Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Skal man gjøre det optimalt for gjæren i en starter bruker man både oksygen og gjærnæring. Selv benytter jeg ingen av delene, kun magnetrører, og det fungerer veldig bra for meg i hvert fall.

Gjæren benytter O2 i den aerobe fasen, der den deler seg (vokser). Når O2 er oppbrukt går den over i anaerob fase og begynner selve gjæringsprosessen (omdannelse av karbohydrater til alkohol +CO2). Mulig man kan slippe unna med mindre mengde gjær dersom man benytter O2 og gjærnæring, det har jeg ikke testet. :)
 
Jeg tror ikke at det er nødvendig å tilsette oksygen i starteren om du bruker magnetrører. Her blir vel fort oksygen i starteren når du bare får gang på vortexen.
 
Har fått montert opp O₂ flaska fra jula med regulator og flowmeter så her beluftes det i lange baner.
Men ett spørsmål.
For enklere rengjøring så tenkte jeg skulle sette på en hurtigkobling slik at slangen som går ned i vørteren er lettere å montere/demontere

fant denne på Biltema
15-588_m.jpg
som brukes sammen med denne:
17-243_s.jpg
 

http://Biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Hurtigkobling-15588/
http://Biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Luftslange-og-koblinger/Innstikknippel-2-stk-17243/

Noen som har erfaring med disse?
Luktet litt olje når jeg åpna pakka som de lå i holder det å vaske koblingen i varmt zalo vann eller bør jeg ta noe som er sterkere for å være sikker på å få bort all olja?
 
Har nylig gjort identisk oppsett som deg fra Biltema for lettere rengjøring av luftestein. Har kjørt den en gang uten at det var noe eksplosjon:) Kan hende jeg hadde flaks.....

Jeg gjorde ingenting, bare kobla på

Mvh
Erik
 
Så bra  :)  tenkte i utgangspunktet at det ikke var nødvendig med ytterligere vask av koblingen siden denne monteres etter både regulatoren og flowmetert,
Men for å være på den sikre siden så er det jo like greit å vasken før bruk.

Satser på at zalo holder lenge.
 
Si fra om det blir tett etter vask, så gjør jeg det samme. Er litt skeptisk til denne løsningen, men det gjør det lettere å koke steinen, uten O2 vedheng :)
 
Alt man trenger er en John Guestkobling. Da slipper man å tenke på eksplosjonsfaren. 3/16 passer perfekt på utgangen til regulatoren, og 3/8 på luftestein og flow meter.
 
borander skrev:
Alt man trenger er en John Guestkobling. Da slipper man å tenke på eksplosjonsfaren. 3/16 passer perfekt på utgangen til regulatoren, og 3/8 på luftestein og flow meter.
Det er fett/olje sammen med ren o2 under trykk som er farlig. I tillegg til generell økt brannfare  med høyere o2 innhold i luften i et rom.
Sånn generelt.

En o2 flaske er ikke en atombombe ;D
 
eriklysoe skrev:
Si fra om det blir tett etter vask, så gjør jeg det samme. Er litt skeptisk til denne løsningen, men det gjør det lettere å koke steinen, uten O₂ vedheng :)

Da vaska jeg den i zalo og skylte og tørket den godt. monterte den på slangen og testa. tett og fint. funka som fjell  :)
litt diggere å bare snappe den av for så å hive slangen til vask  :)
 
Frode Granli skrev:
borander skrev:
Alt man trenger er en John Guestkobling. Da slipper man å tenke på eksplosjonsfaren. 3/16 passer perfekt på utgangen til regulatoren, og 3/8 på luftestein og flow meter.
Det er fett/olje sammen med ren O₂ under trykk som er farlig. I tillegg til generell økt brannfare  med høyere O₂ innhold i luften i et rom.
Sånn generelt.

