Oksygenering av vørter, billig løsning!!

da skal det være ca 100 liter på en flaske fra Jula, nok til 2000 lter øl.
På tide å handle inn.
Med en god vekt kan det da slippes ut ca 1 gr.
Eller ?
 
Dette var jo en drøm å bruke  :) aldrig mer risting!

Rengjør dere steinen på en spesiell måte for å unngå å tette den?
 
Skummelt å være på dette forumet, ble plutselig litt blakkere

Da ble det O₂ fra Jula, regulator fra welduk, flow meter fra Aliexpress, 0.5 micron luftestein og slanger/koblinger fra Biltema. Brygger en del kraftige øl, så jeg tror dette virkelig har noe for seg

Takk til alle som bidrar med verdifull erfaring!

;D
 
Hans K skrev:
Dette var jo en drøm å bruke  :) aldrig mer risting!

Rengjør dere steinen på en spesiell måte for å unngå å tette den?

Blås den ut med litt gass og skyll godt. Kok den før bruk.
 
eriklysoe skrev:
Hva er fordelen med den lange stanga fra MoreBeer, vs den korte varianten?

Enklere å røre mens du oksygenerer, f.eks. Og enklere å få til å holde seg nede i vørteren.

Samt enklere å renholde, da det er metalliske kontaktflater som berører vørteren. (Ikke slangeklemmer og annet som bakterier trives i).
 
Hvordan er det med evt lekkasje av oksygen på disse flaskene fra jula i kombinasjon med ventil etc? Vi det lekke noe slik at man "må" bruke flasken ganske fort? Ser at de selger dette på bryggeland også http://bryggeland.no/oksygen-sett-regulator-flaske-og-sten.html
 
Regulatoren er jo tilpasset flaska, så regner med at når denne er stengt så er det tett. Uten at jeg har testet noe videre på det...
 
Nokon som veit om andre enn Jula og Bryggeland som sel desse flaskene?
Jula på Lade i Trondheim er tom og får ikkje inn nye før i månadskiftet oktober/november.
 
Mørtelvisp og drill er også billig og effektivt, om ei ikke så bra som ren O2, men funker for meg:)
 
Har skaffet meg oksygenutstyr nå.

Hvilke prosedyrer har dere for rengjøring og desinfisering av dette utstyret?

Ser at brusesten kan kokes eller legges i star-san og slange kan legges i star-san. Men hva gjør dere med innsiden av slanger og flowmeter? Behøver man desinfisere på innsiden av oksygenutstyret, eller er det bare det som er i kontakt med vørter som må desinfiseres?
 
Tilbake
Topp