Mener det anbefales 8-10ppm i Yeast boka til Chris White.magne1972 skrev:Drøy frakt ja.
19 ppm er for mye.
For å spørre om akuratt dette....Gahr skrev:Ideelle oksygenmengder vil variere for forskjellige gjærtyper. Noen anbefaler 10 ppm, andre inntil 20. Min erfaring er at 10-12 ppm er bra for ale, gjerne litt mer for lager. Jeg pleier å prøve å holde meg innenfor 10-14 ppm.
Fossdal skrev:Jeg drister meg til å spørre igjen, hvor mye bedre blir ølet med en sånn dings? Kan dere si når dere smaker, at hey, her har de brukt oksygen i gjæringskaret? Eller går det på at man kan bruke mindre gjær? Eller er det mest for at man kan? Jeg begriper jo at det i teorien blir bedre, og sikkert øker muligheten for at to brygg med lik oppskrift blir så like som mulig, men igjen, hvor viktig føler dere at dette er for å lage godt øl?
Har du link til flowmåleren?ØysteinM skrev:Mener det anbefales 8-10ppm i Yeast boka til Chris White.magne1972 skrev:Drøy frakt ja.
19 ppm er for mye.
Har kjøpt samme oppsett selv, men ikke testet det i praksis ennå pga at siste del kom for et par dager siden.
Anbefaler forøvrig et oksygen flow-meter. Jeg kjøpte en for 5-6 dollar inkl frakt fra aliexpress.
magne1972 skrev:For å spørre om akuratt dette....Gahr skrev:Ideelle oksygenmengder vil variere for forskjellige gjærtyper. Noen anbefaler 10 ppm, andre inntil 20. Min erfaring er at 10-12 ppm er bra for ale, gjerne litt mer for lager. Jeg pleier å prøve å holde meg innenfor 10-14 ppm.
ingen nevner dette som et tema, men O₂ tilsettingen er for celledeling/utvikkling. hvordan er dette påvirket av gjærtilsettingen?
mengde tilsatt levende celler og/eller OG på brygget spiller vel en rolle?
Gahr skrev:Man kan nok oftere smake at de IKKE er brukt ren oksygen (altså at vørteren har blitt for dårlig luftet) enn man med sikkerhet kan si at det er brukt. Som oftest går det greit om man bare rister dunken, men om stabilitet og forutsigbarhet er et ønske, er ren oksygen absolutt veien å gå.
Oksygentilførsel i vørteren før gjæringen er etter min mening en av de ALLER viktigste faktorene for å oppnå godt øl. Det betyr dog IKKE at man MÅ ha ren oksygen, men ren oksygen gjør det mulig (og enkelt) å oppnå idéelle O₂-verdier i ølet. Det betyr heller ikke at ølet ikke blir godt uten ren O₂, men det gir altså mer stabile resultater. Gjærens oksygentilgang er avgjørende for formeringen og følgelig esterproduksjonen til ølet, så det er en god ting å ha kontroll på.
Jeg synes ellers det er rart at mange fint kan bruke tusenvis av kroner på meskeutstyr men ikke tenker på å ofre to-tre tusen for oksygenutstyr, når det siste (og andre ting som har med gjæringen å gjøre) etter min mening er langt mer avgjørende for resultatet. Men det er det selvsagt lov å være uenig i.
Fossdal skrev:Jeg har forresten gass-sveiseutstyr, kan jeg bruke vanlig O₂ derfra?
ØysteinM skrev:det var et som gikk 1-3 liter/min.
tilsvarende det Gahr har linket til, men jeg mener det var en selger med lavere pris.
Har ikke linken her jeg er nå, men det kan ha vært nummer 2 her:
http://www.aliexpress.com/item/LZQ-...flow-meter-with-control-valve/727355358.html
Fossdal skrev:Jeg drister meg til å spørre igjen, hvor mye bedre blir ølet med en sånn dings? Kan dere si når dere smaker, at hey, her har de brukt oksygen i gjæringskaret? Eller går det på at man kan bruke mindre gjær? Eller er det mest for at man kan? Jeg begriper jo at det i teorien blir bedre, og sikkert øker muligheten for at to brygg med lik oppskrift blir så like som mulig, men igjen, hvor viktig føler dere at dette er for å lage godt øl?
lmb skrev:Kanskje et dumt spørsmål, men kan jeg spørre hvordan denne flowmeteren fungerer? Hvordan kobles den til?