Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Skummelt å være på dette forumet, ble plutselig litt blakkere

Da ble det O₂ fra Jula, regulator fra welduk, flow meter fra Aliexpress, 0.5 micron luftestein og slanger/koblinger fra Biltema. Brygger en del kraftige øl, så jeg tror dette virkelig har noe for seg

Takk til alle som bidrar med verdifull erfaring!

;D
Hva kostet dette tilsammen?
 
Here it is:

54d26958-8383-1309.jpg
Ser du har et filter på luften. Trenger man det om luften på tanken er ren? Regner nok med at det er forskjellige grader av "ren" oksygen?
 
Hei!

Var en tur på Jula i dag og snublet over denne:
http://www.jula.no/oksygenflaske-218532
269kr / (110bar x 0.93 liter) = 2.64kr pr liter gass.
Ikke billig kanskje men med de mengder gass som trengs for å oksygenere 20-30 liter vørter så ser jeg for meg at denne vil vare lenge og siden formatet er så hendig hadde jeg kjøpt den tvert om jeg hadde hatt en regulator som passet. På jula selger de bare regulator som del av et lite hobbyskjærebrennersett som koster 1.800 kroner.

HAr googlet litt nå etter at jeg kom hjem og fant bl.a. denne:
http://www.diywelding.co.uk/?i=39569
Fant ikke noen i Norge som selger regulator, kun i england. Noen som vet om noen som selger?

Noen som har prøvd denne løsningen? Og hvor mye oksygen bruker man på en typisk 20-30 liters batch?

Er mulig å kjøpe regulator fra Jula som reservedel:

Regulator fra Jula (må bestilles fra deres reservedelslager pr epost, og hentes i varehus: MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500 (best.nr. R020334)), kr 225,-

Teksten er hentet fra Norbryggmedlem med denne bloggen:
http://bryggerlauget.blogspot.no/2013_07_01_archive.html?m=1

(Scroll litt nedover på siden så finner du det)
 
I tillegg til regulatoren nevnt i #205, så tok jeg med en pose 8mm slangeklemmer og dette røverkjøpet til 50kr MED hurtigkoblinger for å lage min oksygenator.

http://www.jula.no/catalog/verktoy-...behor/slanger-og-tromler/spiralslange-018030/
Brukte ellers bare 2cm 3/16" PEX som foring på regulatorstussen. (klippet av en flexitap)
Jula slangen har 5mm ID og 8mm OD. Gikk som smurt på et kina flowmeter.
Hurtigkoblingen har jeg brukt for å kunne ta løs bruseseteinen på en enkel måte.
 
Bryggeland har regulator til 298,- , 0.5 micron luftestein til 119,- og O2 til 269, samme pris som Jula på O2. Minus Norbryggrabatt i tillegg.
 
Sorry at jeg fyrer liv i en gammel tråd, men tenker det er bedre enn at jeg starter en ny en med det samme temaet. Jeg har en 2 mikron sten, og leser litt rundt om at det kanskje hadde vært bedre med en 0.5mikron for oksygenering. Når alle dere snakker om 1 l/min i 1 minutt, er det da for 0.5µm eller 2µm? Som jeg forstår vil mer bli tatt opp i vørteren dersom boblene er mindre. Større overflate eksponert og så videre. For å oppnå samme konsentrasjon må man da nødvendigvis ha litt lengre brusetid med 2µm sammenlignet med 0.5µm? Eller er forskjellen så liten at det er neglisjerbart?

Rister dere forresten på dunken etter at dere har oksygenert med O2 ?
 
Sorry at jeg fyrer liv i en gammel tråd, men tenker det er bedre enn at jeg starter en ny en med det samme temaet. Jeg har en 2 mikron sten, og leser litt rundt om at det kanskje hadde vært bedre med en 0.5mikron for oksygenering. Når alle dere snakker om 1 l/min i 1 minutt, er det da for 0.5µm eller 2µm? Som jeg forstår vil mer bli tatt opp i vørteren dersom boblene er mindre. Større overflate eksponert og så videre. For å oppnå samme konsentrasjon må man da nødvendigvis ha litt lengre brusetid med 2µm sammenlignet med 0.5µm? Eller er forskjellen så liten at det er neglisjerbart?

Rister dere forresten på dunken etter at dere har oksygenert med O2 ?
1 l/m i 1 min er for 0,5 mikron stein. Ikke rist på dunken etter at du har tilsatt O2. Vet dessverre lite om bruk av 2 mikron, men det er flere tråder her inne som omtaler det.
 
Du må ikke finne på å kjøre full pupp. Da tømmer du hele flaska på kort tid, og mesteparten av O2 går rett ut i lufta. Skru opp sånn at du får en liten fin fis ut av brusesteinen. Da blir forhåpentlig mesteparten av O2 værende i vørteren og du får et skumlag oppå som et lokk.
 
Ok, da skrur jeg bare til jeg ser tegn til brusing inntil jeg får flowmeter :)
Mente å ha lest her inne at løsningen ikke leverte mer enn ca 1,5l på maks uansett siden slangen ut fra regulatoren var så tynn.
 
Hva med å bruke 0,5 micron stein koblet til vanlig luftkompressor? La, den boble i f.eks 10 min, om en har luftfilter på oppsettet, bør ikke dette da gå greit?
 
Du må vere sikker på at du har rene luft. Ein kompressor kan ha vann I tanken og det kan følge med olje i luften.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg er rimelig skeptisk til å dra oksygen inn i huset. Har nok med gassgrillen:) Det må vel være andre måter å trøkke inn oksygen på?
 
Tilbake
Topp