt. Som oftest går det greit om man bare rister dunken, men om stabilitet og forutsigbarhet er et ønske, er ren oksygen absolutt veien å gå.

Oksygentilførsel i vørteren før gjæringen er etter min mening en av de ALLER viktigste faktorene for å oppnå godt øl. Det betyr dog IKKE at man MÅ ha ren oksygen, men ren oksygen gjør det mulig (og enkelt) å oppnå idéelle O₂-verdier i ølet. Det betyr heller ikke at ølet ikke blir godt uten ren O₂, men det gir altså mer stabile resultater. Gjærens oksygentilgang er avgjørende for formeringen og følgelig esterproduksjonen til ølet, så det er en god ting å ha kontroll på.

Jeg synes ellers det er rart at mange fint kan bruke tusenvis av kroner på meskeutstyr men ikke tenker på å ofre to-tre tusen for oksygenutstyr, når det siste (og andre ting som har med gjæringen å gjøre) etter min mening er langt mer avgjørende for resultatet. Men det er det selvsagt lov å være uenig i.:)

Kjempeflott svar, takk skal du ha! Da blir det oksygenutstyr! :biersmile:
Jeg har forresten gass-sveiseutstyr, kan jeg bruke vanlig O2 derfra?
 
Fossdal skrev:
Jeg har forresten gass-sveiseutstyr, kan jeg bruke vanlig O₂ derfra?

I industriell sammenheng (for sveising) er det ofte ofte tilsatt luktstoffer i O2 som skal gjøre det lettere å oppdage evt. lekkasjer. Disse ønsker du definitivt IKKE i vørter.

Utstyret i seg selv kan nok brukes. Man kan få renset og fylt flaska hos litt avanserte dykkemiljøer.
 
Fossdal skrev:
Jeg drister meg til å spørre igjen, hvor mye bedre blir ølet med en sånn dings? Kan dere si når dere smaker, at hey, her har de brukt oksygen i gjæringskaret?  Eller går det på at man kan bruke mindre gjær? Eller er det mest for at man kan? Jeg begriper jo at det i teorien blir bedre, og sikkert øker muligheten for at to brygg med lik oppskrift blir så like som mulig, men igjen, hvor viktig føler dere at dette er for å lage godt øl?

John Palmer har en interessant diskusjon i How To Brew, i seksjon 1, kap. 6, "Oxygen". Online-versjonen av boka inneholder dessverre ikke denne diskjusjonen. Så jeg repeterer/oversetter.

Han hevder at han lager bedre øl med okygenering med luft enn med ren oksygen, og at dette backes opp av et eksperiment. Ikke 100% vitenskapelig eksperiment, men likevel. I mars/april-nummeret av Zymurgy skriver Ron Cooper fra The Strand Brewers Club i California, at de brygget 23 batcher av ulikt øl, og de brukte risting/helling av vørter, luftpumper etc, versus ren oksygentilførsel. De kunne ikke konkludere 100%, men ølene som var brygget med ren oksygen kom *dårligere ut* i konkurranser, og ble betegnet som "kjedeligere", "flatere" og "tynnere og 'estery'", "lite humlesmak". Alle øllene hadde god attenuation. Manglene kan komme av at vørteren ble oksidert snarere enn aerert.

Palmer skriver videre, at på den annen side blir ren O2 brukt av mange komersielle bryggere. Så det er "åpenbart rom for mer eksperimentering på temaet".
 
Interessant.
Jeg skal være med på en bryggedag på Nøgne Ø den 6. februar. Da skal jeg høre hva de profesjonelle der har å si om saken.
 
lmb skrev:
Kanskje et dumt spørsmål, men kan jeg spørre hvordan denne flowmeteren fungerer? Hvordan kobles den til?

Den settes inn på slangen ettter regulatoren et sted.
Funksjon er så enkel som at den holdes loddrett og inneholder en liten plastkule som kommer høyere opp i røret jo større trykk det er.
 
Løseligheten til O₂ i vann følger Henry's lov, på samme måte som for CO₂.
Dvs at en alternativ måte å øke metningspunktet for oppløst oksygen i vørter er å  øke lufttrykket. Teoretisk er metningspunktet for O₂ 10mg/l ved vørter på 15 grader.
Ved samme temperatur, men ved 2 bar vil metningspunktet være 20 mg/l. Dvs det er ikke så mye trykkstigning som skal til for å kunne riste inn 10-12 mg/l.
Jeg har ikke fundert på hvordan dette kan gjøres rent teknisk, men et vanlig gjærspann tåler jo litt overtrykk før lokket hopper av?

Et spørsmål til dere som har målt oppløst oksygen i vørter etter tilsetting av ren oksygen, har dere gjentatt målingene etter noen timer? (bare spør fordi jeg lurer på hvor raskt O₂ faller tilbake til likevektstilstanden?(på samme måte som CO2 forlater en væske som ikke lenger er trykksatt) Bør O₂ kanskje tilsettes i flere steg, feks umiddelbart ved gjærtilsetting, og kanskje dagen etter?
 
Tilbake
Topp