En O₂ flaske er ikke en atombombe ;D

Jeg har forstått at olje/fett + O₂ = -2 fingrer

Når du sier under trykk, mener du da at deler insatt med olje som f.eks en brusestein (rent hypotetisk) ikke smeller om man gyver på full rulle på regulatoren? Hva slags trykk snakker man om her?
 
kintii skrev:
Frode Granli skrev:
borander skrev:
Alt man trenger er en John Guestkobling. Da slipper man å tenke på eksplosjonsfaren. 3/16 passer perfekt på utgangen til regulatoren, og 3/8 på luftestein og flow meter.
Det er fett/olje sammen med ren O₂ under trykk som er farlig. I tillegg til generell økt brannfare  med høyere O₂ innhold i luften i et rom.
Sånn generelt.

En O₂ flaske er ikke en atombombe ;D

Jeg har forstått at olje/fett + O₂ = -2 fingrer

Når du sier under trykk, mener du da at deler insatt med olje som f.eks en brusestein (rent hypotetisk) ikke smeller om man gyver på full rulle på regulatoren? Hva slags trykk snakker man om her?
Jeg vet ikke hvor høyt trykket må være før det smeller med olje/fett. Det ville ikke eksplodere i den brusestenen nei.
For mange år siden var det en på jobb som smurte gjengene på en regulator til en 50 liter med o2. Den var jo da full med 200 bar.
Dette gikk vistnokk i lufta. Det var før min tid. Slike ting har hent noen ganger rundt forbi. Det er jo 200 kg pr cm2 hvis den er full og det er ikke lite.

Brannfaren bruk av ren 02 kan være høyst reel. Vet det har vært ulykker hvor folk har fått mettet tøyet med o2. Si en slik ullete arbeidsjakke. Den kan begynne brenne fryktelig fort. Det må ikke lekke ut i et rom. Lærte en gang at hvis du øker o2 innholdet i luften til 25% så øker du brannfaren 300 ganger....
 
Hvor stor er faren for ulykker med tanke på vårt bruk av O₂? Jula flaskene inneholder 930ml  O₂ og har ett trykk på 110bar

Når vi lufter vørteren så bruker vi ca 1L O₂ i 1 min. (20L vørter)
Det skal vell en god del mer til for å øke mengden oksygen i lufta på kjøkkenet / bryggerrommet  til over 21% og dermed øke brannfaren?
 
Når jeg vasker ventiler,slanger og kraner til dykkerutstyret mitt,bruker jeg ett stoff som kalles Bluegold.
Tro meg o2brann er ikke noe du vil oppleve.
Alt som skal i kontakt med 100% O₂ bør være O₂ rent.
Hvis du ikke vil gjøre dette selv,så tar nok den nærmeste dykkersjappa å ordner dette for noen 100 lapper.

http://toskedaluvservice.no/shop/ Ligger under rengjøringsmiddler.
Mer info på  http://www.bluegoldcleaner.com
 
Roger_L skrev:
Hvor stor er faren for ulykker med tanke på vårt bruk av O₂? Jula flaskene inneholder 930ml  O₂ og har ett trykk på 110bar

Når vi lufter vørteren så bruker vi ca 1L O₂ i 1 min. (20L vørter)
Det skal vell en god del mer til for å øke mengden oksygen i lufta på kjøkkenet / bryggerrommet  til over 21% og dermed øke brannfaren?
Nei det er det ingen fare for.
 
Endelig!
y3yjyma4.jpg


Har ikke mulighet til å måle konsentrasjon. Brukte 1l/min i flow i 1minutt i vørteren. 22-23 liter. Hvordan gjør dere det?

--
 
Fikk meg oksygen men venter på regulatoren fra Jula.no men lurer på å tilføre oksygen i pumpe røret fra kokekjelen til gjæringskar, kan det ha noe for seg eller pisker jeg bare ut oksygenet igjen i gjæringskaret ?
 
Jeg tilsetter oksygen med en slin "in-line" løsning mellom kokekjel og gjæringskar. Fungerer utmerket. Treffer like bra på ppm når jeg måler innholdet av o2 som ved pitching rett i karet.
 
Tilbake
Topp